• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Programming education for interactive content based on artificial intelligence and map data

Research Project

Project/Area Number 21K02468
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

Ito Yosuke  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (90249855)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsプログラミング教育 / 人工知能 / 地図データ / 双方向性 / コンテンツ
Outline of Research at the Start

Society 5.0で示された近未来社会を踏まえて人工知能を体験的に学習できる教材が必要となっている。中学校学習指導要領(平成29年告示)技術・家庭科(技術分野)の内容に「生活や社会における問題をネットワークを利用した双方向性のあるコンテンツのプログラミングによって解決する活動」が規定されたことから、本研究課題では、生活や社会における問題をインターネット等のネットワークを介して提供される地図データを基盤とする双方向性のあるコンテンツのプログラミングに人工知能を導入することによって課題解決するための指導法を研究開発するとともに、その学習効果を授業実践に基づいて評価・検証することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we researched and developed an instructional method for solving problems in life and society by introducing artificial intelligence into the programming of interactive content based on map data provided via the Internet, etc. The learning effects were evaluated and verified by teaching practice. Based on an awareness survey of school teachers, a teaching guidance plan was formulated. Web content including map data that can be manipulated using artificial intelligence was used as teaching materials. We implemented the developed programming education at junior high school. The validity of the teaching guidance plan and the usefulness of the developed teaching materials were clarified based on the analysis of the learning survey.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

人工知能と地図データを基盤とする双方向性のあるコンテンツのプログラミング教育は、中学校技術・家庭科(技術分野)を対象として開発したが、日本のみならず世界中の地域で教育実践でき、その波及効果は大きいと考えられる。とくに、人工知能について科学的かつ技術的な視点から考察できる人材育成に大いに貢献できると期待できる。開発したプログラミング教育は、高等学校情報科「情報I」におけるプログラミングと情報デザインに関連する学習内容への応用も期待できる。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] 教育的配慮に基づくWebコンテンツ制作支援環境の開発2024

    • Author(s)
      佐々木雄太,伊藤陽介
    • Journal Title

      鳴門教育大学情報教育ジャーナル

      Volume: 21 Pages: 7-11

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Webコンテンツ制作支援環境を利用した技術・家庭科(技術分野)の授業に対する生徒の意識調査2024

    • Author(s)
      岩山敦志,佐々木雄太,伊藤陽介
    • Journal Title

      鳴門教育大学情報教育ジャーナル

      Volume: 21 Pages: 22-26

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等学校情報科「情報Ⅰ」における情報デザインを考慮したWeb地図コンテンツ制作教材の開発と授業実践2023

    • Author(s)
      渡邉拓斗,佐々木雄太,伊藤陽介
    • Journal Title

      鳴門教育大学情報教育ジャーナル

      Volume: 20 Pages: 23-28

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校技術・家庭科(技術分野)のプログラミング学習における問題発見に関する生徒に対する意識調査2022

    • Author(s)
      上岡蓮,安田慎吾,伊藤陽介
    • Journal Title

      鳴門教育大学情報教育ジャーナル

      Volume: 19 Pages: 23-27

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 学校の情報機器環境に配慮したWebコンテンツ制作支援環境の開発2023

    • Author(s)
      佐々木雄太,伊藤陽介
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第66回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] コーディングとWebブラウザを統合したコンテンツ制作支援環境を用いた情報デザインの授業開発2023

    • Author(s)
      佐々木雄太,伊藤陽介
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第39回四国支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報デザイン教育におけるWebコンテンツ制作支援環境の開発2023

    • Author(s)
      佐々木雄太,伊藤陽介
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第38回情報分科会(大阪)研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 地図サービスを利用した双方向性のあるWebコンテンツに人工知能を導入するプログラミング教育2022

    • Author(s)
      伊藤陽介,渡邉拓斗
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第65回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 情報デザインを考慮したWeb地図コンテンツ制作に関する授業実践2022

    • Author(s)
      渡邉拓斗,佐々木雄太,伊藤陽介
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第38回四国支部大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 人工知能と地図サービスを利用した双方向性のあるコンテンツのプログラミング教育に関する意識調査2022

    • Author(s)
      伊藤陽介,渡邉拓斗
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第37回情報分科会研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 人工知能と地図サービスを利用した双方向性のあるコンテンツのプログラミング教育2021

    • Author(s)
      伊藤陽介,上岡蓮,渡邉拓斗
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第64回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校の「双方向性のあるコンテンツのプログラミング」学習における問題発見に関する生徒に対する意識調査2021

    • Author(s)
      上岡蓮,安田慎吾,伊藤陽介
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第37回四国支部大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi