• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How did those who did not complete compulsory education fill the gap?

Research Project

Project/Area Number 21K02303
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionSoka University

Principal Investigator

Usui Takehiro  創価大学, 経済学部, 教授 (80364222)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 近貞 美津子  創価大学, 経済学部, 准教授 (60546365)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords国勢調査 / パネルデータ / 義務教育未修了者 / 沖縄戦 / 貧困 / 外国人 / 基礎教育保障 / 夜間中学 / 質的調査 / インタビュー / 漁村 / ライフストーリー / 漁業従事者 / 在住外国人 / 識字 / GIS
Outline of Research at the Start

本研究は国勢調査・小地域集計を大規模パネルデータとし、義務教育未修了者の実態を探る統計分析を行う。しかしながら教育から排除された人びとのありようは、統計分析だけでは見落とされてしまう。教育を受けられなかった人びとがどのように生きてきたのか、その生に着目する。つまり義務教育未修了者のライフストーリーを考察することにより、フォーマルな教育を問い直す。実務的には国が目指す、全国都道府県および指定都市に少なくとも1校の夜間中学設置のための潜在的ニーズを把握し、義務教育未修了者がどのような生を営んできたのかを具体的に示すとともに、統計的なエビデンスを提供できる。

Outline of Final Research Achievements

A joint research team by Takehiro Usui, Mitsuko Chikasada and Edwin Aloiau from the Faculty of Economics at Soka University statistically examined the characteristics of those who failed to complete elementary school in Japan, using the 2000 and 2010 census. They found that their characteristics could be explained in three multilayered structures: 1) by current poverty, 2) by differences in nationality, and 3) by environmental factors such as geographical isolation and the Battle of Okinawa in World War II.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、国勢調査が義務教育を排除されている人びとの現状を把握するために有効であることを示しました。この結果は日本の学齢超過者(義務教育を受けることのできなかった人びとで学齢期を超過した15歳以上の人びと)の人びとに対する、全ての人びとが通うことのできる夜間中学を設置するよう、働きかけることが必要であることを示しています。また戦争に関連した要因により、初等教育を修了していない人びとは、おそらく他の国にも存在するため、国勢調査データを用いた包括的な調査を行うことを推奨します。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 国勢調査活用プロジェクト 都道府県レポートの趣旨と実施計画2024

    • Author(s)
      添田祥史・碓井健寛・江口怜・棚田洋平・横関理恵
    • Journal Title

      基礎教育保障学研究

      Volume: 8

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 2020年度国勢調査にみる愛知県の義務教育未修了者2024

    • Author(s)
      笹山悦子・碓井健寛
    • Journal Title

      基礎教育保障学研究

      Volume: 8

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The characteristics of Japan’s “invisible people”2023

    • Author(s)
      Takehiro Usui , Mitsuko Chikasada , Edwin Aloiau
    • Journal Title

      International Journal of Lifelong Education

      Volume: 不明 Issue: 2-3 Pages: 1-18

    • DOI

      10.1080/02601370.2024.2324830

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Visualizing the Latent Learning Needs with the National Census2023

    • Author(s)
      碓井 健寛、城之内 庸仁、近貞 美津子
    • Journal Title

      The Journal of the JASBEL

      Volume: 7 Issue: 0 Pages: 55-72

    • DOI

      10.32281/jasbel.7.0_55

    • ISSN
      2433-3921
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 国勢調査を用いて量的にも質的にも視覚化するー漁業従事者の分布を手がかりに2023

    • Author(s)
      碓井健寛
    • Organizer
      基礎教育保障学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 国勢調査を用いて量的にも質的にも視覚化するー地理情報システム(GIS)を用いたデータビジュアライゼーション、そして聞きとり調査へ向けた研究調査の展望2022

    • Author(s)
      碓井健寛, 近貞美津子
    • Organizer
      基礎教育保障学会 第7回研究大会(早稲田大学・早稲田キャンパス)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 2020年国勢調査における有人離島別義務教育未修了者の分布2022

    • Author(s)
      碓井健寛, 近貞美津子
    • Organizer
      日本島嶼学会 沖永良部島大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] How much waste do tourists bring to remote islands?2021

    • Author(s)
      碓井健寛
    • Organizer
      環境科学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 義務教育を受けられなかった人びとはいかにしてそのギャップを埋めたのか? 島嶼部における生活史調査に向けての展望と課題2021

    • Author(s)
      碓井健寛, 近貞美津子
    • Organizer
      日本島嶼学会 2021 年次気仙沼大島大
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] How Much Waste Do Tourists Bring to Remote Islands?2021

    • Author(s)
      碓井健寛
    • Organizer
      離島統計データの研究会(京都大学)
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi