• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reconstruction of Citizenship education on the Integration of Political Education and Moral Education from the Perspective of Social Relations

Research Project

Project/Area Number 21K02451
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKyoto Tachibana University

Principal Investigator

Mizuyama Mitsuharu  京都橘大学, 発達教育学部, 教授 (80303923)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田中 曜次  大阪経済法科大学, 法学部, 教授 (90511064)
橋本 祥夫  京都文教大学, こども教育学部, 教授 (50709540)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsシティズンシップ教育 / 市民性教育 / 政治教育 / 道徳教育 / 社会とのつながり / 品格教育 / メタ学習 / 当事者性 / 社会科教育 / 市民教育 / Community Involvement / 社会参加
Outline of Research at the Start

今,日本では,社会の構成員教育としてのシティズンシップ教育が注目されているが,人生のどの段階で,どの程度の質と内容の教育を行えばよいかは漠然としている。加えて,政治教育と道徳教育という二大潮流の板挟みから,シティズンシップ教育に関心を寄せる学校教育関係者は困惑している。
この現状を打破するために,本研究では,1)シティズンシップ教育の中核概念である「社会との関わり」に着目し,国内外の調査を踏まえて,政治教育と道徳教育を統合する理論的枠組みを示す。2)「社会との関わり」を視点とし,子どもの発達段階を踏まえた授業モデルを開発・試行・評価する。以上を通して,新しいシティズンシップ教育像を示す。

Outline of Final Research Achievements

This study firstly classified several patterns of the image of a citizen who confronts social issues based on the key concepts of citizenship education, namely "criticism and fairness" as the development of moral values, and "participation and responsibility" as a way of engaging with political society, and developed a "framework for constructing lessons to confront social issues" by adding the perspective of developmental stages. Next, we created a "learning framework for understanding controversial issues" that focuses on the quality of the controversial issues, the stance of students for issues, and the differences in the direction of inquiry activities, and examined the "structure of positionality" in the "stance of students for issues."
Finally, we verified the effectiveness of the "framework for constructing lessons to confront social issues" through an analysis of elementary and junior high school lessons based on the "structure of positionality".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本では今,民主主義社会の構成員教育としてのシティズンシップ教育(あるいは市民性教育)が注目を浴びている。しかし,その実質的な内容や方法は漠然としているので,議論はどうしても抽象的になっている。また,人生のどの段階で,どの程度の質と内容の教育を行えばよいのかの発達段階に関する検討は後回しにされがちである。それゆえ,研究者,学校教育関係者双方の期待に十分に応えられていない。
本研究は,これらの現状を改革するために,「社会との関わり」に注目した「社会的課題に立ち向かう授業構成の枠組み」並びに,当事者性に着目した「論争問題を捉える学習枠組み」を開発し,それらの授業分析・授業構成における有効性を示した。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 地域と連携した高大接続による地域協働型 PBL探究学習を中核とする教育プログラムの構想2024

    • Author(s)
      橋本 祥夫
    • Journal Title

      地域協働研究ジャーナル/京都文教大学地域協働研究教育センター

      Volume: 3

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別活動を通したシティズンシップの育成―「子ども記者クラブ」の活動を通して ―2024

    • Author(s)
      橋本 祥夫
    • Journal Title

      地域協働研究ジャーナル/京都文教大学地域協働研究教育センター

      Volume: 3 Pages: 59-68

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] シティズンシップ教育の視点から考える道徳科の授業2024

    • Author(s)
      田中 曜次
    • Journal Title

      京教社会/京都教育大学社会系教育研究会

      Volume: 27 Pages: 47-52

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 論争問題学習における社会との関わり方としての当事者性-ウクライナ問題の授業化を通して-2023

    • Author(s)
      水山 光春
    • Journal Title

      社会系教科教育学論叢/社会系教科教育学会

      Volume: 3

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オンライン交流を取り入れた地域の在り方の構想学習 -「京都市都市計画局歩くまち京都推進室」との協働を事例として-2023

    • Author(s)
      弘田 真基,上畑 直久,亀井 隆次,水山 光春
    • Journal Title

      日本社会科教育学会全国発表大会論文集/日本社会科教育学会

      Volume: 19 Pages: 201-202

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] コロナ禍時代の民主主義、どう教えるか2022

    • Author(s)
      水山 光春
    • Journal Title

      京都橘大学研究紀要

      Volume: 48 Pages: 81-94

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 環境教育の普遍性(考)-関西環境教育合同研究大会シンポジウムに参加して考えたこと-2021

    • Author(s)
      水山 光春
    • Journal Title

      人・環境・未来(関西環境教育学会)

      Volume: 4 Pages: 49-54

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 主張を見える化して実り多い対話を2021

    • Author(s)
      水山 光春
    • Journal Title

      教育研究(初等教育研究会)

      Volume: 76-9 Pages: 28-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン交流を取り入れた地域の在り方の構想学習 -「京都市都市計画局歩くまち京都推進室」との協働を事例として-2023

    • Author(s)
      弘田 真基,上畑 直久,亀井 隆次,水山 光春
    • Organizer
      日本社会科教育学会 第73回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] モビリティ・マネジメント教育を取り入れた「地域の在り方」の構想 ―「京都市都市計画局歩くまち京都推進室」との協働を通して―2023

    • Author(s)
      弘田 真基,上畑 直久,亀井 隆次,水山 光春
    • Organizer
      全国社会科教育学会 第72回全国研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 論争問題学習における社会との関わり方としての当事者性を考える -ウクライナ問題の授業化を通して-2023

    • Author(s)
      水山 光春
    • Organizer
      社会系教科教育学会第34回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Shifting Values in Teacher Education and the Potential of Citizenship Education2022

    • Author(s)
      Mitsuharu Mizuyama
    • Organizer
      Interational Conference 2022 Citizenship Education In Divided Times: Building Connections Through Values
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 時事問題学習における当事者性(考) -ウクライナ問題の授業化のために-2022

    • Author(s)
      水山 光春
    • Organizer
      日本シティズンシップ教育学会第3回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Key Points of the Educational Programs Designated to Promote Environmental Civic Actions Based on the Questionnaire and Interviews2022

    • Author(s)
      Tomoko Mori, Mitsuharu Mizuyama, Takayuki Araki, Seita Emori, Masahiro Osako, Masahisa Sato, Yuko Shibazaki, Shogo Sugiura, Kan Tanahashi, Soichi Ueda
    • Organizer
      11th World Environmental Education Congress (WEEC 2022)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Moral and Political Values in Teacher Education over Time: International Perspectives2022

    • Author(s)
      Bandino, G., Currin, E., McDonald, Z., Mead, N., Mizuyama, M., Otero-Urtaza, E.
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      Routeledge
    • ISBN
      9781032113340
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi