• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Classroom Management Acknowledge Diversity aby Understanding and Accepting Children Who Behave Violently

Research Project

Project/Area Number 21K02529
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

tanno Kiyohiko  琉球大学, 教育学研究科, 教授 (80761080)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村末 勇介  琉球大学, 教育学研究科, 准教授 (10782344)
杉尾 幸司  琉球大学, 教育学研究科, 教授 (20433089)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords荒れる子ども / 子ども理解 / 教師の困り感バーンアウト / 多様性 / 学級づくり / 教師の困り感、バーンアウト / ケア的アプローチ / 教師のバーンアウト / 荒れる子
Outline of Research at the Start

本研究は,「荒れる子どもを理解し受容する多様性を認める学級づくり」のための指導プログラム開発と実践を目的に行う。子どもたちの荒れや児童虐待,不登校などが顕在化している沖縄県の小学校をフィールドとして,①「研究協力校での学級経営の記録・解析」,②「分析結果を活用した指導プログラムの開発と実践」,③「ICTを活用した自由参加型の研修会の開催」,④「モデル化した実践結果の公開」を行い,激変する社会から取り残される子どもたちと,荒れる子どもたちを前に苦悩する教師を救う取り組みを行うものである。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to create an instruction program to manage a classroom that acknowledge diversity by understanding and accepting children who behave violently. This research shows three points mainly. First, it is important to verbalize in understanding children for accepting diversity. Second, it is also important to promote children's understanding and verbalize based on interests of violent behaved children. Third, it is also important to manage classrooms in having the view to connect children based on the verbalization and activities in the classroom.
Therefore, the results show that the importance of creating the program that integrates the ability of verbalizing the children’s attitude and interests of children.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では3つの面で学術的,社会的意義がある。一つは荒れる子どもを理解できず,崩壊や病気休職に追い込まれる教員にとって,どのような対応が重要であるかを教師へのアンケートや聞き取り調査,継続的な観察から子ども理解と教員の葛藤について明らかにしている。
もう一つは,荒れる子どもの態度を発達支援的なニーズとして読み取る視点である。子どもの荒れる言動を読み取り,そこを起点とした活動や学習が重要であることを明らかにしている。
さらに,教師と荒れる子どもの2者関係に終わるのではなく,学級の子どもたちとどうつなぐのか。学級づくりに広げるプログラムを明らかにしており,学術的にも社会的にも大変意義がある。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (11 results) Presentation (3 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 職場での人間関係や児童への対応に苦慮する教員の実態調査Ⅱ2024

    • Author(s)
      丹野清彦 杉尾幸司
    • Journal Title

      琉球大学教育学研究科高度教職実践専攻研究紀要

      Volume: 第8巻

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 荒れる子どもを理解し受容する学級づくりに取り組む視点2024

    • Author(s)
      丹野清彦 山城太智
    • Journal Title

      琉球大学教育学研究科高度教職実践専攻研究紀要

      Volume: 第8巻

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 沖縄県の小学校教師の教員生活に関する意識の実態(1)-沖縄県の小学校学級づくりに関するアンケート2022の結果分析を通して-2024

    • Author(s)
      村末勇介・宮国泰史・丹野清彦・杉尾幸司
    • Journal Title

      琉球大学教育学部紀要

      Volume: 第104集 Pages: 139-153

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 包括的性教育の展開に向けた実践課題の明確化(1)-はどめ規定「学校全体で共通理解を図ること」という留意点に関する検討を中心に-2024

    • Author(s)
      村末勇介
    • Journal Title

      琉球大学教育学研究科高度教職実践専攻研究紀要

      Volume: 第8巻 Pages: 57-71

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 職場での人間関係や児童への対応に苦慮する教員の実態調査2023

    • Author(s)
      丹野清彦・杉尾浩司
    • Journal Title

      琉球大学大学院教育学研究科高度教職実践専攻紀要

      Volume: 7 Pages: 111122-111122

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「生命(いのち)の安全教育」を性教育として展開するために2023

    • Author(s)
      村末勇介
    • Journal Title

      琉球大学大学院教育学研究科高度教職実践専攻紀要

      Volume: 7 Pages: 4762-4762

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校高学年の集団づくり分科会基調2022

    • Author(s)
      丹野清彦
    • Journal Title

      全国生活指導研究協議会第63回全国大会紀要

      Volume: 第63回

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ禍の学校で2022

    • Author(s)
      丹野清彦・片桐功
    • Journal Title

      琉球大学大学院教育学研究科高度教職実践専攻紀要

      Volume: 6

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 態度という言葉で表現する子ども2022

    • Author(s)
      與座優太・丹野清彦・丹野千草・高橋孝明・浅野誠
    • Journal Title

      琉球大学大学院教育学研究科高度教職実践専攻紀要

      Volume: 6

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 脳性まひ児の書きことばの学習による「世界づくり」に関する研究2022

    • Author(s)
      船越祐輝・村末勇介
    • Journal Title

      琉球大学大学院教育学研究科高度教職実践専攻紀要

      Volume: 6

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「総合的な学習の時間」におけるリモート授業の実践報告-Webシステ ムを活用した取り組みと学生による評価-2022

    • Author(s)
      金城 満・杉尾幸司
    • Journal Title

      琉球大学大学院教育学研究科高度教職実践専攻紀要

      Volume: 6

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中学年の集団づくりの課題2023

    • Author(s)
      丹野清彦
    • Organizer
      全国生活指導研究協議会第64回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 乳幼児期から始める性教育~子どもの人生が豊かに幸せになるように~2023

    • Author(s)
      村末勇介
    • Organizer
      第51回九州保育団体合同研究集会 鹿児島集会 保育講座
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 元気が出る性教育の話~包括的性教育で子どもは変わる、大人も変わる~2023

    • Author(s)
      村末勇介
    • Organizer
      第51回九州保育団体合同研究集会 鹿児島集会 市民講座
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 「国際セクシュアリティ教育ガイダンス」活用ガイド : 包括的性教育を教育・福祉・医療・保健の現場で実践するために2023

    • Author(s)
      浅井 春夫 , 谷村 久美子, 村末 勇介, 渡邉 安衣子編集
    • Total Pages
      275
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750356242
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 感情コントロールに苦しむ子ども・理解と対応2022

    • Author(s)
      楠凡之 丹野清彦
    • Total Pages
      195
    • Publisher
      高文研
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 季刊セクシュアリティ まずは、ここから始めてみては?2022

    • Author(s)
      村末勇介,五代孝輔
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      エイデル研究所
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 雑誌教育,教師が子どもと創る性の学習2022

    • Author(s)
      村末勇介
    • Total Pages
      6
    • Publisher
      旬報社
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] エイデル研究所2021

    • Author(s)
      村末 勇介
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      子どもの"いのち"に寄り添う仕事、教室で物語が生まれる
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi