• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of the Classroom Culture of Japanese Language Teachers in Developing Countries: Focusing on the Pattern of the Class

Research Project

Project/Area Number 21K02321
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionHiroshima University (2023)
Shikoku University (2021-2022)

Principal Investigator

Saijo Yuto  広島大学, 森戸国際高等教育学院, 准教授 (80825977)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords海外日本語教育 / 授業文化 / 非母語話者日本語教師 / 母語話者日本語教師 / 授業観 / 笑い / キルギス / 日本語教師 / 開発途上国 / 日本語非母語話者教師 / 日本語学習者 / 高等教育機関
Outline of Research at the Start

本研究の目的はキルギス人非日本語母語話者教師と、日本語母語話者教師のキルギスと日本における一般的・理想的な授業の「型」の特徴を明らかにすることである。具体的には次の2点を行う。第一に、日本とキルギスの大学で日本語授業動画を収集し、キルギスの非母語話者教師と日本の母語話者教師に授業動画を見せ、授業のどの点を見て、何を手掛かりに効果的、非効果的という判断をしているのかを探る。第二に、日本とキルギスの2国間の比較から、それぞれの国の授業文化の特徴を明らかにする。
本研究の成果は、日本語教師養成や教師教育研究、国際協力現場での日本語教師間の異文化コミュニケーションへの提言が期待される。

Outline of Final Research Achievements

This study began with a review of previous research on classroom culture in Japanese-language education overseas from the perspectives of learning, teachers, and classes, followed by an overview and summarization of the current status and remaining research issues in this field. A questionnaire survey was also conducted using the “good teaching” framework to determine the aspects of the classes that Kyrgyz learners and non-native speaking teachers would consider typical or ideal. Classroom videos of Kyrgyz non-native and native-speaking teachers were recorded and collected. The videos were then shown to Japanese and Kyrgyz practicing teachers, and the aspects of the classes they judged to be effective or ineffective were analyzed. In the process of analysis, the function of teachers’ laughter was clarified on the basis of the class videos, as it was assumed that there were differences in the function of teachers’ laughter.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で得られた成果は、今後の国際協力としての日本語教育や海外日本語教師養成、教師教育を考える上で重要である。本研究の対象であるキルギスは日本のODA対象国で、日本からJICAやJFを中心に多くの日本語母語話者教師が指導的立場で派遣されている。そのため。日本から派遣される教師は、現地の非母語話者教師に現地での教育方法を提言する機会や協働する機会が多く、その際には教育文化的差異を踏まえた教育支援や指導が必要となる。本研究でキルギス人日本語教師と母語話者教師の授業の比較を行い、授業の「型」の特徴を明らかにしたことにより、開発途上国における日本語教育研究の1つの事例を示すことができた。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] カラサエフ記念ビシケク国立大学(キルギス)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] カラサエフ記念ビシケク国立大学/バラサグン記念キルギス国立総合大学(キルギス)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Review of Research on Classroom Culture and Values in Japanese Language Teaching Abroad: Focus on the beliefs about learning, teachers, and classes2023

    • Author(s)
      西條 結人
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 4 Issue: 4 Pages: 306-315

    • DOI

      10.15027/54772

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033240

    • Year and Date
      2023-12-22
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] キルギスの大学における非母語話者教師による日本語授業の理想と現実―日本語専攻学習者と非母語話者教師への質問紙調査から―2023

    • Author(s)
      西條 結人
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 68 Pages: 288-293

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] キルギスの大学における日本語非母語話者教師の授業文化ー日本語専攻学習者へのアンケート調査からー2022

    • Author(s)
      西條 結人
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 67 Pages: 86-91

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] キルギスの高等教育機関における日本語専攻課程のカリキュラム分析 : 非母語話者教師養成の観点から2021

    • Author(s)
      西條 結人
    • Journal Title

      語文と教育

      Volume: 35 Pages: 30-49

    • DOI

      10.24727/00029401

    • NAID

      40022766351

    • ISSN
      0914-4145
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/29416

    • Year and Date
      2021-09-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 初級日本語クラスの教室談話におけるキルギス人教師の「笑い」2023

    • Author(s)
      西條 結人
    • Organizer
      韓国日本語教育学会第66回定期国際学術発表大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 非母語話者教師による日本語授業における「笑い」の機能2023

    • Author(s)
      西條 結人
    • Organizer
      西日本言語学会第53回研究発表会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] キルギスの大学における非母語話者教師による日本語授業の理想と現実―日本語専攻学習者と非母語話者教師への質問紙調査から―2022

    • Author(s)
      西條 結人
    • Organizer
      中国四国教育学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] キルギスの大学における日本語非母語話者教師の授業文化―日本語専攻学習者へのアンケート調査から―2021

    • Author(s)
      西條 結人
    • Organizer
      中国四国教育学会第73回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] キルギスにおける国際協力としての日本語教育の在り方を考える2021

    • Author(s)
      西條 結人
    • Organizer
      キルギスにおける日本語教育開始30周年記念日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi