• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of SCORM-compatible LMS based on learning data analysis of descriptive courseware

Research Project

Project/Area Number 21K02783
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

WATANABE Hiroyuki  日本大学, 工学部, 研究員 (40147658)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywords記述式コースウェア / クレペリン検査 / 脳波 / 推定 / フラクタル解析 / ボックスカウンティング / セミバリオグラム / 工具の解析 / フラクタル次元 / 形状と色彩 / ボックスカウンティング法 / 回答数 / 脳波分析 / リズム / 学習データの分析 / SCORM対応LMSの開発 / 繰り返し学習
Outline of Research at the Start

本研究では,SCORM対応LMSにおいて,データマイニング技法と全文検索技術とを組み合わせる方法によって記述式の解答を精度良く評価すると共に,AIを用いて無解答問題に対する学習者の理解度を推定する。また,学習時間から理解度を評価する新たな分析法を提案する。さらに,演習問題型と繰り返し学習型のコースウェアにおける学習データを比較し,学習者に最適なコースウェアをフィードバックすることによって個別学習可能なSCORM対応LMSを開発する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we primarily published two achievements as papers:
(1) As a model for descriptive repetitive learning courseware, focusing on the Kreplin test, we clarified that there is a rhythm suitable for learners to maximize the number of responses by sounding a metronome, based on the relationship between EEG and the number of responses. Additionally, for descriptive problems where unanswered questions can occur, we proposed a method to estimate the EEG that maximizes the number of responses based on past learning data and compared it with actual measurements.
(2) When creating descriptive courseware, the presented problems include images. We proposed a new analytical method to distinguish the features of shape and color of tools as images using fractal dimensions. Furthermore, we applied fractal dimensions to determine the cleanliness of tools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果の学術的意義や社会的意義は次の2件にある。
(1)クレペリン検査中の脳波の測定により,学習者に最適リズム(通常リズムの1.2倍)を与えることで,回答数はリズムの倍数以上になることを実測値と推定値から明らかにした。今後,本研究は教員の授業テンポ(リズム)に学習者が追従できる資料や,過去の学習データの組合せから学習者個々にとって最適な学習法が推定できる方法として有用となる。
(2)画像解析のモデルとして工具を対象に,種類,分野,形状の特徴,及び工具の劣化を判別した。今後,本研究はフラクタル次元を用いた新たな工具の開発や,工具の交換時期を管理する分析法として有用となる。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] Analysis and Estimation of Power Spectrum by EEG During the Kraepelin Test with or Without Rhythm2023

    • Author(s)
      渡邊 博之, 村上 佳弥, 嶌田 聡
    • Journal Title

      Journal of JSEE

      Volume: 71 Issue: 2 Pages: 2_33-2_38

    • DOI

      10.4307/jsee.71.2_33

    • ISSN
      1341-2167, 1881-0764
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] フラクタル次元を用いた工具の特徴評価2024

    • Author(s)
      渡邊博之,嶌田聡
    • Organizer
      電子情報通信学会総合大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] フラクタル解析による工具の定量的評価に関する一考察2023

    • Author(s)
      渡邊博之,村上佳弥,嶌田聡
    • Organizer
      第71回年次大会・工学教育研究講演会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] リズムを鳴らしたクレペリン作業時における脳波分析2022

    • Author(s)
      渡邊博之
    • Organizer
      2022年電子情報通信学会総合大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi