• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Collaborative Learning Program Using Argument to Promote Autonomous Language Operations in Japanese Language Learners

Research Project

Project/Area Number 21K02548
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

Katsumi Kenji  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (20411100)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山本 智一  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (70584572)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords国語科単元学習 / 言語運用 / 自律 / アーギュメント / 教師の関与 / 主体的学習
Outline of Research at the Start

本研究は、近年、科学教育において注目されているアーギュメントを、国語科がめざす能動的な課題解決の学習(国語科単元学習)における言語運用プロセスの協働的解決の学習方略として導入することによって、学習者が自らの言語運用の質を精緻に捉え、自律的に学習を進めていくことができる協働的な学習プログラムを開発するものである。学習者の主体的学習においては、評価論は学習論に内包されて精緻化されるべきである。本研究では、評価論を指導論との関係で論じるのではなく、評価を学習者自身が自らの学びを自己調整する学習活動の一部として捉え、自律性を発揮する学習論に評価論を包接させることを試みる。

Outline of Final Research Achievements

The results of this study are the following four points,(1) In the reading of literature in Japanese language subjects, deepening the reading through autonomous and collaborative repetition of interpretation with augmentation(2) Accumulating experiences of argumentation at the curriculum level will cultivate in learners an awareness of the benefits of creating deep readings in collaboration with others while autonomously updating their thinking.(3) In the unit process, methodical support of the teacher is essential to establish and function autonomous and collaborative argumen(4) It is important to clarify the awareness of the activity of doing the Argument as an understanding of the way of thinking about how to realize one's own ideas by relating the three elements of the Argument there.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

言語運用の質的改善を学習者自身が推進するための思考活動として、アーギュメント方略がもたらす論理的思考の有効性を明らかにした点は、科学教育以外の分野のアーギュメント研究の実践的研究成果として学術的意義を有するものである。また、主体的学習における評価論では、学習者が主体的に知識を構成する活動として評価を学習活動に取り込む考え方「学習のための評価(Assessment for Learning)」と連接するものである。対教師との対話から学習者同士の対話に移行し、学習者が対話場面を自らの学習改善に自律的に利用する学習を配置したプログラムは、自律的・自己調整的な学習方略として広く援用できるものである。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Presentation (1 results) Book (3 results)

  • [Presentation] 教科において構成されるアーギュメントに関する考察2022

    • Author(s)
      山本智一・勝見健史
    • Organizer
      日本教科教育学会 第48回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] レリバランスの構築を目指す令和型学校教育2024

    • Author(s)
      關浩和・吉川芳則・河邊昭子
    • Total Pages
      394
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759925050
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 国語科 主体的学習における教師の「指導」ー学習のための指導・学習のための評価ー2023

    • Author(s)
      勝見健史
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      文溪堂
    • ISBN
      9784799904862
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 対話を通してことばを深く学ぶ主体の育成-神戸大学附属住吉小学校・中学校の国語科総合単元学習の軌跡2021

    • Author(s)
      浜本純逸監修、松崎正治・藤原顕・目黒強編著
    • Total Pages
      318
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863275560
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi