• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on Examination of Support Factors for Attention Control and Dyadic Relationship Formation of Children with Severe Motor and Intellectual Disabilities

Research Project

Project/Area Number 21K02733
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionFukuoka University

Principal Investigator

Tokunaga Yutaka  福岡大学, 人文学部, 教授 (30217492)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田中 信利  北九州市立大学, 文学部, 教授 (90236612)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords重症心身障害 / 注意 / 二項関係
Outline of Research at the Start

本研究は、障害が重度な子どもに対する個別的な支援の充実をめざし、以下の2点を目的とし研究を実施する。(1)覚醒行動、注意焦点化(定位反応、注視)、注意持続、注意追随(以下、「注意関連行動」)などの行動チェックリスト(「二項関係形成チェックリスト」)による縦断的な発達評価を実施し、発達初期の行動を評価する「二項関係形成チェックリスト」の外部妥当性を検討し、その改訂を行う。(2)重症心身障害の場合、コミュニケーションの発達水準は生後6か月前後の場合が多く、注意関連行動の発達変化が重要になる。これらに焦点を当てた支援者との相互交渉の状況を分析し、個人差に対応した支援のモデルを検討する。

Outline of Final Research Achievements

To evaluate the development of children with severe motor and intellectual disabilities, "Reception and Response List" and "Assessment Sheet" were developed. These includes items such as the formation of dyadic relationships, which are connections with people and objects, as well as the prerequisites for this, such as arousal behavior, focusing of attention (orientation response, gaze), and sustained attention. When using these, it has become clear that it is necessary to consider the variability in children's behavior, and that differences in the adults who work with them and the children's postures have a large impact. Therefore, it is considered necessary to fix the people and place when conducting the evaluation and to repeatedly evaluate them.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

障害が重度な子どもは、発達初期に留まる場合が多く、人とのつながり、物とのつながりである二項関係を形成し、その相互作用を豊かにすることが重要になる。そのつながりの前提には、覚醒行動、注意焦点化 (定位反応、注視)、注意持続などが含まれる。これらの行動評価を踏まえて、大人の働きかけを工夫することが、その療育や教育の基礎となる。これらの行動評価に活用可能な「受止め・対応リスト」とその「評価シート」の活用は、臨床的な意義が高いと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2021

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 重症心身障害のある子どもの実態把握、目標設定及び学習評価 : Sスケール「補助リスト」と「外界の受け止め・探索行動の評価シート」2023

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      福岡大学研究部論集 B:社会科学編

      Volume: 13 Pages: 1-16

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Comparison of Early Development of Communication Behavior Among Children With Differing Medical Diagnoses: A Retrospective Examination of a Longitudinal Questionnaire Survey of 8- to 18-Month-Old Children2021

    • Author(s)
      税田慶昭・田中信利
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education

      Volume: 59 Issue: 2 Pages: 63-72

    • DOI

      10.6033/tokkyou.59.63

    • NAID

      130008164939

    • ISSN
      0387-3374, 2186-5132
    • Year and Date
      2021-08-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「聞く・話す・計算する」の難しさへの気づき2021

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 806 Pages: 2-3

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 障害の重い子どもの目標設定ガイド第2版2021

    • Author(s)
      徳永豊
    • Total Pages
      76
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • ISBN
      9784766421804
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi