• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

発達症児のメタ認知を育む適応的な学習支援ツールの開発とその評価

Research Project

Project/Area Number 21K02706
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionKyoto City University of Arts (2022-2023)
Nara University of Education (2021)

Principal Investigator

堀田 千絵  京都市立芸術大学, 美術学部/美術研究科, 准教授 (00548117)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 久恵  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (00314518)
十一 元三  京都大学, 医学研究科, 教授 (50303764)
吉岡 尚孝  関西福祉科学大学, 教育学部, 講師 (60885309)
八田 武志  関西福祉科学大学, 健康福祉学部, 教授 (80030469)
津田 恭充  関西福祉科学大学, 心理科学部, 准教授 (80635665)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2024: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsメタ記憶 / 検索 / 幼児 / メタ認知育成 / 検索学習 / 社会生活機能 / 認知発達 / ヨークト法 / 幼児児童 / メタ認知 / 定型発達 / 発達症 / 適応的な学習支援ツール / 評価 / 検索学習法 / 社会生活適応 / 個人差
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、学習力を支える高次認知機能としてのメタ認知の早期育成が定型発達児のみならず発達症児の予後の生活適応に多大な影響を与えることに鑑み、発達症児のメタ認知活性化を育む適応的な学習支援ツールの開発とその評価にある。これまで申請者が導き出したメタ認知活性化を促すことに有効な「検索学習法」を発達症児の認知発達や社会生活適応の個人差に対応できる適応的な学習支援法として新たに開発し、発達症児(幼児期)が小学生(児童期)に成長する4年間にわたる個々の縦断的なデー タ収集に基づき、開発した学習支援法の適切性を吟味した評価を行うことにある。

Outline of Annual Research Achievements

発達症児のメタ認知活性化につながる検索学習を活用し、当該幼児の小学校以降を見据えて横断的にその適切性を吟味するため、問い2点を総合し、以下の目的に沿った検討を行うことであった。第1に、発達症児及び定型発達児において、メタ認知に寄与する検索学習の3規定因を踏まえながら、障害特性と認知発達並びに社会生活機能の個人差を加味し、その学習の過程に注視したうえで、実験結果を解釈することであった。第2に、第1に基づいたメタ認知の機能維持及びその活性化の発達的変化過程についての横断的な観察実験により量的分析を行った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

幼児期からのメタ認知育成を可能にする学習支援法の1つとして3点の規定因を組み込んだ「検索学習」の有効性を明らかにし現場で活用できる学習支援システムの土台を見出すことはできたものの、コロナ禍における実験観察の中断により、一部の発達症に有効に機能しないことを完全に特定するには至っていない。

Strategy for Future Research Activity

発達症幼児のメタ認知活性化につながる可能な学習課題と学習支援法としての検索学習を取り入れた保育者との連携による観察実験を個別に実施し、メタ認知評価基準を個々に作成する最終年度とする。その際に、本年度明らかにした反復検索の学習過程における幼児の発話や理由説明が要であることを鍵として、本年度は具体的に以下の点を明確にすることを目的とする。3年目までに開発した学習支援法を再吟味し最終確認も行う。この結果、検索学習法にかかわる学習課題の開発として、定型発達児並びに自閉スペクトラム症の子どもに有用な学習課題の開発を行い、それらを実際の支援場面で活用することで検証する。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 6 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] スーパーサイエンスハイスクール(SSH)校におけるジェネリックスキルの横断的検討2024

    • Author(s)
      堀田千絵・森本哲平・河合知子・阪田安弘・山田隆文・生田依子・小川香・谷垣徹・土山敬子・中本ふさよ・津田恭充
    • Journal Title

      京都市立芸術大学紀要

      Volume: 68 Pages: 3951-3951

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校国語科で読む「障害」:「障害」をテーマとした読書単元の構想と立案2022

    • Author(s)
      吉岡尚孝・堀田千絵
    • Journal Title

      教科書フォーラム:中研紀要

      Volume: 23 Pages: 3449-3449

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保育教諭がもつ自閉スペクトラム症に対する顕在的および潜在的態度2022

    • Author(s)
      津田恭充・堀田千絵
    • Journal Title

      発達研究

      Volume: 36 Pages: 6576-6576

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of a lesson delivered using an online learning-based jigsaw method that introduced spaced retrieval-based learning: Focusing on self-affirmation awareness.2021

    • Author(s)
      堀田千絵・加藤久恵
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要. 人文・社会科学 = Bulletin of Nara University of Education. Cultural and Social Science

      Volume: 70 Issue: 1 Pages: 169-176

    • DOI

      10.20636/00013508

    • URL

      http://hdl.handle.net/10105/00013508

    • Year and Date
      2021-11-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Administrative difficulties confronting vice-principals in guiding students through special classes at high schools: A retrospective analysis based on survey results.2021

    • Author(s)
      堀田千絵
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要. 人文・社会科学 = Bulletin of Nara University of Education. Cultural and Social Science

      Volume: 70 Issue: 1 Pages: 157-168

    • DOI

      10.20636/00013507

    • URL

      http://hdl.handle.net/10105/00013507

    • Year and Date
      2021-11-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 効果的な理解方略を算数問題解決に適用すること2021

    • Author(s)
      多鹿秀継・堀田千絵
    • Journal Title

      神戸親和女子大学研究論叢

      Volume: 54 Pages: 2939-2939

    • NAID

      120007025877

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Trends in universal design approach in education (1)2021

    • Author(s)
      堀田千絵・吉岡尚孝
    • Journal Title

      Journal of Human Environmental Studies

      Volume: 19 Issue: 2 Pages: 73-81

    • DOI

      10.4189/shes.19.73

    • NAID

      130008137740

    • ISSN
      1348-5253, 1883-7611
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Trends in universal design approach in education (2)2021

    • Author(s)
      吉岡尚孝・堀田千絵
    • Journal Title

      Journal of Human Environmental Studies

      Volume: 19 Issue: 2 Pages: 83-90

    • DOI

      10.4189/shes.19.83

    • NAID

      130008137743

    • ISSN
      1348-5253, 1883-7611
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Practical use of psychological assessment at schools (1)2021

    • Author(s)
      斧田真希・堀田千絵
    • Journal Title

      Journal of Human Environmental Studies

      Volume: 19 Issue: 2 Pages: 125-131

    • DOI

      10.4189/shes.19.125

    • NAID

      130008137725

    • ISSN
      1348-5253, 1883-7611
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症幼児の記憶特性ー検索が転移に及ぼす効果ー2023

    • Author(s)
      堀田千絵・十一元三
    • Organizer
      第64回 日本児童青年精神医学会総会
    • Related Report
      2023 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi