• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Interdisciplinary research into the theory of non-cognitive skills development in Te Whariki, the New Zealand early childhood curriculum

Research Project

Project/Area Number 21K02398
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionInternational Pacific University

Principal Investigator

Ohashi sestuko  環太平洋大学, 次世代教育学部, 教授 (80713073)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中原 朋生  環太平洋大学, 次世代教育学部, 教授 (30413511)
上田 敏丈  名古屋市立大学, 大学院人間文化研究科, 教授 (60353166)
内田 伸子  環太平洋大学, 次世代教育学部, 教授 (70017630)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsニュージーランド保育 / テ・ファーリキ / 非認知能力 / カリキュラム編成 / ストランド / プリンシパル / ラーニング・ストーリー / コーナー遊び / ウェルビーイング / 学びの物語 / 学びに向かう構え / アセスメント / 市民性育成 / ニュージーランド / 乳幼児教育カリキュラム / 保育指針 / カリキュラム・フレームワーク / 保育者 / 二文化主義 / マナ / 乳幼児教育 / ラーニングストーリー
Outline of Research at the Start

本研究では心理学と教育学の研究者が学問の壁を越えて連携・協働しテ・ファーリキ(英語版)の全日本語翻訳を行うとともに、お互いの知見と研究手法を駆使してテ・ファーリキにおける非認知能力育成の論理を解明し、その論理に基づく我が国の保育者向けの研修プログラム開発をめざす。そうすることで以下の学術的問いに答える。
RQ1:なぜテ・ファーリキは先進的なのか?
RQ2: 特にテ・ファーリキにおける非認知能力育成の論理とは?
RQ3:『テ・ファーリキ』の論理を我が国の保育に応用するプログラムの在り方は?

Outline of Final Research Achievements

In this research, researchers from psychology and education collaborated across disciplinary boundaries. The following activities were undertaken in this research project:1. The English version of Te Whariki was translated into Japanese and published.2. Using each other's knowledge and research methods, the logic behind the development of non-cognitive skills in Te Whariki was elucidated.3. A training program for childcare workers in Japan was developed based on that logic.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、ニュージーランド保育研究において、どの研究グループも成し得なかったテ・ファーリキ(英語版)の全翻訳と出版を成し遂げ『ニュージーランド乳幼児教育カリキュラム テ・ファーリキ(完全翻訳・解説)ー子どもが輝く保育・教育のひみつを探るー』として研究成果を広く発表した点にある。今後、ニュージーランド保育に関する研究は、すべて本書を先行研究として参照することになると考える。また、本書は広く一般の保育者にも読んでいただけるように、本研究に基づく解説も付しており、日本の保育に資する研究成果としての社会的意義も高いと考える。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (3 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Int'l Joint Research] IPUNZ(国際大学IPUニュージーランド )(ニュージーランド)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼児教育における市民性育成カリキュラムの編成原理とアセスメントの実際-ニュージーランド保育指針『テ・ファーリキ』を手がかりに-2023

    • Author(s)
      中原朋生
    • Journal Title

      社会系教科の評価をめぐる理論と実践

      Volume: 1 Pages: 37-55

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国際比較からみた日本の子育て―子どもの主体性を大切にする子育ては経済格差を凌駕する鍵2023

    • Author(s)
      内田伸子
    • Journal Title

      体育の科学

      Volume: 73-7 Pages: 465-470

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Why Don’t Japanese Early Childhood Educators Intervene in Children’s Physical Fights? Some Characteristics of the Mimamoru Approach2022

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo; Harutomo Ueda; Misa Kayama
    • Journal Title

      Early Childhood Education Journal

      Volume: 50 4 Pages: 627-637

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] なぜ、いまニュージーランド乳幼児カリキュラム「テ・ファーリキ」なのか2023

    • Author(s)
      大橋節子・中原朋生・内田伸子・上田敏丈
    • Organizer
      ニュージーランド保育研究シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 安全安心な保育を行うための取り組みを考える [招待講演]2023

    • Author(s)
      上田敏丈; 滝口圭子; 浅香聡彦; 福江厚啓
    • Organizer
      全国保育士養成協議会中部ブロック第26回セミナー
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 子ども中心の保育の原理~保育原理を実践に活かす~2023

    • Author(s)
      内田伸子
    • Organizer
      JICA「乳幼児ケアと就学前教育(アフリカ・中東)」課題別研修
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育の見守る場面における「最小限の一時介入」2022

    • Author(s)
      上田敏丈; 中坪史典
    • Organizer
      日本質的心理学会第19大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 想像力2023

    • Author(s)
      内田 伸子
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      春秋社
    • ISBN
      9784393373323
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 水辺のプレイフルインフラ2022

    • Author(s)
      建設技術研究所国土文化研究所、子どもの水辺研究会、池田駿介、内田伸子、木下勇、仙田満
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      技報堂出版
    • ISBN
      9784765534819
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 真挚的幼儿教育:堀合文字幼儿教育真谛2022

    • Author(s)
      内田伸子
    • Total Pages
      167
    • Publisher
      中国大百科全书出版社
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] ニュージーランド乳幼児教育カリキュラム テ・ファーリキ(完全翻訳・解説)2021

    • Author(s)
      大橋 節子、中原 朋生、内田 伸子、上田 敏丈
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      建帛社
    • ISBN
      9784767970523
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi