• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Systematization of difficulties and metacognition of students who need assistance in learning mathematics in high school and development of lesson design

Research Project

Project/Area Number 21K02511
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

Nakamura Yoshinori  岩手大学, 教育学部, 教授 (00613522)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords高校数学 / 特別支援教育 / 学習困難 / メタ認知 / 授業デザイン / 特別支援
Outline of Research at the Start

高校にも障害の有無に関わらず学習に教育的支援が必要な生徒が多く在籍し,年々増加している。彼らへの指導は数学教育でも重要な検討課題である。しかし,彼らへの支援は学習活動の支援が多く,数学の学習内容の困難性や数学学習に関するメタ認知の支援が必ずしも効果的に行われておらず,十分に成果を上げていない。そこで,本研究では,高校での数学学習に支援が必要な生徒を対象に,彼らの困難性とメタ認知を同定し体系的に整理するとともに,彼らの数学学習を支援する授業デザインの開発し,開発した授業デザインの有効性を検証し,研究成果の普及と高校の数学指導の改善を図る。

Outline of Final Research Achievements

In this study, I clarified difficulties and metacognition of students who need assistance in learning mathematics in high school from both the learning activities and learning contents, and I systematically organized their difficulties and metacognition. Furthermore, based on this, I developed lesson design to improve difficulties and metacognition of students who need assistance in learning mathematics. In addition, I verified effectiveness of the developed lesson design through class practices.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

数学学習に支援が必要な生徒を対象とした研究は,小中学校現場でも実践的研究が多数行われているが,高校ではあまり見られない。また,数学学習に支援が必要な生徒の困難性は,学習活動に関する困難性だけではなく,学習内容に関する困難性やメタ認知に関する問題など多くの課題を抱えている。彼らの数学学習の困難性やメタ認知を体系的に捉え直し,それらの関連等も考慮しながら支援や指導を考えることが必要である。特に高校では,生徒の発達段階,数学内容の高度化・抽象化・複雑化,入試による多様な高校の存在などの課題があり,これまでの成果をそのまま活用することができず,課題となっていた。本研究はこの課題を解決するものでもある。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2024 2023

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 2 results)

  • [Journal Article] 高校における数学学習に支援が必要な生徒のメタ認知に関する研究-テスト調査と質問紙調査の結果の分析を通して-2024

    • Author(s)
      中村好則
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 83 Pages: 69-82

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] AIドリルを活用した算数・数学指導の可能性-『つまずきの把握』に焦点を当てて-2024

    • Author(s)
      中村好則,立花佳帆,山本奨,佐藤寿仁
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 8 Pages: 109-120

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校数学科における統計指導でのICT 活用の有効性と課題-統計的問題解決のプロセスを重視した授業実践を通して-2023

    • Author(s)
      中村 好則,立花 佳帆,山本 奬,佐々木 啓治
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 64 Pages: 59-70

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 1人1台端末時代の算数・数学指導におけるICT活用の可能性と課題-児童・生徒への質問紙調査の分析を通して-2023

    • Author(s)
      中村好則,佐藤寿仁,山本奬,立花佳帆
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 82 Pages: 65-76

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校数学科における統計指導での ICT 活用の有効性と課題 -統計的問題解 決のプロセスを重視した授業実践を通して-2023

    • Author(s)
      中村 好則,立花 佳帆,山本 奬,佐々木啓治
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 64

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi