• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical research on AI literacy education in technology education oriented toward systematic learning at the compulsory education stage

Research Project

Project/Area Number 21K02438
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

Kento Tsutsumi  山口大学, 教育学部, 講師 (30880140)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords中学校 / 技術科 / AI / 画像認識 / CE / 義務教育 / 情報
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、自らの意思でAIの恩恵を享受・活用できる資質・能力を育成するための中学校技術科のカリキュラム開発を通して、Society 5.0の実現を牽引できるAI人材の育成に関する知見を得ることである。開発するカリキュラムは、体系化したAIリテラシーに基づく授業実践を異なる中学校で複数回繰り返すことで、AIリテラシーの精緻化や教材の質を向上させながら仕上げていく。また、授業実践を行う地域の小学校と連携することで、小学校のプログラミング教育との接続を円滑なものとする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research project was to obtain knowledge on the development of human resources who can lead the realization of Society 5.0 through the development of a junior high school technology curriculum for acquiring AI literacy, in which everyone can enjoy and utilize the benefits of AI on their own initiative without anxiety.
Two kinds of subjects for technological problem-solving learning utilizing image recognition AI technology were designed, and their effectiveness and issues were examined through lesson practice in the second and third grades of junior high schools.
As a result, it was found that although the study of AI is not clearly defined in the Courses of Study for junior high school students, it is possible for junior high school students to learn AI, and in light of the recent penetration of AI technology into daily life and society, the necessity of learning AI from the elementary school stage is suggested.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,中学校技術・家庭科技術分野におけるAIを活用した技術的課題解決学習を,computational empowermentの視座から検討・開発したことに学術的・社会的意義があると考えられる。
これまでの学校現場におけるAIの活用に主眼を置く学習は,活動や教材を中心に検討したものがほとんどであったといえる。しかしながら,computational empowermentの理論からAI学習を検討することで,教師と生徒の非階層的な関係性のもとプロセス指向の学習が展開され,学習者のデジタル技術に対する自己決定的な関わりが促進されることが示唆された。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 教員養成学部における生成AIの活用に関する授業実践と考察2024

    • Author(s)
      堤 健人, 阿濱 茂樹, 新田 拓也, 川﨑 徳子, 友清 祐子, 野村 厚志, 中田 充, 鷹岡 亮
    • Journal Title

      日本情報科教育学会誌

      Volume: 16 Pages: 57-65

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員養成課程におけるAIの活用を踏まえた学習指導の検討2024

    • Author(s)
      阿濱 茂樹 , 堤 健人 , 新田 拓也 , 野村 厚志 , 中田 充 , 鷹岡 亮
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 38 Pages: 45-57

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生成AIの将来展望を提言する授業実践に基づく技術科の授業デザインに関する一考察2023

    • Author(s)
      堤 健人,天川 勇二,木下 拓矢,脇谷 伸,林田 智弘
    • Journal Title

      テクノロジー教育

      Volume: 13 Pages: 1-9

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Learning Framework Based on the Structure of Qualities and Abilities in Junior High School Technology Education2022

    • Author(s)
      堤 健人
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 3 Issue: 3 Pages: 366-375

    • DOI

      10.15027/53413

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033197

    • Year and Date
      2022-12-23
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 技術科におけるAIを活用した幼児のあそびを支援する授業の実践2023

    • Author(s)
      天川 勇二 , 堤 健人
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第66回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校技術科における対話型AIの展望を検討する授業実践と検証2023

    • Author(s)
      堤 健人 , 天川 勇二
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第66回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成学部における生成AIの学校教育での活用に関する授業提案2023

    • Author(s)
      堤 健人 , 新田 拓也 , 阿濱 茂樹 , 野村 厚志 , 中田 充 , 鷹岡 亮
    • Organizer
      日本情報科教育学会第16回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術科における高齢者をユーザとしたAIを活用する授業実践2022

    • Author(s)
      天川 勇二, 堤 健人
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第65回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Teachable Machineを用いたAI技術の見方・考え方に気付く授業実践2021

    • Author(s)
      堤 健人,天川 勇二,谷田 親彦
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi