• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

初等中等教育におけるEdTech活用を推進する教員養成システムの開発

Research Project

Project/Area Number 21K02743
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

永田 智子  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (10283920)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 久恵  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (00314518)
徳島 祐彌  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 講師 (00819443)
奥村 好美  京都大学, 教育学研究科, 准教授 (30758991)
阪上 弘彬  千葉大学, 教育学部, 准教授 (30791272)
森廣 浩一郎  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (40263412)
森山 潤  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (40303482)
小川 修史  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (90508459)
清水 優菜  国士舘大学, 文学部, 講師 (40910237)
山下 義史  兵庫教育大学, その他部局等, 特命助教 (60910205)
澤山 郁夫  兵庫教育大学, その他部局等, 准教授 (10806194)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords初等中等教育 / EdTech / 教員養成 / eポートフォリオ / デジタル教科書 / ICT活用指導力
Outline of Research at the Start

Society5.0時代に向け,初等中等教育においては,学びの個別最適化ならびに教科の基礎基本の定着や深い学びを目指したEdTech活用が求められている.本研究では,①個別最適化を実現するためのツールとしてeポートフォリオシステムの開発,②教科の基礎基本の定着や深い学びのための学習者用デジタル教科書の活用モデルの開発,③eポートフォリオやデジタル教科書の活用を含め教師のICT活用指導力を育成するための教員養成プログラムの開発,①~③を包括して初等中等教育におけるEdTech活用を推進する教員養成システムとして研究を進める.

Outline of Annual Research Achievements

本研究では,初等中等教育におけるEdTech活用を推進する教員養成システムとして研究を行うものである。これまで4つのチームごとに研究を進めてきたが,3年目(2023年度)は,チームの枠はずし,以下のことを行った。
教員養成課程の学生のICT活用の実態を把握するため,学部生の大学生における手書きとタイピングによる日本語記述速度を比較した。調査結果は,「大学生における手書きとタイピングによる日本語記述速度の比較およびその差異に関する事前予想の正確性」という論文にまとめ,日本教育工学会のショートレターに投稿し,採択された。
ICT活用,デジタル教科書,eポートフォリオなどこれまでの研究の成果も踏まえ,兵庫教育大学におけるEdTech活用推進の関連科目の体系化及び拡充を行った。新設予定科目の一部は試行的実践も行い,本格実施に向けて内容や方法の検討を行った。
また発展的な研究として,JANG and TSAI(2012,2013)がTPACK( Technological Pedagogical Content Knowledge:テクノロジーと関わる教育的内容知識)の概念に「文脈に関する知識」(Context Knowledge)を付与し開発したContextualized TPACK尺度の日本語版を,中学校教員向けに作成し,妥当性を検証した。その結果を「中学校教員向け日本語版Contextualized TPACK尺度の作成と妥当性の検討」という論文にまとめ,日本教育工学会に投稿し,採択された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

eポートフォリオやデジタル教科書(DT)活用については,コロナ禍による学校現場での混乱と活用予定教員の異動等により,実践を通した評価はできなかった。一方,教員に対する調査データを詳細に分析し,発展的な研究を行い論文採択にまで至ることができた.大学生に対する調査も論文が採択されるなど当初の予定以上に進んだ研究もある。
以上を総合すると,進んでいるところと遅れているところがあるため,やや遅れている,と判断した。

Strategy for Future Research Activity

協力予定であった小中学校はコロナ禍の影響が尾を引き当初予定していた実践や評価ができなくなった。教員養成課程における大学生のEdTech活用と評価に重点を置き,研究をすすめる。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 5 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] Comparison of Japanese Writing Speed between Handwriting and Typing among College Students and the Accuracy of Prior Predictions Regarding the Differences2023

    • Author(s)
      海﨑 孝斗, 澤山 郁夫, 永田 智子, 藤原 雅弘
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: Suppl. Pages: 157-160

    • DOI

      10.15077/jjet.S47078

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-12-20
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of the Japanese Version of the Contextualized TPACK Scale for Junior High School Teachers and Examination of Its Validity2023

    • Author(s)
      阪上 弘彬、山下 義史、清水 優菜、徳島 祐彌、殿岡 貴子、清遠 和弘、永田 智子、森山 潤
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: 2 Pages: 343-354

    • DOI

      10.15077/jjet.46100

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-06-20
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Categorization of elementary and junior high school teachers based on the relationship between concerns and training needs around utilization of digital textbooks for learners2022

    • Author(s)
      徳島 祐彌、清水 優菜、阪上 弘彬、山下 義史、清遠 和弘、永田 智子、森山 潤
    • Journal Title

      Educational Information Research

      Volume: 38 Issue: 1 Pages: 3-14

    • DOI

      10.20694/jjsei.38.1_3

    • ISSN
      0912-6732, 2432-1745
    • Year and Date
      2022-07-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員養成大学学部生のICT活用指導に対する自信形成の実態把握-兵庫教育大学学校教育学部2021年度1・2年生対象調査を通して-2022

    • Author(s)
      山下義史,清水優菜,徳島祐彌,阪上弘彬,清遠和弘,永田智子,森山潤
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 60 Pages: 187-195

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Structure of Teachers’ Expectations for Utilizing the Functions of Digital Textbooks for Learners2021

    • Author(s)
      森山 潤、和田 直久、殿岡 貴子、徳島 祐彌、阪上 弘彬、永田 智子
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Media Research

      Volume: 28 Issue: 1 Pages: 33-44

    • DOI

      10.24458/jaems.28.1_33

    • NAID

      130008112411

    • ISSN
      1340-9352, 2424-2527
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 小学生における手書きとタイピング速度の実態2023

    • Author(s)
      澤山郁夫,海﨑孝斗,永田智子,藤原雅弘
    • Organizer
      日本教育工学会 2023 年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生における手書きとタイピング速度の実態2023

    • Author(s)
      海﨑孝斗,澤山郁夫,永田智子,藤原雅弘
    • Organizer
      日本教育工学会 2023 年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者用デジタル教科書の使用希求と教師要因の関連2021

    • Author(s)
      清水優菜,徳島祐彌,阪上弘彬,山下義史,清遠和弘,永田智子,森山潤
    • Organizer
      日本教育工学会 2021 年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi