• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A longitudinal study of student teachers' learning for innovative practices

Research Project

Project/Area Number 21K02452
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOsaka Seikei University

Principal Investigator

HANO YUTSUKO  大阪成蹊大学, 教育学部, 教授 (50368437)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井藤 元  東京理科大学, 教育支援機構, 教授 (20616263)
山崎 宣次  鈴鹿大学, こども教育学部, 教授 (50622635)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsイノベーティブ教育 / 探究型授業 / 教員養成 / 威光模倣 / 教職準備性 / 省察 / 協働実践研究 / スキーマ変容 / 畏敬 / 心理的安全性 / オルタナティブ教育 / SEL(社会性と情動の学習) / 総合的な学習/探究の時間 / 熟達化
Outline of Research at the Start

イノベーティブ教育(Innovative Practice,教科横断的な学びや批判的思考、創造的問題解決を進める教育、以下、IP)の初等・中等教育への普及は国際的政策課題である。本研究では、IPの実践準備を可能にする、具体的かつ教員養成に適用可能な方法を検討する。
1IPの実践につながる学習プログラムを現職熟達教師と「連携・協働」して開発・実践する。
2学習プログラムに参加した教職志望学生(以下、学生)の学習を縦断的にとらえる。
3学生の学習として、経験と省察に、熟達教師の威光模倣という関係論的な学習を加え、熟達教師のIP実践を模倣する学習が、学生の授業実践力と教職準備性に及ぼす影響を検証する。

Outline of Final Research Achievements

We investigated methods of teacher education that enable preparation for Innovative Practice (IP), a pedagogy that promotes cross-curricular learning, critical thinking, and creative problem solving, which is an international educational challenge to be extended to primary and secondary education. First, as a research method, we adopted a "collaborative practice research" approach among practitioners who are researchers of IP and researchers who are practitioners of teacher education, and developed and implemented an IP learning program in collaboration and cooperation with pre-service teachers. Second, we propose a relational learning theory of prestige imitation for proficient teachers to investigate the effects of learning through prestige imitation on students' reflection and readiness for teaching. This study showed that exposure to prestige practices promotes students' reflection and creates an inclination towards imitation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第1に、「威光模倣」という関係論的学習に焦点を当て、その学習過程を〈協働実践研究〉によって検証し、威光を感じる実践との出会いが、学生の省察を促し実践化への態度を醸成すことを示した。威光模倣による学習は、教育政策の変化に適応してゆく適応的熟達者ではなく、主体的に教育実践を生み出す創造的熟達者としての教師の育成への示唆ともなる。第2に実践の開発と実践は熟達教師に協力を得て、研究者はコーディネートと検証に取り組む〈協働実践研究〉を試みた。それにより、研究者が熟達教師のプログラムに参加して自覚的に学習者のポジションをとりつつ、学生と共に次の実践の継起を構想するスパイラルな実践研究となった。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 7 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 探究型の授業実践に向けた教職準備性 ー探究の授業づくりにおける教師の協働性に注目してー2024

    • Author(s)
      羽野ゆつ子、山崎宣次、井藤元
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 10 Pages: 79-90

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教師の「実践的知恵」の形成と継承ー探究型授業に注目して2024

    • Author(s)
      羽野ゆつ子
    • Journal Title

      同志社教師教育研究

      Volume: 1 Pages: 1-10

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Professional Competence of Teachers:2023

    • Author(s)
      KAGE MASAHARU、KAWAMURA SHIGEO、KIMURA YUU、HANO YUTSUKO、FUKASAWA KAZUHIKO、HIMENO KANJI、AKITA KIYOMI
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 62 Issue: 0 Pages: 238-252

    • DOI

      10.5926/arepj.62.238

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2023-03-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] SEL を基盤とした探究型授業実践力養成プログラムの実践と評価―授業に創発をもたらす教師の育成に向けて―2023

    • Author(s)
      羽野ゆつ子・山崎宣次・井藤元
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 9 Pages: 73-85

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] イノベーティブ教育(探究型授業)の実践に向けた教員養成の現状と課題 ―教職志望学生の教職課程における学習に関する調査から―2022

    • Author(s)
      羽野ゆつ子・山崎宣次・井藤元
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 8 Pages: 187-199

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 熟達教師へのインタビュー調査による教育実践の生成過程の考察 ―内省による意識変容に注目して―2022

    • Author(s)
      羽野ゆつ子
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 8 Pages: 175-186

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員養成におけるイノベーティブ教育の試行 ~オンライン授業での探究型授業の実践~2022

    • Author(s)
      山崎宣次・羽野ゆつ子・井藤元
    • Journal Title

      山梨県立大学人間福祉学部紀要

      Volume: 17 Pages: 123-131

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 心理的安全性が学生の学習と教職履修に及ぼす影響 ―ワークショップ型授業の試みから―2023

    • Author(s)
      羽野ゆつ子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 探究型の授業実践に向けた教職準備性(3) ―探究の授業づくりにおける教師の協働性に注目して―2023

    • Author(s)
      羽野ゆつ子
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 省察と模倣による教師の学習2022

    • Author(s)
      羽野ゆつ子
    • Organizer
      日本教育心理学会 第64回総会 学会企画シンポジウム4
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 探究型の授業実践に向けた教職準備性(2) ―熟達教師から実践を体験的に学ぶことの効果―2022

    • Author(s)
      羽野ゆつ子
    • Organizer
      日本教師教育学会 第32回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成におけるオンラインを使ったイノベーティブ教育の試行-総合的な探究の時間に向けて-2022

    • Author(s)
      山崎宣次
    • Organizer
      日本教育情報学会 第38回年会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] イノベーティブ教育の実践準備性を高める教員養成の試み:大学と現職熟達教師の「連携・協働」による開発と実践2021

    • Author(s)
      羽野ゆつ子・佐野和之・金井達亮・山崎宣次・井藤元
    • Organizer
      国際教育学会 第15回年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 探究型の授業実践に向けた教職準備性2021

    • Author(s)
      羽野ゆつ子
    • Organizer
      日本教師教育学会 第31回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 専門職として成長し続ける教師になるために2023

    • Author(s)
      山﨑 準二、紅林 伸幸、金子 真理子、栗原 崚、長谷川 哲也、川村 光、羽野 ゆつ子、大島 真夫、中村 瑛仁、酒井 郷平、望月 耕太、髙谷 哲也、三品 陽平、油布 佐和子
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      人言洞
    • ISBN
      9784910917108
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi