• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the Reality Structure of Mass Media Regarding Public Education

Research Project

Project/Area Number 21K02307
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionSuzuka Junior College

Principal Investigator

inoue Takeo  鈴鹿大学短期大学部, 生活コミュニケーション学科 こども学専攻, 助教 (90807497)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 隆雄  南山大学, 人文学部, 教授 (20247133)
酒井 真由子  上田女子短期大学, その他部局等, 教授 (30591193)
越智 康詞  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (80242105)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords公教育 / マスメディア / テレビ / 新型コロナウイルスパンデミック / 子どもや教育の報道 / 教育政策 / 言説
Outline of Research at the Start

マスメディアが子どもの教育について何をどのように報じ、近年の教育政策を無批判に推進することをいかに誘導しているかを明らかにすることが本研究の目的である。
この目的を達成するために、子どもの教育に関するテレビ報道を社会構成主義やメディア
論の手法を用いて分析し、近年の教育政策の前後でテレビ報道がどのように展開されている
かを明らかにすることを試みる。

Outline of Final Research Achievements

We have identified two structural features of the current mass media that prevent educational policy from becoming an agenda item. One is that it is difficult to tell a story about the problems of education policy, and it is difficult to put it on the agenda. The reason why incidents and accidents involving children are preferred in educational reporting on television is not because of the attitude of the reporters, but because their narrative nature matches the temporal nature of the reporting. Another problem is that topics that are easy to turn into stories that are covered in educational television coverage tend to become obsolete. As a result, it prevents the formation of a more structured educational public opinion with a broader perspective, and it reduces educational issues to the level of problems that are not reported first when major social problems emerge.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在もなお、テレビが教育言説の編制に影響力をもつ蓋然性とともに、市民社会を作り出す公教育のあり方が歪められている課題が現存することを示した。また、民主主義の根幹を揺るがしている近年の教育政策の問題性が社会的な議題として浮上しづらくなっている要因の1つとして、現在のマスメディアの構造があることを示した。

Report

(3 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2023 2022

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 新型コロナウイルス・パンデミックが教育報道に与えた影響-テレビメディアの報道内容の分析から2023

    • Author(s)
      井上剛男, 越智康詞, 加藤隆雄, 酒井真由子
    • Journal Title

      鈴鹿大学・鈴鹿大学短期大学部紀要 人文科学・社会科学編

      Volume: 6 Pages: 35-48

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育言説を編制するものとしてのテレビ ―方法と展望―2022

    • Author(s)
      井上剛男, 越智康詞, 加藤隆雄, 酒井真由子
    • Journal Title

      鈴鹿大学・鈴鹿大学短期大学部紀要

      Volume: 5 Pages: 69-82

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学校教育をめぐるテレビ報道の分析2022

    • Author(s)
      井上剛男、越智康詞、加藤隆雄、酒井真由子
    • Organizer
      日本教育社会学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi