• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the educational methods for developing critical literacy education

Research Project

Project/Area Number 21K02210
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

KUROTANI Kazushi  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (40360961)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2023: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Keywords批判的リテラシー教育 / 批判的リテラシー / 教育方法 / 学習の軌跡(Audit Trail) / 学習の軌跡(Audit Trail)
Outline of Research at the Start

本研究は、学校教育における批判的リテラシー教育の意義を明らかにするとともに、批判的リテラシーを形成する授業・教育実践を構想・展開していくための教育方法を明らかにしていくことを目的とする。
批判的リテラシー教育を展開する国外の主要な研究動向や、国内の実践動向に着目して教育実践記録を収集・分析し、特に、授業・教育実践を構想・展開するための教師の教育方法について探究する。その際、批判的リテラシーを形成する授業・教育実践が、世界やテクストを批判的に読み解く方法知の獲得や子どもの自己形成をどのように促していくのかについても探究する。

Outline of Final Research Achievements

In this research, I explored the educational methods for developing critical literacy education. I mainly analyzed the practice records of critical literacy education which Vasquez developed, taking Vasquez's life history as a teacher into consideration.
I showed clearly that there are the following features in Vasquez's educational practices. (1) Based on children's questions about their lives or the texts which they met in their lives, Vasquez created the space for critical literacy education in their classroom. (2) Vasquez developed the educational practices in which children investigated the social justice issues in their lives from the viewpoint of the critical literacy education as language education. (3) Vasquez made connection among some classroom inquiries into the incidental unfolding of social issues in the lives of her students by creating the "Audit Trail" with them.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

知識基盤社会に求められるリテラシーは、実生活で直面する課題解決に活かされる「機能性」とともに、言葉やシンボルを媒介して構成される世界やテキストを問い直す「批判性」を有することが求められている。
日本においても国外の批判的リテラシー教育の研究動向に着目し、その理論的・実践的な解明が進められてきたが、授業・教育実践を展開するための具体的な教育方法に焦点を当てた研究の蓄積が求められている。本研究では、批判的リテラシー教育に関わる国内外の実践記録を分析することを通して、子どもの生活と結合した批判的リテラシー教育が、授業・教育実践としていかに展開されうるのかを検討した点に、学術的、社会的な意義がある。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] V.バスケスによる批判的リテラシー教育の構想と展開2024

    • Author(s)
      黒谷和志
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(基礎研究編)

      Volume: 第75巻

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「批判的リテラシー教育における教育実践の教育方法学的検討-V.バスケスの論考を手がかりとして-」2023

    • Author(s)
      黒谷和志
    • Journal Title

      『教育学研究紀要』(中国四国教育学会編)

      Volume: 第68巻 Pages: 61-66

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教室の中に『子どもたちとともに生きる世界』を築き出す-第54回道生研大会基調提案の検討を通じて-」2023

    • Author(s)
      黒谷和志
    • Journal Title

      『北海道の生活指導』(全国生活指導研究協議会北海道支部編)

      Volume: 第27号 Pages: 6-10

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教室の中に他者とともに生きる世界を広げる学びと活動をつくり出す」2022

    • Author(s)
      黒谷和志
    • Journal Title

      『北海道の生活指導』(全国生活指導研究協議会北海道支部編)

      Volume: 第26号

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「学校・学級の中に子どもたちの声が語り出される場と関係を取り戻す」2022

    • Author(s)
      黒谷和志
    • Journal Title

      『みんきょう』(北海道民間教育研究団体連絡協議会編)

      Volume: No.137(リニューアル第6号)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「フレイレのリテラシー論が拓く学校教育の地平」2021

    • Author(s)
      黒谷和志
    • Journal Title

      『季刊 人間と教育』(民主教育研究所編)

      Volume: 110号

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] V.バスケスによる批判的リテラシー教育の構想と展開2023

    • Author(s)
      黒谷和志
    • Organizer
      日本教育方法学会第59回大会(自由研究14)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 批判的リテラシー教育における教育実践の教育方法学的検討-V.バスケスの論考を手がかりとして-2022

    • Author(s)
      黒谷和志
    • Organizer
      中国四国教育学会第74回大会(自由研究発表)
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi