Project/Area Number |
21K02497
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Kagoshima University |
Principal Investigator |
Teratoko Katsuya 鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 教授 (70264455)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
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Keywords | ティンカリング / 木育 / 環境構成 / ものづくり / 幼児教育 / フロー状態 / エモーショナルデザイン |
Outline of Research at the Start |
本研究は、幼児以上の就学前教育および学童期(以下、子ども)を対象に、「ティンカリング(tinkering)」な活動を通して、素材である木材に自由に触れ、自由に製作し、失敗や試みに対して寛容な環境構成を実現する「木育」空間を提供するための研究開発をめざすものである。現代の子どもたちに必要な直接体験を補い、遊びながら科学技術や原理・法則を体感できるティンカリングな木育空間を提供するために、どのように創造性を高めていくのかを明らかにし、ティンカリングのもつ教育効果について、子どもの「フロー状態」を評価軸に検討していくものである。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to develop and evaluate a tinkering space for Wood Education. Tinkering activities are a method of achieving various educational effects through free manufacturing experiences. In the wood education activity for young children, the children were able to experience building a house using their free ideas, and the results were highly satisfying. The educational effects of tinkering were found to increase concentration and satisfaction, and to encourage active learning.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ティンカリングな教育活動は豊かな直接体験を提供することである。自由なものづくり環境のなかで、自らの発想を試行錯誤しながら展開するときに、科学的視点や物理的法則に自然に触れ、新しいものづくりのタネを自らが創造していく過程である。この教育手法は、幼児期から実現可能であり、特に環境を通して行う木育活動は、幼児期に達成すべきさまざまな心身の発達を寄与するといえ、引き続くSTEAM教育の基礎となるといえる。
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