• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Online Parent Training for children with developmental disabilities

Research Project

Project/Area Number 21K02692
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

Yamamoto Junichi  慶應義塾大学, 文学部(三田), 名誉教授 (60202389)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石塚 祐香  作新学院大学, 人間文化学部, 講師 (40817574)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsペアレント・トレーニング / オンライン支援 / 発達障害 / 社会スキル / 言語スキル / 応用行動分析学 / 学校 / 対人相互作用 / 遠隔地支援 / 行動問題の予防 / 早期発達支援 / 発達アセスメント / 環境アセスメント / 発達行動支援 / 応用行動分析
Outline of Research at the Start

発達障害児(自閉スペクトラム症、注意欠如・多動症、限局性学習症、発達性協調運動症)の安定した学習と発達を促し、問題行動を予防するために、いかなる社会状況にあっても効果的な特別支援教育を受けることができる仕組みを構築し、その効果を検証する。保護者・支援者が効果的な支援方法を活用するための条件を明らかにし、その環境を整備する。大学と個々の家庭と遠隔地の発達支援機関とをインターネットで常時接続した支援拠点ネットワークを構築し、研究者、支援者、保護者との間で、支援評定データを共有しながら定期的なオンライン・コンサルテーションを実施し、開発したプログラムの活用・普及の条件を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

We developed a "comprehensive developmental support program" for children with developmental disabilities to improve communication, language, and social skills that support their lives and tested the effectiveness of "online developmental behavioral support" in which parents were asked to implement the program. Parents provided support to their children at home while receiving online parent training from a researcher. The results showed the effectiveness of the developed program in terms of both "acquisition of parent support skills" and "acquisition of appropriate behaviors of children with developmental disabilities". The study is of important social significance in that it established a network of support centers that are constantly connected via the Internet between the university and individual families in remote areas, and conducted regular online consultations with researchers, supporters, and parents while sharing data, and achieved positive results.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

発達障害児への支援に関して,新型コロナウイルス禍のような状況,保護者の事情で専門機関への通所が難しい場合,通所への負担が大きい場合,すぐに相談できる専門家の不足など,特別支援教育の「均てん化」を妨げている障壁に関して,家庭で毎日実施できるICT技術を活用した発達支援を実施することで解決する支援プログラムを構築し,その効果を実証できた.大学と個々の家庭と遠隔地の発達支援機関とをインターネットで常時接続した支援拠点ネットワークを構築し、研究者、支援者、保護者との間で、支援評定データを共有しながら定期的なオンライン・コンサルテーションを実施し、効果を得た点,学術的意義,社会的意義が大きい.

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 5 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 無発話の重度自閉スペクトラム症児に対する日常環境発達行動支援の効果2023

    • Author(s)
      韓天一・山本淳一
    • Journal Title

      慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要:人間と社会の探究

      Volume: 94 Pages: 1-12

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Exploring factors of successful transition to elementary school among children with autism spectrum disorder in Japan: a focus group study2022

    • Author(s)
      Natsumi Ishikawa, Yuka Ishizuka, Yukiko Kano, Junko Iida, Jun-ichi Yamamoto
    • Journal Title

      International Journal of Developmental Disabilities

      Volume: - Issue: 2 Pages: 296-305

    • DOI

      10.1080/20473869.2022.2088222

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児に対するコミュニケーション支援研究の軌跡2022

    • Author(s)
      井上雅彦, 石塚祐香, 山本淳一
    • Journal Title

      慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要:人間と社会の探究

      Volume: 93 Pages: 113-122

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Online Developmental and Behavioral Intervention for a Kindergartener with a Developmental Disorder2021

    • Author(s)
      東美穂、富樫耕平、大森由紀乃、山本淳一
    • Journal Title

      Japanese Journal of Behavioral and Cognitive Therapies

      Volume: 47 Issue: 3 Pages: 235-247

    • DOI

      10.24468/jjbct.20-031

    • NAID

      130008141099

    • ISSN
      2433-9040, 2433-9075
    • Year and Date
      2021-09-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 徹底的行動主義と応用行動分析学:ヒューマンサービスの科学・技術の共通プラットホーム2021

    • Author(s)
      山本淳一
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 35 Pages: 128-143

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児と定型発達児における言語コミュニケーション行動の比較:オンライン発達行動支援のための基礎的研究2023

    • Author(s)
      東美穂・山本淳一
    • Organizer
      日本行動分析学会第41回年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児への日常環境発達行動支援の効果:多文化家族を対象とした対面支援研究2023

    • Author(s)
      韓天一・張喩・山本淳一
    • Organizer
      日本行動分析学会第41回年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児への表出言語行動拡張のためのオンライン発達行動支援2022

    • Author(s)
      東美穂,山本淳一
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン発達行動支援による行動問題への介入と行動アセスメント2022

    • Author(s)
      東美穂,森下浩充,山本淳一
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第48回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Telehealth for facilitating conversation in students with autism spectrum disorder2021

    • Author(s)
      Yuki Nishiyama, Miho Higashi, Junichi Yamamoto
    • Organizer
      47th Annual Convention of Association for Behavior Analysis
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] エビデンスを概観する.事例で学ぶ教育・特別支援のエビデンスベイスト・プラクティス2024

    • Author(s)
      山本淳一・東美穂
    • Total Pages
      21
    • Publisher
      金剛出版
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi