• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Wood Education Room for Tinkering

Research Project

Project/Area Number 21K02497
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

Teratoko Katsuya  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 教授 (70264455)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywordsティンカリング / 木育 / 環境構成 / ものづくり / 幼児教育 / フロー状態 / エモーショナルデザイン
Outline of Research at the Start

本研究は、幼児以上の就学前教育および学童期(以下、子ども)を対象に、「ティンカリング(tinkering)」な活動を通して、素材である木材に自由に触れ、自由に製作し、失敗や試みに対して寛容な環境構成を実現する「木育」空間を提供するための研究開発をめざすものである。現代の子どもたちに必要な直接体験を補い、遊びながら科学技術や原理・法則を体感できるティンカリングな木育空間を提供するために、どのように創造性を高めていくのかを明らかにし、ティンカリングのもつ教育効果について、子どもの「フロー状態」を評価軸に検討していくものである。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop and evaluate a tinkering space for Wood Education. Tinkering activities are a method of achieving various educational effects through free manufacturing experiences. In the wood education activity for young children, the children were able to experience building a house using their free ideas, and the results were highly satisfying. The educational effects of tinkering were found to increase concentration and satisfaction, and to encourage active learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ティンカリングな教育活動は豊かな直接体験を提供することである。自由なものづくり環境のなかで、自らの発想を試行錯誤しながら展開するときに、科学的視点や物理的法則に自然に触れ、新しいものづくりのタネを自らが創造していく過程である。この教育手法は、幼児期から実現可能であり、特に環境を通して行う木育活動は、幼児期に達成すべきさまざまな心身の発達を寄与するといえ、引き続くSTEAM教育の基礎となるといえる。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2021

All Presentation (5 results)

  • [Presentation] 木材の特性を理解するためのティンカリングによる教育効果2023

    • Author(s)
      池田拓哉,寺床勝也,深川知良,浅野陽樹,坂田桂一
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第66回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 木材の特性を理解するためのティンカリングによる教育効果(Ⅱ) -グループワークの効果と課題-2023

    • Author(s)
      池田拓哉,寺床勝也,深川知良,浅野陽樹,坂田桂一
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第36回九州支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ティンカリング要素を取り入れた小学生向け端材木工の開発2023

    • Author(s)
      平石みこ、寺床勝也
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第36回九州支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児教育におけるティンカリングな木育活動の考察2023

    • Author(s)
      寺床勝也・武田あさ子
    • Organizer
      第73回日本木材学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ティンカリングを取り入れた木工活動の試行と評価2021

    • Author(s)
      寺床勝也、濵屋光、鹿毛陽平
    • Organizer
      日本産業技術教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi