• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the teaching of classes on probability distributions and hypothesis testing in high school mathematics departments and universities

Research Project

Project/Area Number 21K02600
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

Matsumoto Chieko  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (80377043)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords統計・データサイエンス教育
Outline of Research at the Start

本研究は、統計・データサイエンス教育、特に確率分布と仮説検定に関する教材開発と実践指導について、まず高等学校教員に対し、推測統計に関する考え方や指導法を含むアンケート調査を実施して教員側が抱いている指導上の諸問題と指導の困難性を明らかにし、また諸外国の先行研究を調査し指導法や教材開発への示唆を得た上で、現場で指導する高等学校教員との協働を通して実践的な教材開発と指導法を見いだし、授業実践とその後のアンケート・評価テストを通して効果を明らかにすることを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

Based on the results of a literature survey and a small-scale interview survey of current high school teachers, we considered the issues and teaching practice directions for probability distribution and hypothesis testing. As a result, we were able to consider continuous teaching material development and teaching practice methods from the early stages of inferential statistics, from "Populations and Samples" in third-year junior high school students, to hypothesis testing, reasons for determining "outliers" in box plots, and "Concepts of hypothesis testing" in Mathematics I. In addition, considering the situation where all students have access to PCs in class, we created a proposal for teacher training materials that make extensive use of simulations, and used them to train current teachers and to teach students in teacher training departments.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究を通して、高等学校における仮説検定に関する指導においては、仮説検定の理論に関する根本的な理解が必要であることが分かった。R. A. Fisherによる「有意性検定」から続く統計的仮説検定の理論を教員側が理解した上で、シミュレーションを多用し、中学校第3学年「母集団と標本」から箱ひげ図の「外れ値」判定の理由を経由した上で数学Ⅰ「仮説検定の考え方」と数学B「統計的推測」の連続性を保った指導ができるよう、大学で統計・データサイエンス教育を行う者がサポートすることで、高校教員の不安感・負担感が減り、結果として大学教員側も大学生に統計的推測を指導する負担感が減るのではないかと考える。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Research on the teaching of classes on probability distributions and hypothesis testing in high school mathematics departments and universities.2023

    • Author(s)
      Matsumoto, Chieko
    • Journal Title

      Impact

      Volume: Volume 2023, Number 1 Issue: 1 Pages: 26-28

    • DOI

      10.21820/23987073.2023.1.26

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教員養成学部における「統計・データサイエンスに強い教育者を育成する」ためのカリキュラムに関する一考察 -福井大学教育学部における実践事例より-2024

    • Author(s)
      松本智恵子
    • Organizer
      第21回統計教育の方法論ワークショップ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ICT・オンライン教材を活用した公開講座における統計教育の試み2022

    • Author(s)
      松本智恵子
    • Organizer
      第19回統計教育の方法論ワークショップ
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi