• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development of "Multi-Cultural Issues Study" to Advance "the International Peace Culture Creativity" through the Japan-US Collaborative Action Research

Research Project

Project/Area Number 21K02618
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionFukuyama University

Principal Investigator

KOBARA TOMOYUKI  福山大学, 人間文化学部, 教授 (80127927)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords国際平和文化創造力 / 多文化間イシュー学習 / 授業モデル / デザイン思考 / NIE(教育に新聞を) / 「国際平和文化創造力」 / 「多文化間イシュー学習」 / 授業デザイン / 協働的アクションリサーチ / グローバル時代
Outline of Research at the Start

本研究は、グローバル時代の中で生まれている対立や葛藤・ジレンマを克服するために必要な新たな価値の創造を担う人材に求められる、「国際平和文化創造力」を育成するための「多文化間イシュー学習」の授業モデルを、日米間での対話型の「協働的アクションリサーチ」という手法を通して開発することを目的とする。具体的には、「多文化間イシュー学習」に関する理論仮説、理論仮説に基づく単元レベルの授業計画を日米協働で開発し、開発した授業計画を用いた日米両国の小・中学校での研究授業を通して、理論仮説・授業計画の有効性を実証する。

Outline of Final Research Achievements

This research aims to develop the learning design plans that reflect multi-cultural issues. These are considered effective in fostering “the international peace culture creativity,” one of the qualities and abilities required in the rapidly evolving global era. The method, known as "collaborative action research," was carried out between Japan and the USA. The result obtained in this research is the following three points.
First, we were able to construct a theoretical hypothesis regarding "multi-cultural issue study." Secondly, based on the theoretical hypothesis, we were able to develop the multi-cultural learning issues design plans of the following three types; "conflict/dilemma type", "hope creation type", and "friction/confrontation type." Third, we were able to demonstrate the effectiveness of the theoretical hypothesis and design plans through the research classes at elementary and junior high schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的・社会的意義は、次の3点である。第1は、「国際平和文化創造力」を育成する新たな「多文化間イシュー学習論」を提案していることである。第2は、学習論に基づく授業モデルを、日米間の人的ネットワークを活用した「協働的アクションリサーチ」という研究方法を取り入れて開発していることである。第3は、「国際平和文化創造力」を備えたグローバル教員養成の課題にも応える研究となっていることである。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (3 results) Presentation (6 results) Book (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] イーストカロライナ大学(米国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] East Carolina University(米国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] East Carolina University(米国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「国際平和文化創造力」を育成するNIE学習の開発~単元「米国における日系移民の物語を追いかけて」~2024

    • Author(s)
      小原友行
    • Journal Title

      福山大学大学教育センター『大学教育論叢』

      Volume: 第10号 Pages: 5-23

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「デザイン思考」に基づく「未来文化創造学習」の授業開発~東日本大震災地域の教材を事例に~2023

    • Author(s)
      小原友行
    • Journal Title

      福山大学大学教育センター『大学教育論叢』

      Volume: 第9号 Pages: 5-26

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「国際平和文化創造力」を育成するNIE学習の構想 ~単元「アンネ・フランクが残した言葉を追いかけて」の開発を通して~2022

    • Author(s)
      小原友行
    • Journal Title

      福山大学大学教育センター『大学教育論叢』

      Volume: 第8号 Pages: 99-112

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「国際平和文化創造力」を育成する多文化間イシュー教材開発の新視点2023

    • Author(s)
      小原友行
    • Organizer
      日本教材学会第35回研究発表大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「デザイン思考」に基づくNIE学習の開発~単元「米国における日系移民の物語を追いかけて」~2023

    • Author(s)
      小原友行
    • Organizer
      日本NIE学会第20回福岡大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「国際平和文化創造力」を育成する社会科授業デザイン~単元「戦災・震災地域復興のキーワードを求めて」の開発~2022

    • Author(s)
      小原友行
    • Organizer
      全国社会科教育学会第71回全国研究大会,自由研究発表第1分科会(オンデマンド)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 石碑を活用した防災学習の教材開発2022

    • Author(s)
      小原友行
    • Organizer
      2022年度日本教材学会中国四国九州支部研究発表大会、自由研究発表(Zoom開催)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「国際平和文化創造力」を育成するNIE学習の授業デザイン~単元「女川中学生の千年後の命を守る活動を追いかけて」の開発~2022

    • Author(s)
      小原友行
    • Organizer
      日本NIE学会第19回大会、自由研究発表(オンライン開催)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「国際平和文化創造力」を育成するNIE学習の構想 ~単元「アンネ・フランクが残した言葉を追いかけて」の開発を通して~2021

    • Author(s)
      小原友行
    • Organizer
      日本NIE学会第18回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「国際平和文化創造力を育成する 「多文化間イシュー学習」の日米協働開発2024

    • Author(s)
      小原友行
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      福山大学人間文化学部
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 日米協働フォーラム:「国際平和文化創造学習」の日米協働開発の評価と展望2023

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi