• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing relationship-building skills with parents using blended learning in ECEC teacher training.

Research Project

Project/Area Number 21K02388
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionKyoritsu Women's University

Principal Investigator

Ohara Toshio  共立女子大学, 家政学部, 教授 (30439161)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三浦 主博  仙台白百合女子大学, 人間学部, 教授 (70310183)
恒川 丹  田園調布学園大学, 子ども未来学部, 助教 (30898846)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords保育者養成教育 / 子育て支援 / e-ラーニング / ブレンディドラーニング / 保護者との関係構築力 / リアリティ・ショック / 関係構築力 / 問題解決力 / チームでの連携力 / コミュニケーション力 / 保育者養成
Outline of Research at the Start

保育領域において保護者との関係構築力の育成を目指す具体的、実践的な教育プログラムを開発することは、保育者養成教育における喫緊な課題といえる。本研究では、学生が保護者と実際に関わっている場面を用いた具体的、実践的な独自のコンテンツを作成する。保育者養成教育における効果を測定するとともに、本研究の結果を新任保育者の研修などに還元することもできる。

Outline of Final Research Achievements

In this study, a blended learning (BL) programme incorporating e-learning and face-to-face classes was developed as an educational programme that enables independent and efficient learning. In order to verify the effectiveness of the developed BL programme, the BL programme (four sessions of classes) was implemented for third-year students enrolled in ECEC teacher training courses at two universities, and scores were measured before and after the programme and approximately one month after the programme ended as a follow-up evaluation. The results showed that the values after the BL programme were significantly higher in items such as ‘respect for self-determination of parents’ and ‘environmental configuration for support’, which were common to the two universities, and generally verified the learning effects of the BL programme. Furthermore, the research results could be made public through the website that was created.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の保育者養成教育における保護者支援の学びは、知識獲得型の学習に留まっている場合が多かった。本研究で開発されたBLプログラムは、保育者養成教育における学修効果を検証することができた。さらに、プログラム開発の過程でICT環境を活用して従来の教授法をBLプログラムとして統合することができるという示唆が得られ、教育課程における応用の幅広さが意義として考えられる。
また、保護者支援は保育者の早期離職やリアリティ・ショックと深く関係しているため、本研究の成果を新任保育者の研修などに活用することで、これらの課題の予防につなげることができる。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (7 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 保護者との関係構築力の育成を目指すブレンディッドラーニング教材の開発2023

    • Author(s)
      小原敏郎・恒川丹・三浦主博
    • Journal Title

      共立女子大学家政学部紀要

      Volume: 69 Pages: 99-108

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 保育者養成におけるブレンディドラーニングを用いた保護者との関係構築力の育成を目指した授業実践について(3)2024

    • Author(s)
      小原敏郎・恒川丹・三浦主博
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第8回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 台湾における幼児園と保育者養成校の視察報告2024

    • Author(s)
      渡邊恵梨佳・井口武俊・井出沙里・大城亜水・越智紀子・川島直子・橋本好市・宮田徹・三浦主博・小原敏郎
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第8回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者養成におけるブレンディドラーニングを用いた保護者との関係構築力の育成を目指した授業実践について(2)2023

    • Author(s)
      小原敏郎・恒川丹・三浦主博
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 保護者との関係構築力の育成を目指すICTを活用した教材開発について(2)2023

    • Author(s)
      恒川丹・小原敏郎・三浦主博
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第7回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者との関係構築力の育成を目指すICTを活用した教材開発について2022

    • Author(s)
      小原敏郎・恒川丹・三浦主博
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第6回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成におけるブレンディドラーニングを用いた保護者との関係構築力の育成を目指した授業実践について2022

    • Author(s)
      三浦主博・小原敏郎・恒川丹
    • Organizer
      日本保育学会第75回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 情報化社会における『自己・人・もの』関係:情報化社会の基本、保育者養成教育における活用2022

    • Author(s)
      恒川丹
    • Organizer
      日本関係学会第44回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] ブレンディドラーニング教材

    • URL

      https://kosodatetoday.com/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi