• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the system that enables to review an ongoing online class with still images and texts during real-time online course

Research Project

Project/Area Number 21K02779
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionDokkyo Medical University

Principal Investigator

BANDOH Hirokazu  獨協医科大学, 医学部, 講師 (50369039)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山下 真幸  獨協医科大学, 医学部, 准教授 (80255009)
上西 秀和  江戸川大学, メディアコミュニケーション学部, 助教 (50637006)
坂田 信裕  山梨大学, 大学院総合研究部, 特任教授 (50362132)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords授業支援 / 授業記録 / 振り返り / リアルタイム / オンライン授業 / リアルタイムオンライン / 授業モデル
Outline of Research at the Start

本研究では,Web会議システムを用いたリアルタイムオンライン授業の「学生が聞き逃した部分等を即座に確認できない」課題と,「オンライン上の学生の理解度を把握しにくい」課題の解決を目的としたシステムの開発と効果検証を行う.
具体的には,授業受講中に,Web会議システムのスクリーンショットと音声認識によりテキスト化した教師の発話を,直前から授業開始時まで溯りながら閲覧して教員の説明等を再確認できる機能と,閲覧状況から推定した学生の理解度を教員にフィードバックする機能を実現する.

Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed and evaluated a tool aimed at improving students' comprehension and facilitating teachers' understanding of students' comprehension by addressing the challenges in real-time online classes, such as students being unable to immediately review parts they missed and teachers finding it difficult to gauge students' understanding. This tool provides functions that allow students to review missed parts of the lecture in the form of still images and text. In trial usage during classes, over 80% of the students responded that the tool was helpful for understanding the lecture content, indicating its usefulness.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

当初はリアルタイムオンライン形式の授業での利用を想定していたが,高等学校で整備されている1人1台端末,大学等で増加している必携PC等での利用を想定することにより,対面授業中に提示されたスライド等を,授業中に時間を遡って自由に再確認できる環境を提供できる.これにより本研究の成果が,現在の高等学校や大学における一般的な授業形態である対面授業においても,生徒・学生の理解度の向上に寄与することが期待できる.

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] タブレット必携授業を想定した遡れる中間モニタの試作と評価2023

    • Author(s)
      坂東 宏和, 上西 秀和,山下 真幸
    • Journal Title

      情報処理学会 研究報告コンピュータと教育(CE)

      Volume: 2023-CE-169, No.21 Pages: 1-9

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業中に今までの内容を静止画とテキストで確認できるツールの試作と試用2022

    • Author(s)
      坂東 宏和,山下 真幸,上西 秀和,坂田 信裕
    • Journal Title

      情報処理学会 研究報告コンピュータと教育(CE)

      Volume: Vol.2022-CE-163, No.15 Pages: 1-7

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 授業中に今までの内容を静止画とテキストで確認できるツールの提案と試作2024

    • Author(s)
      坂東宏和, 上西秀和, 山下真幸
    • Organizer
      情報処理学会 第86回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi