• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Education based on Developmental Relationships among Self-Reliance, Manipulation and Cognitive-Verbal Functions in Early Childhood

Research Project

Project/Area Number 21K02405
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

TANAKA Shinsuke  京都大学, 国際高等教育院, 准教授 (60201620)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2023: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords幼児期・児童期・青年期の発達 / 自己信頼性 / 社会的交流性 / 保育・療育 / 認知・言語機能 / 手指操作機能 / 新型コロナウイルス感染症 / 自閉症 / 自閉症スペクトラム / 手指操作 / 幼児期の発達
Outline of Research at the Start

発達過程で、知的な発達年齢が高いにも関わらず、自己信頼性の発達水準が幼い段階にとどまる事例が少なくない。幼少期から自己信頼性の形成が制約されることによって個別の諸機能と自己信頼性の発達とが乖離し、それが発達全体の遅滞をもたらしている可能性がある。
本研究では、障害生成の基本機構として、脳機能の問題とは異なるマクロな発達連関に焦点をあて、自己信頼性が手指操作、認知・言語機能とどのように連関しあっているかを解明する。幼児群と障害群を比較して自己信頼性の制約が個別機能の発達に与える影響を明らかにし、自分を価値づける自己信頼性と個別的諸機能の発達連関をとらえた新たな保育・療育の方法を提起する。

Outline of Final Research Achievements

Human infants and children try to relate to others and establish social relationships (Social inter-activities). Through such activities, each of us seeks to affirm ourselves and others in two ways.
I objectify my individuality and its specific character. Then, when you enjoy the world that I have created by through my social activities, I have satisfied my human desires, and have objectified our essential nature, our "Self-Reliance". In this way, I have served as a mediator between you and the whole of humanity. Therefore, I have become part of the completion of your own essential nature and a necessary part of yourself. You, your hands, and your words are a concentrated expression of the past history and future possibility of humankind, and can open the door to our new world and become an important aid for all people.
We clarified developmental relationships among Self-Reliance, Social inter-activities and various functions to create new methods of education in early childhood.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

幼児期・児童期・青年期の発達過程で、自己信頼性の生成発展が、全身運動、手指操作、認知・言語などの個別機能の形成を進める原動力となることが明らかとなった。自己信頼性と社会的交流性の関連を考慮した新たな保育・教育・療育によって発達の基盤が整えられ、発達的な障害に特有の症状や行動が改善された。
さらに、小・中学校及び特別支援学校で、自己信頼性と社会的交流性の発達を支える新たな指導・援助を工夫した教育方法を構想し実践した。
本研究の成果は、幼児期・児童期・青年期の保育・教育・療育のカリキュラム、具体的な教育指導、及び社会的な保育・教育制度を新たにしていくための理論的・実践的な基礎となる。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 16 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 1 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 幼児期における両手交互開閉操作と実行機能および自己認識の発達連関2024

    • Author(s)
      横井川美佳、田中真介
    • Journal Title

      人間発達研究所紀要

      Volume: 37 Pages: 13-23

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児期・児童期・青年期の自己信頼性の発達診断と保育・療育2023

    • Author(s)
      田中真介、塚田直也、横井川美佳、本原琴美
    • Journal Title

      日本応用心理学会第88回大会発表論文集(自主企画研究発表)

      Volume: 88 Pages: 87-87

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナ禍での子どもたちの発達と健康 ~大切な人の笑顔を見ずに子どもは育つか~2023

    • Author(s)
      田中真介、山本英彦、古賀真子、戸松太一、横井川美佳、本原琴美
    • Journal Title

      日本応用心理学会第89回大会発表論文集(自主企画ワークショップ)

      Volume: 89 Pages: 7-7

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自己信頼性の育ちを尊重した発達診断・障害児教育 ~発達研究と自閉症児教育を通した考察~2023

    • Author(s)
      塚田直也、飯島杏那、福田睦、田中真介
    • Journal Title

      日本応用心理学会第89回大会発表論文集(自主企画ワークショップ)

      Volume: 89 Pages: 13-13

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自己信頼性の育ちを大切にした教育の意義と可能性 ~幼児期・児童期の自閉症の子どもたちへの実践を通して~2023

    • Author(s)
      塚田直也、田中真介
    • Journal Title

      日本応用心理学会第88回大会発表論文集(一般研究発表)

      Volume: 88 Pages: 46-46

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自己信頼性と社会的交流性の発達をとらえた保育・療育 ~自画像描画と対図形画の事例検討をもとに~2023

    • Author(s)
      田中真介、横井川美佳、本原琴美
    • Journal Title

      日本応用心理学会第88回大会発表論文集(一般研究発表)

      Volume: 88 Pages: 64-64

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 思春期における「自己信頼性」と「社会的交流性」の発達連関 ~自己理解と精神健康度の関連性をもとに~2023

    • Author(s)
      本原琴美、田中真介
    • Journal Title

      日本応用心理学会第88回大会発表論文集(一般研究発表)

      Volume: 88 Pages: 67-67

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 思春期における精神的健康度と自己理解の関連性 ~20答法と3つの願いのカテゴリー分析をもとに~2023

    • Author(s)
      本原琴美、田中真介
    • Journal Title

      日本応用心理学会第88回大会発表論文集(一般研究発表)

      Volume: 89 Pages: 59-59

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児期における両手交互開閉操作の発達 ~握り圧計を用いた定量的分析方法の検討~2023

    • Author(s)
      横井川美佳、田中真介
    • Journal Title

      人間発達研究所紀要

      Volume: 36 Pages: 17-32

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもたちの発達と健康 ~大切な人の笑顔を見ずに子どもは育つか(その1)~2023

    • Author(s)
      田中真介
    • Journal Title

      幼年教育

      Volume: 192 Pages: 25-35

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもたちの発達と健康 ~大切な人の笑顔を見ずに子どもは育つか(その2)~2023

    • Author(s)
      田中真介
    • Journal Title

      幼年教育

      Volume: 193 Pages: 65-75

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児期・児童期・青年期の自己信頼性の発達診断と保育・療育2023

    • Author(s)
      田中真介、塚田直也、横井川美佳、本原琴美
    • Journal Title

      日本応用心理学会第88回大会(2022年9月)発表論文集

      Volume: (印刷中)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児期における両手交互開閉操作の発達 ―握り圧計を用いた定量的分析方法の検討―2023

    • Author(s)
      横井川美佳、田中真介
    • Journal Title

      人間発達研究所紀要

      Volume: 36巻(印刷中)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自己信頼性と社会的交流性の発達をとらえた保育・療育 ~自画像描画と対図形画の事例検討をもとに~2023

    • Author(s)
      田中真介、横井川美佳、本原琴美
    • Journal Title

      日本応用心理学会第88回大会(2022年9月)発表論文集

      Volume: (印刷中)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児期における両手交互開閉操作と自己認識の関連性 ―モデル提示の意義と男女差に着目して―2022

    • Author(s)
      横井川美佳、田中真介
    • Journal Title

      応用心理学研究

      Volume: 48-2 Pages: 116-117

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達と応用心理学(総説)発達研究の意義と特質 ―自我・自己信頼性と社会的交流性の発達をとらえた保育・教育―2022

    • Author(s)
      田中真介
    • Journal Title

      応用心理学ハンドブック(第5章)発達と応用心理学

      Volume: 図書所収の論文

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] コロナ禍における幼児の自画像描画の変化 ―グッドイナフ人物画知能検査得点と鼻・耳の有無をもとに―2024

    • Author(s)
      横井川美佳、田中真介
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍での子どもたちの発達と健康 ~大切な人の笑顔を見ずに子どもは育つか~2023

    • Author(s)
      田中真介、山本英彦、古賀真子、戸松太一、横井川美佳、本原琴美
    • Organizer
      日本応用心理学会第89回大会(自主企画ワークショップ)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己信頼性の育ちを尊重した発達診断・障害児教育 ~発達研究と自閉症児教育を通した考察~2023

    • Author(s)
      塚田直也、飯島杏那、福田睦、田中真介
    • Organizer
      日本応用心理学会第89回大会(自主企画ワークショップ)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 思春期における精神的健康度と自己理解の関連性 ~20答法と3つの願いのカテゴリー分析をもとに~2023

    • Author(s)
      本原琴美、田中真介
    • Organizer
      日本応用心理学会第89回大会(一般研究発表)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期の発達における自己認識の重要性 ~保育群と支援群の自画像描画の比較をもとに~2022

    • Author(s)
      横井川美佳、田中真介
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会(2023年3月)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 発達に支援が必要な子どもたちとのポジティブな経験の重要性 ~保育施設・療育施設へのアンケート調査をもとに~2022

    • Author(s)
      横井川美佳、田中真介
    • Organizer
      日本応用心理学会第88回大会(2022年9月)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 自己信頼性の育ちを大切にした教育の意義と可能性 ~幼児期・児童期の自閉症の子どもたちへの実践を通して~2022

    • Author(s)
      塚田直也、田中真介
    • Organizer
      日本応用心理学会第88回大会(2022年9月)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 思春期における「自己信頼性」と「社会的交流性」の発達連関 ~自己理解と精神的健康度の関連性をもとに~2022

    • Author(s)
      本原琴美、田中真介
    • Organizer
      日本応用心理学会第88回大会(2022年9月)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 自己信頼性と社会的交流性の発達をとらえた保育・療育 ~自画像描画と対図形画の事例検討をもとに~2022

    • Author(s)
      田中真介、横井川美佳、本原琴美
    • Organizer
      日本応用心理学会第88回大会(2022年9月)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症児の心の発達 ―自己信頼性と社会的交流性の発達と保育・療育―2022

    • Author(s)
      田中真介
    • Organizer
      令和3年度 筑波大学公開講座「自閉症児の心の発達を学ぶ ―発達診断学の知見と実践を通して―」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 続・発達がわかれば子どもが見える(第12版)2024

    • Author(s)
      田中真介、乳幼児保育研究会
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324096222
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 発達がわかれば子どもが見える・プラス(第44版)2023

    • Author(s)
      田中真介、乳幼児保育研究会
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324086384
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 日本応用心理学会編『応用心理学ハンドブック』第5章「発達と応用心理学」2022

    • Author(s)
      田中真介
    • Total Pages
      858
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 新型コロナワクチン(増補版)2022

    • Author(s)
      加藤純二・古賀真子・山本英彦・田中真介
    • Total Pages
      114
    • Publisher
      コンシューマネット・ジャパン
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 応用心理学ハンドブック2022

    • Author(s)
      日本応用心理学会(編)
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 発達がわかれば子どもが見える+(プラス)2022

    • Author(s)
      田中真介・乳幼児保育研究会
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324086384
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 新型コロナワクチン ―知っておきたい副作用と救済制度のこと―2021

    • Author(s)
      田中真介・母里啓子・山本英彦・古賀真子
    • Total Pages
      92
    • Publisher
      コンシューマネット・ジャパン
    • ISBN
      9784990814151
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi