• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An exploratory study to explore the social relevance of university education extended inside and outside the regular curriculum, on and off campus

Research Project

Project/Area Number 21K02654
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

Takasawa Yojiro  新潟大学, 人文社会科学系, 助教 (10794315)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords大学生の学び・成長 / 大学生活と仕事との繋がり / ラーニング・ブリッジング / 学生エンゲージメント / 正課外活動 / 大学-社会へのトランジション / キャリア形成 / 大学生の学びと成長 / 正課外 / トランジション / 大学教育と社会との接続 / キャリア教育 / 学生インタビュー調査 / 正課・正課外 / 大学生の成長理論 / 社会へのトランジション / 若手社会人アンケート調査 / 正課・準正課・正課外 / 大学生成長理論 / 大学教育の社会的レリバンス
Outline of Research at the Start

研究実施者はこれまで、企業での長期間のインターンシップを大学1・2年次に経験した学生の追跡調査等を行い、インターンシップという学生にとっては非日常の経験が、その後、時間をおいた日常の大学生活(学び)での行動・習慣へどう反映されていくのか、その実態を検証してきた。そうした研究成果を基に、本研究では、インターンシップ以外にも、現在の大学生がキャンパス内外・授業内外で経験する多様な活動に焦点を当てる。大学時代の複数の経験を学生がいかに統合して自分なりに意味づけ、自身の行動や思考を変化させるのか、かつ、それが卒業後の職業人生活にどう反映されるのか、インタビューとアンケート調査からその実態を分析する。

Outline of Final Research Achievements

This study clarified the actual situation and students' meaning-making process of how modern university students, who participate in a variety of experiences inside and outside of regular curriculum and on and off campus, such as study abroad, internships, community service activities, and online exchanges, relate these experiences to each other and to their own learning.
In addition, we developed a new scale to evaluate the degree of acquisition of these characteristics, which are essential for the relearning and autonomous career development of working adults, who will be required to identify such learning opportunities on their own.
A questionnaire survey of young working adults suggested that the establishment of such characteristics during their university years leads to desirable behavior at work.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の意義は、豊富な大学生インタビュー調査の結果から多様化する我が国の大学生の学びと成長の実態を捉え、大学(教職員)がどのような思考・行動の発達を学生に対して促すことが将来社会での活躍という成果に繋がるのか、その一端を明らかにしたことにある。得られた知見は、既存の大学生の成長理論や概念とも関連を持ちながら、学生の成長に影響を及ぼす具体的な思考・行動特性を示しており、今後の大学での学生支援・学修支援施策にも示唆を与えるものである。
また定量的調査のために、そうした思考・行動特性を評価する新たな尺度を作成したことも、大学-社会の接続を探る今後のトランジション研究の進展へ寄与するものとなろう。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2024 2023 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results)

  • [Journal Article] Impact of Engagement in Studies and Activities for College Students on Thinking and Behavioral Characteristics in Their Early Professional Careers2024

    • Author(s)
      高澤 陽二郎、松井 賢二
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 24 Pages: 155-180

    • DOI

      10.18999/njhe.24.155

    • ISSN
      1348-2459
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/2009752

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Change in Views of Competence Brought about by Internship Experience in the Early Grades2023

    • Author(s)
      高澤 陽二郎
    • Journal Title

      Bulletin of the Japan Society of Internship

      Volume: 26 Issue: 0 Pages: 1-10

    • DOI

      10.24497/jsiwil.26.0_1

    • ISSN
      1881-1663, 2433-1996
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] An Exploratory Study of Factors that Promote Learning Bridging between Regular Curriculum, Co-Curricular, and Extracurricular Activities, through the Perspective of Student Engagement2023

    • Author(s)
      高澤 陽二郎、松井 賢二
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 23 Pages: 391-414

    • DOI

      10.18999/njhe.23.391

    • ISSN
      1348-2459
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/2005350

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 正課内外での複数の文脈を経験した大学生の学びの意味づけに関する探索的検討 - 大学生の成長理論に照らして -2021

    • Author(s)
      高澤陽二郎、松井賢二
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(2) Pages: 60-69

    • NAID

      40022784197

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi