• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical study on equality and excellence at Baic Education Schools in the Republic of the Union of Myanmar

Research Project

Project/Area Number 21K02299
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionOtsuma Women's University

Principal Investigator

Muta Hiromitsu  大妻女子大学, 人間生活文化研究所, 特別研究員 (70090925)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 下田 敦子  大妻女子大学, 人間生活文化研究所, 准教授 (60322434)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教授言語 / 言語補助教員 / 推移率 / 平等性 / 卓越性 / 地域間格差 / マトリキュレーション試験 / 学習環境 / ミャンマー連邦共和国 / 基礎教育 / 就学率 / 出席率 / 反事実的状況 / クーデター / 機会均等 / 学校の適正配置 / 高卒認定制度 / 標準学力調査 / 家庭言語 / ミャンマー / 学力達成度
Outline of Research at the Start

ミャンマー連邦共和国では、「誰も取り残さない教育」、「国を豊かにする21世紀にふさわしい教育」という、教育の平等と卓越性の実現をめざし、特に基礎教育分野での改革がめざましい。しかし、必要な学校施設の拡大、質の高い教員の供給は追いついていない。さらに、学区制がなく、評判の高い学校に高資質の児童生徒が集中する現象が加速されている。
本研究では、平等性、卓越性を適切な指標群で表現し、それらが民主化政権後どう変化したか、その変化を支えた要因は何であり、将来展望はどうか、について明らかにすることにより、就学が保証され質が高く、しかも平等性が担保される教育政策のあり方を提案する。

Outline of Final Research Achievements

Although national averages improved, regional disparities in the basic learning environment, an important factor in explaining educational outcomes, were significant. The most important educational policy factor for improving educational outcomes was the match between the language of instruction and the home language. To improve the educational outcomes of those who do not speak Myanmar as their home language, the Ministry of Education has begun assigning language assistant teachers (TAs) to schools in need throughout the country. The number of TAs relative to the total number of students significantly explained educational outcomes in the fifth grade. Compared the enrollment in 2023 after the 2021 coup to the trend enrollment, the (actual enrollment / trend enrollment) averaged 87% for the primary school programs, 65% for the middle school programs, 44% for the high school programs, and 75% overall, indicating that many problems have arisen, especially in conflict areas.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

各年度のデータを学校単位毎にマッチングして、学校の時系列データに変換し、時系列のビッグデータとすることにより、単年度データでは得られない、ダイナミックな分析を可能とした。就学という量の問題の地域格差分析と同時に、SEA-PLMという国際学力比較調査やマトリキュレーション試験結果など、基礎教育の質的成果を測る指標の分析を通じて、教育達成度の地域間格差問題にも切り込む事ができた。研究開始当初には予想もしていなかった2021年の軍部クーデター後の混乱についても、同様の手法で可能な分析を行い、紛争地域における教育上の混乱の実態を明らかにした。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 7 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] A study on factors affecting the academic achievements of fifth-grade students in the Republic of the Union of Myanmar - Secondary analysis of SEA-PLM 2019 -2024

    • Author(s)
      Muta Hiromitsu
    • Journal Title

      International Jpurnal of Human Culture Studies

      Volume: 34

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of Language Assistant Teacher Placement Policy on Scholastic Achievements and Transition Rates2023

    • Author(s)
      牟田 博光
    • Journal Title

      Japanese Journal of Evaluation Studies

      Volume: 23 Issue: 1 Pages: 15-30

    • DOI

      10.11278/jjoes.23.1_15

    • ISSN
      1346-6151, 1884-7161
    • Year and Date
      2023-05-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Analysis of the learning environment in basic education schools in the Republic of the Union of Myanmar2023

    • Author(s)
      Muta Hiromitsu
    • Journal Title

      International Journal of Human Culture Studies

      Volume: 33 Pages: 149-184

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Regional differences in the advancement of students in basic education schools in the Republic of the Union of Myanmar - Analysis based on transition rates2023

    • Author(s)
      Muta Hiromitsu
    • Journal Title

      International Journal of Human Culture Studies

      Volume: 33 Pages: 42-62

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ミャンマー連邦共和国の言語補助教員配置政策の評価研究2023

    • Author(s)
      牟田博光
    • Journal Title

      日本評価研究

      Volume: 23-1

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Analysis of the learning environment in basic education schools in the Republic of the Union of Myanmar2023

    • Author(s)
      Muta Hiromitsu
    • Journal Title

      International Journal of Human Culture Studies

      Volume: 33

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Regional differences in the advancement of students in basic education schools in the Republic of the Union of Myanmar - Analysis based on transition rates2023

    • Author(s)
      Muta Hiromitsu
    • Journal Title

      International Journal of Human Culture Studies

      Volume: 33 Pages: 42-62

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] クーデター政権下でのミャンマーの教育-現状と課題-2023

    • Author(s)
      牟田博光
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 現状に見るミャンマー連邦共和国の基礎・高等教育の課題2023

    • Author(s)
      牟田博光
    • Organizer
      国際開発学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ミャンマー連邦共和国における大学合格基準変更が 合格者の男女比に及ぼす影響に関する研究2023

    • Author(s)
      牟田博光
    • Organizer
      日本評価学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ミャンマー連邦共和国基礎教育学校における進学進級の地域間格差に関する研究2022

    • Author(s)
      牟田博光
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「教育協力政策」の評価手法2022

    • Author(s)
      牟田博光、橋本和明、山田裕美子、結城貴子
    • Organizer
      日本評価学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ミャンマー連邦共和国における基礎教育学校の学習環境2021

    • Author(s)
      牟田博光
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教授言語と家庭言語の違いが学力に及ぼす影響 ―ミャンマー連邦共和国小学5年生の事例―2021

    • Author(s)
      牟田博光
    • Organizer
      日本国際開発学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ミャンマー連邦共和国における教授言語と家庭言語の乖離問題を緩和する言語補助教員配置政策の評価研究2021

    • Author(s)
      牟田博光
    • Organizer
      日本評価学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi