• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Action research on the difficulties and barriers in the acquisition process of "mother tongue" by Culturally , Linguistically Diverse Children and their overcoming

Research Project

Project/Area Number 21K02244
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionFukuyama City University

Principal Investigator

LIU Xiangying  福山市立大学, 教育学部, 教授 (20434904)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小野 方資  東京家政学院大学, 現代生活学部, 教授 (30569827)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
KeywordsCLD児 / 言語学習 / 発達保障 / 子どもの権利 / アクション・リサーチ
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、Culturally Linguistically Diverse Children (以下、CLD児)の「母語」を学習していく過程での困難の原因を観察・探求し、これを踏まえ、アクション・リサーチの手法を通じて、「母語」学習のために求められる実践的な取り組みや、この学習を困難にしている障壁への取り組みをしながら省察を重ねる。こうしてCLD児が「母語」を学習し、発達していく権利の保障のために求められる実践上の課題と、実践の中で明らかになる障壁を克服していくための課題を明らかにすることである。

Outline of Final Research Achievements

This study attempted to observe the causes of difficulties in the process of learning the mother tongue of Culturally Linguistically Diverse Children (Children with CLD) through an action research method.
After this reflection, the study put into practice the approach that children with CLD need to learn their "mother tongue".
This study sought to explore the practical issues required to ensure CLD children's right to learn and develop their "mother tongue" and to find out how to overcome these issues.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

CLD児とその保護者の研究協力者を募り、アクション・リサーチのフィールドを設定し、省察と実践を循環させる研究を行った。ここでは、研究協力を得られた各CLD児の状況をみながら、日本語の学習や絵本の読み聞かせといった活動がされた。この活動の中で、保護者への聞き取り活動も実施した。保護者が日本在住に至った経緯や、子どもの生育歴、日本語圏・日本の文化の中で家庭生活をし、子どもを育てていく中での困難や悩みなどをうかがい、これに向き合い共に考える活動をした。これらの活動の様子は、フィールド・ノーツに記録され、これを省察して実践の中身を考えるという循環を本研究では心がけ、この成果の一部を論文にまとめた。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] CLD児の「母語」習得過程に現れる困難・障壁とその克服に関する研究:事例検討②続編2024

    • Author(s)
      劉郷英・丸山圭子・宮野宏子・小野方資
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 12 Pages: 105-114

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育法・今日の焦点(第10回) 改訂『生徒指導提要』で子どもの権利保障はすすむのか-抽象的に子どもの権利を記載することの盲点2023

    • Author(s)
      小野方資
    • Journal Title

      季刊教育法

      Volume: 217 Pages: 92-95

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] CLD児の「母語」習得過程に現れる困難・障壁とその克服に関する研究:事例検討①2023

    • Author(s)
      劉郷英・宮野宏子・丸山圭子・小野方資
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 11 Pages: 83-102

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] CLD児の「母語」習得過程に現れる困難・障壁とその克服に関する研究:事例検討②2023

    • Author(s)
      劉郷英・丸山圭子・宮野宏子・小野方資
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 11 Pages: 103-113

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ピエロ・カラマンドレイの「民主主義の学校」―イタリア教育史における意義と今日性2022

    • Author(s)
      丸山圭子
    • Journal Title

      日伊文化研究

      Volume: 60 Pages: 60-70

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ゼロ・トレランスに基づく懲戒を目的とした「特別な指導」の法学的検討 : 広島県教育委員会「生徒指導ハンドブック」の批判的検討を手掛かりに2021

    • Author(s)
      小野方資
    • Journal Title

      生活指導研究

      Volume: 38 Pages: 59-68

    • NAID

      40022755757

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Book] 儿童的発展,診断評估,保育和教育 3幼児期Ⅰ1歳半~3歳2023

    • Author(s)
      田中昌人・田中杉惠(劉郷英(編集・監訳))
    • Total Pages
      402
    • Publisher
      南京師範大学出版社
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 儿童的発展,診断評估,保育和教育 2嬰儿后半期6个月~1歳半2022

    • Author(s)
      田中昌人・田中杉惠(劉郷英(編集・監訳))
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      南京師範大学出版社
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 儿童的発展,診断評估,保育和教育 1嬰儿前半期0~6个月2021

    • Author(s)
      田中昌人・田中杉恵(劉郷英(主編・監訳))
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      南京師範大学出版社
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-04-14  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi