• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study on the Relevance between the Educational Achievement of Students and the Organization of School Administration, including Student Guidance and Counseling

Research Project

Project/Area Number 21K02454
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

Miyako Norihiro  国立教育政策研究所, 生徒指導・進路指導研究センター, 総括研究官 (60549129)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords生徒指導 / 学校風土 / 学年団 / チーム形成 / 校務分掌 / 学校とのつながり / 教師支援 / 保護的規律 / 生徒指導部 / 教育相談部 / 発達支持的生徒指導 / 学校保護要因 / アカウンタビリティ / 学校改善 / 教育データ / 学校組織・文化 / 教育的成果 / いじめ / 不登校
Outline of Research at the Start

本研究では、質問紙調査とインタビュー調査等を行い、児童生徒の教育的成果を複数設定し、肯定的な成果を一定程度実現している学校、また、成果の実現について厳しい状況にある学校を経年的な変化を踏まえて特定し、それらの学校の諸特性を明らかにする。質問紙調査では、児童生徒の教育的成果として、児童生徒の安心・安全感、思いやりや他者尊重、役割への責任感、教師との絆、出欠席、被害経験、加害経験等の尺度を開発する。また、学校の諸特性を検証する上で、校務分掌組織に着目し、学校の教員のチームコンピテンシー尺度を開発し、実施する。なお、上記の主目的を達成する上で、米国を先行研究対象として、あわせて、比較研究を行う。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to examine the relevance between a good school climate, which contributes to the overall development of students, and grade-level team performance in 40 public junior high schools. Correlational analysis of the student survey questions on "teacher support" and "protective discipline" and the teacher survey questions on grade team building confirmed statistically significant positive correlations between several variables, although the correlations between teachers' grade team building and students' school protective factors were weak and varied in significance. This finding can be interpreted as indicating that teachers' perceived grade team building is reflected to some extent, albeit weakly correlated, in students' perceptions and experiences of school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義や社会的意義については、校務分掌における学年団のチーム形成について、生徒指導の成果の一つと捉えられる学校風土との関連から、検証を試みることにある。とりわけ、学校風土における「学校とのつながり」は先行研究からいじめの加害の抑止に関連することが見いだされている。この「学校とのつながり」に影響する「教師支援」と「保護的規律」といった学校保護要因が、学年団のチーム形成と一定の関連があることが明らかになれば、チーム学校時代の教員に求められるコンピテンシーを一定の観点から明示的に示すこととなり、教員の職能開発の指針にもなり得る。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 学校風土に関する学校アカウンタビリティ導入の検討-『生徒指導提要』における発達支持的生徒指導を地域に根付かせるために-(〈特集〉『生徒指導提要(改訂版)』をどう活用するのか、どう活用される必要性があるのか)2023

    • Author(s)
      宮古紀宏
    • Journal Title

      生徒指導学研究

      Volume: 22 Pages: 43-50

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 『生徒指導提要』における発達支持的生徒指導と学校の風土づくり(特集「今、求められる生徒指導の在り方」)2023

    • Author(s)
      宮古紀宏
    • Journal Title

      山形教育

      Volume: 393 Pages: 12-15

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] いじめへの組織的対応と学校風土(特集 いじめへの対応)2023

    • Author(s)
      宮古紀宏
    • Journal Title

      月刊日本教育

      Volume: 528 Pages: 6-9

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達支持的生徒指導と学校風土(提言)2023

    • Author(s)
      宮古紀宏
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 69 Pages: 44-50

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童生徒の人権・人格の尊重と良好な学校風土の関係-生徒指導の取組上の留意点(特集2『生徒指導提要』の改訂)2023

    • Author(s)
      宮古紀宏
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 69 Pages: 26-28

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童生徒の人権・人格の尊重と良好な学校風土の関係-生徒指導の取組上の留意点2023

    • Author(s)
      宮古紀宏
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 69 Pages: 26-28

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 令和元年度調査中間報告書2022

    • Author(s)
      国立教育政策研究所生徒指導・進路指導研究センター
    • Journal Title

      生徒指導上の諸課題に対する実効的な学校の指導体制の構築に関する総合的調査研究

      Volume: - Pages: 1-146

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国カリフォルニア州におけるキャリア教育改革-リンクト・ラーニングと学校アカウンタビリティー2022

    • Author(s)
      三村隆男、宮古紀宏
    • Journal Title

      早稲田大学教職大学院紀要

      Volume: - Pages: 1-13

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 第2章:カリフォルニア州における教育データ収集と公開の仕組み-学校説明責任としての「学校風土」の測定-2021

    • Author(s)
      宮古紀宏、八並光俊
    • Journal Title

      「社会情緒的(非認知)能力の発達と環境に関する研究:教育と学校改善への活用可能性の視点から」(学校改善チーム)中間報告書(米国・中国調査)

      Volume: - Pages: 29-91

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 第3章:米国におけるキャリア教育と「社会性と情動の学習」との接近-「リンクト・ラーニング」の取組と「進学と就業の準備」概念に着目して-2021

    • Author(s)
      三村隆男、宮古紀宏
    • Journal Title

      「社会情緒的(非認知)能力の発達と環境に関する研究:教育と学校改善への活用可能性の視点から」(学校改善チーム)中間報告書(米国・中国調査)

      Volume: - Pages: 95-126

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 学校風土におけるSchool Connectednessに関する学校保護要因と学校の組織・風土との関連に関する研究2023

    • Author(s)
      宮古紀宏・立石慎治・八並光俊
    • Organizer
      日本生徒指導学会第24回東京あだち大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 生徒指導・キャリア教育に関する学校アカウンタビリティ導入の検討2023

    • Author(s)
      宮古紀宏・三村隆男
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第45回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] The Structure of School Climate for Middle School in Japan : Relevance of School Connectedness to Bullying Experience2023

    • Author(s)
      Norihiro Miyako, Mitsuru Taki
    • Organizer
      World Conference on Violence in School 2023(International Observatory for School Climate and Violence Prevention: IOSCVP)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 生徒指導提要(改訂)における発達支持的生徒指導と学校風土2023

    • Author(s)
      宮古紀宏
    • Organizer
      日本特別活動学会「特活カフェ(研究情報交換会)」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 改訂生徒指導提要からみるこれからの生徒指導2023

    • Author(s)
      宮古紀宏
    • Organizer
      日本生徒指導学会関東支部会第13回研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校環境(風土)におけるSchool Connectednessの構造といじめ加害経験との関連-生徒指導の充実・改善に関する学校保護要因の探索-2022

    • Author(s)
      宮古紀宏・立石慎治・八並光俊
    • Organizer
      日本生徒指導学会第23回京都大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 『生徒指導提要』改訂から考えるこれからの生徒指導研究2022

    • Author(s)
      宮古紀宏
    • Organizer
      日本生徒指導学会第23回京都大会シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 米国の学校アカウンタビリティにおける「学校風土」の測定-学校パフォーマンスとしての「社会性と情動の学習」への着目-2021

    • Author(s)
      宮古紀宏、黒田友紀
    • Organizer
      日本教育制度学会第28回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 米国の学校改善における社会情緒的スキルの活用例と課題-学校アカウンタビリティとしての「学校風土」指標に着目して-2021

    • Author(s)
      宮古紀宏、八並光俊
    • Organizer
      日本生徒指導学会第22回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] キャリア教育を批判的に検討する観点の析出-米国カリフォルニア州におけるキャリア教育改革を参考に-2021

    • Author(s)
      三村隆男、宮古紀宏
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第43回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 現代アメリカ教育ハンドブック[第2版]2021

    • Author(s)
      アメリカ教育学会編著
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798917399
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 福祉心理学〈日本福祉心理学会研修テキスト〉-基礎から現場における支援まで2021

    • Author(s)
      日本福祉心理学会監修
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750352800
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 生徒指導・進路指導の理論と方法2021

    • Author(s)
      会沢信彦, 渡部昌平編著
    • Total Pages
      155
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      9784779306488
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] researchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/read0144764

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi