• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Development of a Formative Assessment System for College and University Online Classes Based On ICE Rubrics

Research Project

Project/Area Number 21K02672
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionKyoto College of Graduate Studies for Informatics

Principal Investigator

Aoki Seiichiro  京都情報大学院大学, その他の研究科, 教授 (80596255)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 土持 ゲーリー・法一  京都情報大学院大学, その他の研究科, 教授 (00422064)
小林 信三  特定非営利活動法人サイバー・キャンパス・コンソーシアムTIES(附置研究所), 附置研究所, 客員研究員 (70793842)
小林 祐也  京都情報大学院大学, その他の研究科, 助教 (90818220)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords高等教育 / Diamond Mandala Matrix / テキスト分析 / 形成的アセスメント / 反転授業 / オンライン授業 / ICEモデル / ICEルーブリック / 国際化 / 実践開発
Outline of Research at the Start

本研究では、研究成果が国内の大学で活用されることでオンライン授業及び対面授業での学生の主体的学びへつながるように,ICEルーブリックによる形成的アセスメントに基づく授業設計とシラバスの構成から、各授業での学生によるeポートフォリオ(ICEポートフォリオ)作成へ至る、オンライン授業実施のための一連のシステムを、独自ツールによる実践的研究により開発する。なお、大社連携及び国際連携も視野に入れている。

Outline of Final Research Achievements

We developed a system (lesson design and supporting tools) to facilitate the transition from I to C and E in the ICE model and lead to students' proactive learning. We designed the course as a flipped classroom, in which knowledge acquisition and preparation were made in advance to use the class for formative assessment through group work, presentation, and discussion. The students used our original digital Diamond Mandala Matrix (dDMM) as a tool for individual and group compilation, presentation, and discussion of ideas. We confirmed the system's effectiveness for proactive learning by analyzing the text data students filled out before and after classes and in group work. We developed the system for real-time online classes based on the situation at the beginning of the study, but it is equally effective in face-to-face classes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

一般的に使われるルーブリックは授業後評価用のため、学生の主体的学びにつながりにくい。また、アクティブラーニングと組み合わせて学習効果が高まる形成的アセスメントの高等教育での研究はほとんどない。そのため主体的学びを促す本研究で扱う、1. ICEモデルの活用方法、2. ICEルーブリック、3. ICEモデルでの学習過程の転移の定量的評価方法、4.形成的アセスメントを踏まえた授業設計などは、これらの高等教育での研究・実践で有用である。また、本研究で得た成果が高等教育で広く活用されれば、主体的に学ぶ姿勢を持ち、現在のAIによる信頼性不明な情報に惑わされにくい人が増えると期待され、社会的意義が大きい。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (47 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (14 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 4 results) Presentation (28 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Invited: 2 results) Book (4 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 大学でのICEモデルに基づくオンライン授業のデジタル ダイヤモンドマンダラを用いた実践とテキスト分析による結果2024

    • Author(s)
      青木成一郎, 小林信三, 土持法一
    • Journal Title

      情報処理学会第86回全国大会予稿集

      Volume: 2024 Pages: 409-410

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Practice of Online Course Using Diamond Mandala Matrix at A Japanese University Designed Based on ICE Approach and Its Results from Text Data Analysis2024

    • Author(s)
      Seiichiro Aoki, Shinzo Kobayashi
    • Journal Title

      NAIS Journal

      Volume: 18 Pages: 21-25

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ボイヤーの『スカラシップ再考』を再考する~研究と教育の「融合」~2024

    • Author(s)
      土持ゲーリー法一
    • Journal Title

      NAIS Journal

      Volume: 18 Pages: 12-20

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「探究学習」の原点 ─信頼の教授学の視座から─2024

    • Author(s)
      小林祐也
    • Journal Title

      NAIS Journal

      Volume: 18 Pages: 26-29

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] マンダラ集合知に基づく生成AIを用いた産官学広域防災プロジェクトの課題解決シミュレーション2023

    • Author(s)
      小林 信三、加藤 知愛、青木 成一郎、楢木 隆彦、上石 陽子
    • Journal Title

      JSAI Technical Report, Type 2 SIG

      Volume: 2023 Issue: CCI-011 Pages: 06

    • DOI

      10.11517/jsaisigtwo.2023.CCI-011_06

    • ISSN
      2436-5556
    • Year and Date
      2023-10-14
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ICEアプローチによる大学のオンライン反転授業でのデジタルDiamond Mandala Matrix を 用いた実践と分析2023

    • Author(s)
      青木成一郎, 小林信三, 小林祐也, 土持ゲーリー法一, 岡本敏雄
    • Journal Title

      日本教育工学会 2023 年秋季全国大会講演論文集

      Volume: 2023 Pages: 57-58

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 総合大学での宇宙の基礎に関する授業で用いたデジタルDiamond Mandala Matrix への記述に対するテキスト分析結果に見られた学びについて2023

    • Author(s)
      青木成一郎, 小林信三, 小林祐也, 土持ゲーリー法一
    • Journal Title

      大学教育学会第45回大会発表要旨集録

      Volume: 2023 Pages: 248-249

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生成AI・MANDALA・ICE アプローチを取り入れた主体的な協調型学習の提案2023

    • Author(s)
      小林信三, 青木成一郎, 土持法一, 小林祐也, Nepal Ananda
    • Journal Title

      情報教育シンポジウム論文集

      Volume: 2023 Pages: 109-116

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学におけるデジタルDiamond Mandala Matrixを用いた農業経済学の専門知識を題材とする概念的学習型授業の実践と考察2023

    • Author(s)
      小林祐也, 小林信三, 青木成一郎, 土持法一
    • Journal Title

      情報教育シンポジウム論文集

      Volume: 2023 Pages: 102-108

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Mandala in Operation of Web 3.02023

    • Author(s)
      Nepal Ananda, Shinzo Kobayashi, A. K. Mishra, P. S. Aithal
    • Journal Title

      International Journal of Case Studies in Business, IT, and Education

      Volume: 7,1 Pages: 220-229

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 白川郷の「結」が生み出すイノベーションに関する実践的研究2022

    • Author(s)
      三宅 創太, 加藤 知愛, 楢木 隆彦, 小林 信三
    • Journal Title

      人工知能学会第二種研究会資料

      Volume: 03

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Analysis of Practical Examples of a Real-Time Online Class on Agriculture in Space, Using the Collaborative Learning Tool “Digital Diamond Mandala Matrix”2022

    • Author(s)
      Aoki Seiichiro、Kobayashi Shinzo、Naraki Takahiko、Okamoto Toshio
    • Journal Title

      Digital Transformation of Education and Learning - Past, Present and Future. OCCE 2021. IFIP Advances in Information and Communication Technology

      Volume: 642 Pages: 215-221

    • DOI

      10.1007/978-3-030-97986-7_18

    • ISBN
      9783030979850, 9783030979867
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デジタルDiamond Mandala Matrixを用いたオンライン授業「宇宙における農業」の実践の分析2021

    • Author(s)
      青木成一郎, 小林信三, 楢木隆彦, 岡本敏雄
    • Journal Title

      情報教育シンポジウム論文集

      Volume: 2021 Pages: 152-158

    • NAID

      170000185097

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Diamond Mandala Matrix (DMM)を用いた多言語協調型オンライン授業の設計と実践2021

    • Author(s)
      小林 信三, 楢木 隆彦, 青木 成一郎, 岡本 敏雄
    • Journal Title

      情報教育シンポジウム論文集

      Volume: 2021 Pages: 170-177

    • NAID

      170000185094

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 大学でのICEモデルに基づくオンライン授業のデジタルダイヤモンドマンダラを用いた実践とテキスト分析による結果2024

    • Author(s)
      青木成一郎, 小林信三, 土持ゲーリー法一
    • Organizer
      情報処理学会 第86回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Practice: A Japanese University Case -ICE Approach + Active Learning + digital Diamond Mandala Matrix-2024

    • Author(s)
      Seiichiro Aoki, Shinzo Kobayashi, Gary Hoichi Tsuchimochi
    • Organizer
      Mandala Future Vision:Future Society( Sanskrit And AI) Ancient Wisdom,Future Visions: Mandala Purposeful Journey Expedition. (Nepal)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The Future of Society, Learning, and Spirituality in the Age of Generative AI2024

    • Author(s)
      Shinzo Kobayashi, Seiichiro Aoki
    • Organizer
      Mandala Future Vision:Future Society( Sanskrit And AI) Ancient Wisdom,Future Visions: Mandala Purposeful Journey Expedition. (Nepal)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ICEアプローチによる大学のオンライン反転授業でのデジタルDiamond Mandala Matrixを用いた実践と分析2023

    • Author(s)
      青木成一郎, 小林信三, 小林祐也, 土持ゲーリー法一, 岡本敏雄
    • Organizer
      日本教育工学会2023年度秋季全国大会(第43回大会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] A “Stargazing Forest” in a Satoyama Planned and Created by High School Students and a Lunar Eclipse Viewing Events and Its Promotion2023

    • Author(s)
      Seiichiro Aoki, Takahiko Naraki, Shinzo Kobayashi, Gary Hoichi Tsuchimochi, Toshio Okamoto, Kohei Nakashima, Masaya Ido, Keishi Miwa
    • Organizer
      APRIM2023 (2023 Asia-Pacific Regional IAU Meeting, Japan)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Outreach Activity through Astronomical Walking Tour with Historical Features to Learn the Relations Between the Ancient Astronomy Observation Records and Modern Astronomy: "Millennium Trail of Astronomy in Kyoto"2023

    • Author(s)
      Seiichiro Aoki, Kazushi Sakka, Mami Umemoto, Teruyuki Tsujii, Kazunari Shibata, Hajime Sakata, Masao Ariga, Makoto Makita, Katsuji Koyama
    • Organizer
      APRIM2023 (2023 Asia-Pacific Regional IAU Meeting, Japan)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Practice of Online Course Using Diamond Mandala Matrix at A Japanese University and Its Results of Text Data Analysis Based on ICE Approach -Visualize students’ learning process based on ICE approach by Mandala-2023

    • Author(s)
      Seiichiro Aoki, Shinzo Kobayashi, Yuya Kobayashi, Gary Hoichi Tsuchimochi
    • Organizer
      2023 STLHE ANNUAL CONFERENCE (Canada)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 総合大学での宇宙の基礎に関する授業で用いたデジタルDiamond Mandala Matrixへの記述に対するテキスト分析結果に見られた学びついて2023

    • Author(s)
      青木成一郎, 小林信三, 小林祐也, 岡本敏雄, 土持ゲーリー法一
    • Organizer
      大学教育学会第45回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 生成AI・MANDALA・ICE アプローチを取り入れた主体的な協調型学習の提案2023

    • Author(s)
      小林信三, 青木成一郎, 土持法一, 小林祐也, Nepal Ananda
    • Organizer
      情報処理学会「情報教育シンポジウム」SSS2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] マンダラ集合知に基づく生成AIを用いた産官学広域防災プロジェクトの課題解決シミュレーション2023

    • Author(s)
      小林信三, 加藤知愛, 青木成一郎, 楢木隆彦, 上石陽子
    • Organizer
      人工知能学会 第11回市民共創知研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学におけるデジタルDiamond Mandala Matrixを用いた農業経済学の専門知識を題材とする概念的学習型授業の実践と考察2023

    • Author(s)
      小林祐也, 小林信三, 青木成一郎, 土持法一
    • Organizer
      情報処理学会「情報教育シンポジウム」SSS2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] A Study on Student-centered Generalization of Concepts at Japanese University Classes - Visualize students’ learning process based on ICE approach by Mandala-2023

    • Author(s)
      Yuya Kobayashi, Seiichiro Aoki, Shinzo Kobayashi, Gary Houichi Tsuchimochi
    • Organizer
      2023 STLHE ANNUAL CONFERENCE (Canada)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 反転授業における学生による概念の一般化に関する研究 -デジタル Diamond Mandala Matrix(dDMM)を活用して-2023

    • Author(s)
      小林祐也, 小林信三, 青木成一郎, 土持法一
    • Organizer
      大学教育学会第45回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 反転授業における専門知識の構造化に関する研究2022

    • Author(s)
      小林祐也・小林信三
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 白川郷の「結」が生み出すイノベーションに関する実践的研究2022

    • Author(s)
      三宅 創太, 加藤 知愛, 楢木 隆彦, 小林 信三
    • Organizer
      人工知能学会 合同研究会2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] "Stargazing Forest" Project Taken by Students Who Had Never Studied Astronomy and The Partial Lunar Eclipse Viewing Event for The Public Held by Them2022

    • Author(s)
      Seiichiro Aoki, Takahiko Naraki, Shinzo Kobayashi, Masaya Ido, Keishi Miwa, Kohei Nakajima, Ryoma Ooe, Katsugoro Kato, Yuichi Kato, Kakeru Sugimoto, Toui Takahashi, Hina Yasue, Mona Yasue
    • Organizer
      Communicating Astronomy with the Public 2022 (CAP2022)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 反転授業形式によるリアルタイムオンライン授業のデジタルDiamond Mandala Matrixによる大学での実践と分析2022

    • Author(s)
      青木 成一郎, 小林 信三, 楢木 隆彦, 土持ゲーリー 法一, 岡本 敏雄
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] An Analysis of Practical Example in Real-Time Online Classes of Fundamental Course for the Universe in a Flipped Classroom Format Using Digital Diamond Mandala Matrix2022

    • Author(s)
      Seiichiro Aoki, Shinzo Kobayashi, Takahiko Naraki, Gary Hoichi Tsuchimochi, Toshio Okamoto
    • Organizer
      World Conference on Computers in Education 2022 (WCCE2022)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] デジタルDiamond Mandala Matrix を使った宇宙の基礎科目の大学でのオンライン授業2022

    • Author(s)
      青木成一郎, 小林信三, 楢木隆彦, 土持ゲーリー法一, 作花一志, 岡本敏雄
    • Organizer
      第36回天文教育研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Practice and Its Analysis of a Real-time Online Flipped Classroom with Digital Supporting Tool "digital Diamond Mandala Matrix" on the Fundamentals of Astronomy at a University in Japan2022

    • Author(s)
      青木成一郎, 小林信三, 楢木隆彦, 土持ゲーリー法一, 岡本敏雄
    • Organizer
      XXXIst General Assembly International Astronomical Union (IAUGA2022)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Proactive Learning through the Project to Maintain and Utilize "Satoyama" as a Recreation place "Stargazing Forest" by Students of Agriculture and Forestry High School in Japan and the Practice of the Partial Lunar Eclipse Viewing Event at the Place2022

    • Author(s)
      Seiichiro Aoki, Takahiko Naraki, Shinzo Kobayashi, Masaya Ido, Keishi Miwa, Kohei Nakajima, Ryoma Omae, Katsugoro Kato, Yuichi Kato, Syo Sugimoto, Toa Takahashi, Hina Yasue, Momona Yasue
    • Organizer
      XXXIst General Assembly International Astronomical Union (IAUGA2022)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] デジタルDiamond Mandala Matrixを用いた反転授業形式によるオンライン授業の実践と分析2022

    • Author(s)
      青木成一郎, 小林信三, 楢木隆彦, 土持ゲーリー法一, 岡本敏雄
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] デジタル Diamond Mandala Matrix による宇宙に関する反転学習型オンライン授業の実践例と分析2021

    • Author(s)
      青木 成一郎, 小林 信三, 楢木 隆彦, 土持 ゲーリー 法一, 岡本 敏雄
    • Organizer
      日本天文学会2021年秋季年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] デジタルDiamond Mandala Matrixを用いた オンライン授業 「宇宙における農業」の実践の分析2021

    • Author(s)
      青木成一郎, 小林信三, 楢木隆彦, 岡本敏雄
    • Organizer
      情報処理学会 情報教育シンポジウム SSS 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Diamond Mandala Matrix (DMM)を用いた多言語協調型オンライン授業の設計と実践2021

    • Author(s)
      小林 信三, 楢木 隆彦, 青木 成一郎, 岡本 敏雄
    • Organizer
      情報処理学会 情報教育シンポジウム SSS 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 協調学習用ツール「デジタル Diamond Mandala Matrix」を用いたオンライン授業の実践と分析2021

    • Author(s)
      青木 成一郎, 小林 信三, 楢木 隆彦, 土持 ゲーリー 法一, 岡本 敏雄
    • Organizer
      大学教育学会第43回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学習パラダイムをDXでいかに実現するか?~ICEで考える~2021

    • Author(s)
      土持ゲーリー法一
    • Organizer
      ICEルーブリック研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ICEルーブリックを活用したDXは可能か2021

    • Author(s)
      土持ゲーリー法一
    • Organizer
      ICEルーブリック研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] なぜ「主体的学び」が必要なのか: 自分らしく生きるために2024

    • Author(s)
      土持ゲーリー法一
    • Total Pages
      43
    • Publisher
      Amazon Services International LLC
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] なぜ「主体的学び」がメタ学習者を育てるのか2024

    • Author(s)
      土持ゲーリー法一
    • Total Pages
      67
    • Publisher
      Amazon Services International LLC
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 戦後日本の大学の近未来2022

    • Author(s)
      土持 ゲーリー 法一
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798917993
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 非常事態下の学校教育のあり方を考える2021

    • Author(s)
      土持ゲーリー法一
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798917368
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Mandala Future Vision:Future Society (Sanskrit And AI) Ancient Wisdom,Future Visions: Mandala Purposeful Journey Expedition.2024

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi