• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study for the Development of a Parent Training Program for Chinese Residents in Japan

Research Project

Project/Area Number 21K02686
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionTottori University

Principal Investigator

Inoue Naho  鳥取大学, 教育支援・国際交流推進機構, 准教授 (50748845)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井上 雅彦  鳥取大学, 医学(系)研究科(研究院), 教授 (20252819)
中村 裕子  鳥取大学, 医学部, 助教 (60868496)
裴 虹  筑波大学, 人間系, 研究員 (70633915)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsペアレント・トレーニング / 発達障害 / 在留外国人 / 在留中国人 / 子育て支援 / 家族支援 / 在日中国人 / ASD / 自閉スペクトラム症 / 効果評価 / 根拠に基づく実践
Outline of Research at the Start

本研究は発達障害児をもつ在日中国人を対象としたペアレント・トレーニングプログラムの開発を目的としている。日本ではこれまで発達障害児の家族支援の1つの方法として、ペアレント・トレーニングの効果が示されてきた。しかしその一方で在日中国人の数は年々増加傾向にあり、学習面や行動面において支援が必要である児童の数も多いと推測できるものの、支援を受けにくい現状がある。日本のペアレント・トレーニングプログラムを中国文化を入れ込んだ形のものに改変し、その効果検証をおこなう。また同時にプログラムを実施できる指導者の養成をおこなうことで、ペアレント・トレーニングを普及させる体制の構築もおこないたい。

Outline of Final Research Achievements

The number of foreign residents in Japan continues to increase, and many of them are families with children who have developmental delays, biases, or other disabilities. However, support for these families has lagged behind significantly, and there are many cases where they are unable to receive any support and are isolated.
In this study, we developed a Chinese version of PT for parents of children with developmental concerns among Chinese residents, the largest group of foreign residents in Japan, and examined its effectiveness. The results showed that the Chinese version of PT was effective to a certain extent, as the participants' depression scale and mental health level improved and their children's behavior improved.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

在留外国人の増加に対して政府は共生施策を推進してきたが、障害のある児を持つ家族への支援は遅れている。外国人コミュニティの子育て支援は各自治体も憂慮しており、特に発達に遅れがある児をもつ家族支援は虐待防止の観点からも重要課題となっている。ペアレント・トレーニング(以下、PT)はWHOや厚労省も推奨しているが、在留外国人家族へのPTは言語の問題だけでなく文化的適合性の要因から著しく遅れている。他民族国家の米国や欧州はこのような研究が進んでいるが、本邦ではほとんどなく、異国文化での子育て支援研究としての独創性だけでなく社会的意義も大きいと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 9 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Online Parent Training for Parents of Children with Autism Spectrum Disorders: Prototype Development of the On-Demand Type2023

    • Author(s)
      Inoue Masahiko、Inoue Naho、Nakatani Keita、Shikibu Yoko
    • Journal Title

      Yonago Acta Medica

      Volume: 66 Issue: 1 Pages: 95-103

    • DOI

      10.33160/yam.2023.02.012

    • ISSN
      0513-5710, 1346-8049
    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 育てにくさを感じる親のためのICTを利用したペアレント・トレーニング2023

    • Author(s)
      井上菜穂
    • Journal Title

      母子保健

      Volume: 766 Pages: 6-7

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Cognitive abilities related to reading and writing skills in Chinese third-grade children2023

    • Author(s)
      Ou Jieping; Sanbai Ami; Pei Hong; Uno Akira; Yoneda Hiroki
    • Journal Title

      Journal of ICSAR

      Volume: 7 Pages: 144-158

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Effectiveness of the internet based parent education program on applied behavior analysis for parents of children with autism spectrum disorder2022

    • Author(s)
      Inoue Masahiko、Tatsumi Aika、Fukuzaki Toshiki
    • Journal Title

      Brain and Development

      Volume: 44 Issue: 10 Pages: 655-663

    • DOI

      10.1016/j.braindev.2022.07.008

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Evaluating outcomes of a community-based parent training program for Japanese children with developmental disabilities: a retrospective pilot study2022

    • Author(s)
      Haraguchi Hideyuki、Inoue Masahiko
    • Journal Title

      International Journal of Developmental Disabilities

      Volume: 1 Issue: 2 Pages: 1-10

    • DOI

      10.1080/20473869.2022.2070420

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Japanese Parents’ Experiences with Home-Based Interventions of Applied Behavior Analysis for Young Children with Autism Spectrum Disorders2022

    • Author(s)
      Inoue Masahiko、Okamoto Kazuko
    • Journal Title

      Yonago Acta Medica

      Volume: 65 Issue: 3 Pages: 266-269

    • DOI

      10.33160/yam.2022.08.004

    • ISSN
      0513-5710, 1346-8049
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 障害児通所支援におけるペアレントトレーニングの実施状況と課題2022

    • Author(s)
      山口穂菜美・井上雅彦
    • Journal Title

      小児の精神と神経

      Volume: 62 Pages: 117-125

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 鳥取県における不登校児童・生徒の背景疾患・発達特性・家庭及び学校環境要因に関する基礎研究2022

    • Author(s)
      前垣 義弘, 中村 裕子, 大羽 沢子, 阪本 清美
    • Journal Title

      疾病構造の地域特性対策専門委員会報告

      Volume: 36 Pages: 1-7

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 中国における知的障害教育カリキュラム開発の現状と課題‐1995~2020年の研究論文の分析を中心に‐2022

    • Author(s)
      裴虹、区潔萍、楊鈺倩、宋鷺鷺、米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 46 Pages: 113-126

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of behavioral and functional training on Japanese preschool teacher knowledge and child behavior2021

    • Author(s)
      Masahiko Inoue、Naho Inoue
    • Journal Title

      Journal of Positive Behavior Interventions

      Volume: - Issue: 1 Pages: 53-64

    • DOI

      10.1177/1098300721993531

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Psychological Preparations Affecting the Emotions of Children with Developmental Disorders Toward Hospitals2021

    • Author(s)
      Inoue Naho、Okanishi Tohru、Inoue Masahiko、Maegaki Yoshihiro
    • Journal Title

      Yonago Acta Medica

      Volume: 64 Issue: 1 Pages: 92-97

    • DOI

      10.33160/yam.2021.02.012

    • NAID

      130007989773

    • ISSN
      0513-5710, 1346-8049
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Interventions for Students with Problem Behaviors: A Workshop Incorporating Applied Behavior Analysis for Japanese Teachers2021

    • Author(s)
      Inoue Masahiko、Kishimoto Tomohiro、Fukuzaki Toshiki
    • Journal Title

      Yonago Acta Medica

      Volume: 64 Issue: 1 Pages: 98-106

    • DOI

      10.33160/yam.2021.02.013

    • NAID

      130007989776

    • ISSN
      0513-5710, 1346-8049
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Telehealth Program for Kindergarten and Nursery Teachers in Charge of Children with Behavioral Problems2021

    • Author(s)
      Inoue Masahiko、Takagi Asuka
    • Journal Title

      Yonago Acta Medica

      Volume: 64 Issue: 1 Pages: 143-146

    • DOI

      10.33160/yam.2021.02.016

    • NAID

      130007989778

    • ISSN
      0513-5710, 1346-8049
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 発達障害のある児をもつ在日中国人を対象としたペアレント・トレーニングプログラム開発のための実証的研究2023

    • Author(s)
      井上菜穂、井上雅彦
    • Organizer
      第64回日本児童青年精神医学会総会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Development and examination of ICT-based teacher training for autism with behavioral problems2023

    • Author(s)
      Naho Inoue Masahiko Inoue
    • Organizer
      10th The World Confederation of Cognitive and Behavioural Therapies
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effectiveness of internet-based parent training focusing on group interaction for Japanese parents of children with neurodevelopmental disorders2023

    • Author(s)
      Masahiko Inoue, Tomohisa Yamanaka, Kengo Yuruki, Yuto Sanabe, Maki Yasutake,Naho Inoue
    • Organizer
      20th International Congress of the European Society for Child and Adolescent Psychiatry
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Online parent training for parents of children with autism spectrum disorders2023

    • Author(s)
      Masahiko Inoue, Naho Inoue
    • Organizer
      17th ANNUAL AUTISM CONFERENCE
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ASDにおける感覚処理特性とこだわりの幼少期から成人期までの長期的予後についての検討2023

    • Author(s)
      井上菜穂・井上雅彦
    • Organizer
      第130回日本小児精神神経学会学術集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校における外国人児童の抱える困難に関する研究 担任教師への質問紙調査を通して2023

    • Author(s)
      楊鈺倩・裴虹・三盃亜美・米田宏樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害が疑われる児童へのひらがな指導 50音表を活用したひらがな読み書き指導を中心に2023

    • Author(s)
      裴虹・三盃亜美
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症の傾向がある幼児の共同注意の発達に 関する予備的検討2023

    • Author(s)
      李彩環・竹内康二・裴虹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Online Parent Training for Parents of Children with Autism Spectrum Disorders2023

    • Author(s)
      Masahiko Inoue;Naho Inoue
    • Organizer
      17TH ANNUAL AUTISM CONFERENCE
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 特別なニーズのある外国人児童の困難とその要因ー小学校の担任教師への質問紙調査を通してー2022

    • Author(s)
      楊鈺倩・裴虹・米田 宏樹
    • Organizer
      障害科学学会第17回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校における外国人児童の困難とその支援-外国人児童に関わる教員への質問紙調査を通して2022

    • Author(s)
      楊鈺倩・裴虹・三盃亜美・米田宏樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学校における外国人子どもの困難さに関する文献的検討2022

    • Author(s)
      裴虹・李彩環・胡孜奇・任龍在
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「コロナ禍」における親支援-「コロナ禍」における親支援2022

    • Author(s)
      井上雅彦
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会発表論文集
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 特別なニーズがある外国人の子どもに対する支援連携の在り方 -多機関連携における各機関の役割を中心に-2021

    • Author(s)
      裴虹・竹内 康二
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 特別なニーズがある外国人子どもに適応する知能検査の方法や配慮に関する実践的検討2021

    • Author(s)
      裴虹・竹内 康二
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育園における外国人幼児の困難とその支援-保育士のインタビュー調査を通して-2021

    • Author(s)
      楊鈺倩・李彩環・裴虹・米田宏樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 児童発達センターにおける社会的遊びの研修の試み2021

    • Author(s)
      藤原あや・裴虹
    • Organizer
      障害科学学会第17回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン・ペアレント・トレーニングの有効性に関する研究 対面式ペアレント・トレーニングとオンライン・ペアレント・トレーニングの効果の検討から2021

    • Author(s)
      嘉手苅瑠輝, 荻原大雅, 黒田里理, 小山義晃, 井上雅彦
    • Organizer
      日本発達障害学会第56大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児の親に遠隔PTを実施したスタッフに生じる学びと困難さ(2)-物理的要因に着目して-2021

    • Author(s)
      小山義晃, 山中智央, 佐辺優斗, 井上雅彦
    • Organizer
      日本発達障害学会第56回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児の親に遠隔PTを実施したスタッフに生じる学びと困難さ(1)-遠隔PTを実施したスタッフの学びに着目して-2021

    • Author(s)
      山中智央, 佐辺優斗, 小山義晃, 井上雅彦
    • Organizer
      日本発達障害学会第56回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児の親に遠隔PTを実施したスタッフに生じる学びと困難さ(3)-心理的要因に着目して-2021

    • Author(s)
      佐辺優斗, 小山義晃, 山中智央, 井上雅彦
    • Organizer
      日本発達障害学会第56回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 我が国における発達障害の早期支援-そのアウトカムと社会実装-2021

    • Author(s)
      原口英之, 熊仁美, 井口妙子, 井上雅彦, 鈴木久也
    • Organizer
      日本行動分析学会第39回年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] ペアレント・トレーニングガイドブック第2版 第10章ペアレント・トレーニングへの父親参加2021

    • Author(s)
      井上雅彦
    • Total Pages
      355
    • Publisher
      株式会社じほう
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi