Project/Area Number |
21K02669
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
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Research Institution | Toin University of Yokohama |
Principal Investigator |
Yoshiko Takeda 桐蔭横浜大学, 教育研究開発機構, 教授 (50880259)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
溝上 慎一 桐蔭横浜大学, 教育研究開発機構, 教授 (00283656)
丸山 智子 愛媛大学, 教育・学生支援機構, 准教授 (40828034)
森 朋子 桐蔭横浜大学, 教育研究開発機構, 教授 (50397767)
溝口 侑 桐蔭横浜大学, 教育研究開発機構, 講師 (40909165)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | リーダーシップ自己効力感 / 組織社会化 / オンライン / 初期キャリア / トランジション / 経験学習 / オンライン学習 |
Outline of Research at the Start |
現状の大学教育現場の課題を踏まえ,初期キャリアの組織社会化やリーダーシップ発揮に有効な大学のオンライン環境下での学びとは何かを検討する. 具体的には, 大学4年生(2021年度)を対象に入社2年目までの卒業生に対して縦断調査を行い, 大学までの学習環境・姿勢から初期キャリアにおけるリーダーシップ, 組織社会化への影響を検討する.また,企業担当者からのインタビューも行い,テレワーク時代に求められるリーダーシップとは何かインタビュー行う。大社接続のトランジションを円滑に進めるために大学でのオンライン環境の学習改善につながる教育的示唆を提言する.
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Outline of Final Research Achievements |
The results suggest that early career organizational socialization and leadership self-efficacy (hereafter LSE) are influenced by the attitude toward online group work, written communication skills, and experiential learning during university. The results also indicated that the influencing factors may differ between early career face-to-face and online leadership. Furthermore, it was suggested that cultural socialization in the first year of working life and occupational socialization in the second year of working life may influence online LSE. In a society where online work is increasing, the study also revealed that while it is important to be actively engaged in online group work during college, face-to-face leadership development is foundational.
Translated with DeepL.com (free version)
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
大学時代にオンライン学習を余儀なくされた学生たちの大学4年時から社会人2年目まで縦断調査を行えたことは意義があると考える。バーチャルチームでの業務が増加する社会の中で、大学時代にどのような学びがオンライン上でのリーダーシップにつながるのかを検討できたことも社会的な意義があると考える。 大学時代にオンラインでのグループワークに積極的に取り組むことは重要であるが、経験学習の取り組み姿勢が社会人二年目のオンラインでのリーダーシップ自己効力感につながること、オンラインと対面のリーダーシップ自己効力感の育成には影響要因が異なることが示唆されたことも社会的な意義があったと考える。
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