• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the Historical Structure of Local Academic Achievement Tests

Research Project

Project/Area Number 21K02203
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

KITANO Akio  日本大学, 文理学部, 教授 (50169869)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords地方学力テスト / 標準学力テスト / 教師作成テスト / 学力と知能 / 学力と評価 / 学力調査 / 全国教育研究所連盟 / ナショナル・テスト / 教育政策テスト / 学習指導改善テスト
Outline of Research at the Start

本研究は、47都道府県における戦後以降における地方学力テストの歴史的実態を実証的・構造的に解明することを試みる。そのための資料調査と収集を各県立図書館、教育研究所(センター)、国会図書館などで実施する。具体的な課題は、第一には、戦後から今日までの地方学力テストの歴史的展開を47都道府県ごとに分類整理した「地方学力テストの実施一覧表」作成することである。第二には、この一覧表に基づいて、地方学力テストの実態を共通の分析項目に基づいて記述・体系化することである。第三には、地方学力テストの実施内容をいくつかの分析視点によって解明することである。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to empirically analyze the historical development of local academic achievement tests from the postwar period to the present. In this study, a structural analysis was conducted on the development of academic achievement tests in the 47 prefectures of Japan. Systematization and structuring were conducted in this research based on the results of a comprehensive study on Japan’s first local academic achievement tests. This previous study also elucidated the diversity and autonomy of these tests in the country’s 47 prefectures. The study results were published by Akio Kitano (2022) in History of Local Academic Achievement Tests: Postwar History of 47 Prefectures (Kazama Shobo). This book is the first academic work in Japan to clarify the historical structure of local academic achievement test policies. The book also provides new historical facts regarding local education in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、全国の47都道府県における地方学力テストの実態や特徴を歴史的・実証的に解明しつつ、戦後の地方学力テストが「誰によって」「何のために」開発・実施されたかを体系的・構造的に位置づけることを重視した。本研究における学術的意義は、戦後の地方学力テストの開発・実施が日本の児童・生徒の学力や学習内容を規定し、教育・学校現場の学習指導や教科学習のあり方、地方教育政策の内容に実態的・現実的な影響力をもっていたことを解明した。この地方学力テストの研究は、これまでは未開拓分野となっていた戦後の地方学力テスト政策の実態解明に新たな一ページを加えるものである。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「戦後最長」の地方学力テスト-福井県SASAの歴史-2024

    • Author(s)
      北野秋男
    • Journal Title

      科学研究費基盤研究(C)報告書『地方学力テストの歴史的構造研究~研究成果報告書(2021年-2023年)~』

      Volume: なし Pages: 111-121

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「岩手事件」のその後-岩手県の学力向上政策の検証-2023

    • Author(s)
      北野秋男
    • Journal Title

      日本大学人文科学研究所『研究紀要』

      Volume: 第106号 Pages: 111-128

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「『全国学力テスト』の歴史的展開-『地方学力テスト』への影響-」2022

    • Author(s)
      北野秋男
    • Journal Title

      日本大学人文科学研究所『研究紀要』

      Volume: 第104号 Pages: 147-172

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 全国の都道府県における『標準学力テスト』の歴史的展開2021

    • Author(s)
      北野秋男
    • Journal Title

      日本学習社会学会年報

      Volume: 第17号 Pages: 37-48

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 愛知県「学校テスト」の実態-戦後の「地方学力テスト」の検証-2023

    • Author(s)
      北野秋男
    • Organizer
      日本教育学会第82回大会(自由研究発表)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「地域格差」と「教育諸条件の改善」-北海道の学力向上政策-2023

    • Author(s)
      北野秋男
    • Organizer
      日本学習社会学会第20回大会(自由研究発表)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「岩手事件」のその後-岩手県の学力テスト政策-2022

    • Author(s)
      北野秋男
    • Organizer
      日本教育学会第80回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「戦後最長」の地方学力テスト-福井県SASAの歴史-2022

    • Author(s)
      北野秋男
    • Organizer
      日本学習社会学会第19回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教育社会の変容と学力調査をめぐる需要と供給のメカニズム~ナショナルとローカルの対応~2021

    • Author(s)
      北野秋男・村山詩帆
    • Organizer
      日本教育学会第80回大会(ラウンドテーブル発表)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「全国教育研究所連盟」と「地方学力テスト」-共同研究活動の成果-2021

    • Author(s)
      北野秋男
    • Organizer
      日本教育学会第80 回大会学(自由研究発表)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「地方学力テスト」と「業者テスト」 ~なぜ「業者テスト」は普及したのか~」2021

    • Author(s)
      北野秋男
    • Organizer
      日本学習社会学会第17回大会(自由研究発表)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 『地方学力テストの歴史-47都道府県の戦後史-』2022

    • Author(s)
      北野秋男
    • Total Pages
      639
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924480
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi