• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A HIstorical Study on the Structures and Dynamics of Special Education during the High Growth Period in Japan : From the Perspective of Movement and Gender

Research Project

Project/Area Number 21K02710
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

RYUHEI Kawai  東京都立大学, 人文科学研究科, 准教授 (40422654)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords障害児の教育 / 運動 / ジェンダー / 障害児の教育権 / 障害をもつ子どものグループ連絡会 / 障害児教育 / 東京都 / 全員就学 / 高度成長期 / 教育運動
Outline of Research at the Start

高度成長期における「障害児の教育」を「運動」と「ジェンダー」の視点から相対化し、「障害児の教育」を保障する仕組みとその社会的基盤の形成過程を明らかにする。「障害児の教育」とは、狭義の学校教育だけではなく、就学前の保育、家族が行う育児も含めて障害児の発達を助成する実践の総体を表す。高度成長期の生活や福祉のなかに埋め込まれた「障害児の教育」の実践や理論を加工・媒介しながら学校教育が形成される過程に即して、高度成長期の「障害児の教育」の社会的基盤と歴史的条件を検証する。高度成長期の東京における障害児の教育・保育運動を束ねた「障害をもつ子どものグループ連絡会」を中心に運動・実践・政策の展開をおさえる。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to contextualize the "education of children with disabilities" in Tokyo during its period of high economic growth from the perspectives of "movement" and "gender," and to verify the process of forming mechanisms to ensure the education of children with disabilities and their social foundations.
In Tokyo, where universal compulsory education was achieved in 1974, the "Bunkyo Ward Committee for the Survey of the Actual Conditions of Children with Disabilities" was organized in 1971 in Bunkyo Ward. The movement, centered around actual surveys and discussions, served as a model for contemporary movements aimed at surveying non-attendance rates. The movement to secure the educational rights of children with disabilities during the high-growth period was also a process through which participants in the movement sought to develop agency in their relationships with children with disabilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究が設定した「障害児の教育」とは、狭義の「学校教育」だけではなく、就学前の保育、家族が行う育児も含めて障害児の発達を助成する実践の総体を表す概念である。高度成長期の生活や福祉のなかに埋め込まれた「障害児の教育」の実践や理論を加工・媒介して「学校教育」が形づくられる過程を通して「学校教育」の固有性を明らかにすることができた。「障害児の教育」の社会的基盤と歴史的条件の検証は、現代において多様化する障害児の「特別な教育的ニーズ」の社会的構成要件とともに、「学校教育」を成立させる「教育」の内的構造ならびに外的条件を明らかにするうえでも意義を有する。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 「生存=発達権」の淵源を求めて〜清水寛「児童憲章と障害児について」を読む2024

    • Author(s)
      河合隆平
    • Journal Title

      児童問題研究

      Volume: 20 Pages: 44-48

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 書評 森岡次郎著『教育の〈不可能性〉と向き合うー優生思想・障害者解放運動・他者への欲望』2023

    • Author(s)
      河合隆平
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 90(2) Pages: 329-332

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 障害児教育からみた特別ニーズ教育論の到達と展望2022

    • Author(s)
      河合隆平
    • Journal Title

      SNEジャーナル

      Volume: 第28巻1号 Pages: 23-35

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 座談会『民主主義の育てかた』の意図と到達点:第9章コメント応答2022

    • Author(s)
      河合隆平
    • Journal Title

      教育と社会

      Volume: 第32号 Pages: 13-15

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育におけるインクルージョンとは何か : 障害児教育からの問い2021

    • Author(s)
      河合隆平
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 309 Pages: 28-40

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 障害児教育からみた特別ニーズ教育論の到達と展望2022

    • Author(s)
      河合隆平
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第28回研究大会・課題研究Ⅲ(特別ニーズ教育の「特別ニーズ」とは何か、改めて検討する)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 障害と人権の総合事典2023

    • Author(s)
      日本障害者協議会
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      やどかり出版
    • ISBN
      9784904185506
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 民主主義の育てかた:現代の理論としての戦後教育学2021

    • Author(s)
      神代健彦編/杉浦由香里・大日方真史・三谷高史・古里貴士・南出吉祥・丸山啓史・中村(新井)清二・河合隆平
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi