Project/Area Number |
21K02550
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山中 真悟 福山市立大学, 教育学部, 准教授 (10845465)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 批判的思考 / 理科教育 / 指導プログラム / 学習指導 / 授業プログラム / 批判的思考力 / 理科授業 / 指導方略 / 導入アプローチ |
Outline of Research at the Start |
本研究では,教師主導と学習者主体を接合するハイブリッド型の指導方略によって,児童生徒に批判的思考力を獲得させる理科授業プログラムを構築・評価する。 まず,批判的思考力育成の観点から,理科授業における教師の指導実態を調査する。次に,教師が批判的思考の有用性や方略を明示的に与える指導から,児童生徒が主体的・自律的に批判的思考を働かせることを可能にする指導へと接続する,ハイブリッド型の理科授業プログラムを構築し,その効果を検証する。なお,質的分析を中心とした新たな評価方法も開発する。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to investigate teachers' actual teaching conditions regarding critical thinking in science, and to construct a lesson program to help students acquire critical thinking skills through a hybrid type of teaching that combines teacher-led and student-centered instruction. Teacher survey: "Emphasis on substantiation" was carefully taught, but "Emphasis on evidence" showed some problems in teaching. Elementary school survey: After having students solve problems while showing them how to think critically, guidance was given to make use of students' simple ideas. As a result, it was effective in fostering "rational thinking" and other skills. Junior high school survey: After introducing a stimulant to activate critical thinking, students were instructed to conduct self-evaluation activities. The results suggested that the self-evaluation activities were effective, but did not foster "reflective thinking.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
批判的思考力育成の観点から、理科授業における教師の指導実態を明らかにした研究はみられなかった。本研究を通して、教師の指導実態を明らかにしたことにより、批判的思考力の育成に向けた指導法や教材を開発するうえで重要な手がかりを得ることができた。 また、本研究は、高い教育効果が期待できる「導入アプローチ」に焦点を当て、教師主導と学習者主体を接合するハイブリッド型の授業プログラムを構築した。これは、批判的思考力を育成する指導の拡充につながるものといえる。
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