• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Substantiating the Sharing of Educational Learning Resources Using LTI

Research Project

Project/Area Number 21K02799
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Sumiya Takahiro  広島大学, 情報メディア教育研究センター, 教授 (90231381)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
KeywordsLMS教材共有 / LTI / PHP / スライド共有システム / クリッカー / LMS / スライド共有 / 学習資源共有
Outline of Research at the Start

本研究では LTI (Learning Tools Interoperability: 学習ツール共有基盤) を基盤に新たなサー ビスを構築し,それを複数機関で共有することを通して,機能拡張と共有の際に存在する問題点 とその解決法を明らかにすることを目的とする。最終的には,得られた知見を踏まえ,LTI 対応 ツールのためのフレームワークを開発することを目的とする。これにより,各教育機関での LTI 対応ツールの開発さらには共有が容易となり,高等教育機関での ICT 活用推進につながる。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we examined the issues of sharing educational resources using LTI across multiple institutions simultaneously. While it is possible to link LMSs through LTI, teachers involved in educational activities across different institutions need to share materials. Therefore, user management capabilities on the LTI provider side are also necessary. To address this, we developed an addon integrating LTI support and user management features using a PHP framework. This addon is based on the clicker-equipped slide sharing system developed in the first two years of our research. We are currently making final adjustments for its release.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、教育の質向上、効率的なリソース活用、教育格差の縮小に寄与する点で社会的に意義がある。複数の機関で教材を共有しやすくなることにより、教員は質の高い一貫した教育を提供でき、各機関の教材作成コストを削減できる。また、リソースが不足している地域でも質の高い教育が受けられるようになり、教育格差の縮小が期待される。さらに、LTIを用いたシステムの普及は技術の標準化を促進し、国際的な教育協力を推進することで、グローバルな教育環境の向上に貢献するものである。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] Learning Analytics through a Topological Data Analysis Approach2023

    • Author(s)
      Hitoshi Inoue, Koichi Yasutake, Osamu Yamakawa, Takahiro Tagawa, Takahiro Sumiya, Kiyomi Okamoto
    • Journal Title

      Proceedings of EdMedia + Innovate Learning

      Volume: 1 Pages: 445-450

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 円グラフと帯グラフの量的把握の比較検討2023

    • Author(s)
      隅谷孝洋, 坂下潤一郎
    • Journal Title

      情報処理学会情報教育シンポジウム2023論文集

      Volume: 1 Pages: 183-189

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 円グラフと帯グラフの量的把握の比較検討(2)2024

    • Author(s)
      隅谷孝洋, 坂下潤一郎
    • Organizer
      情報処理学会コンピュータと教育研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ChatGPT による問い合わせサイトの構築に向けて2023

    • Author(s)
      隅谷孝洋, 鈴木俊哉, Muhammad N.A.M. Anuardi
    • Organizer
      第27回学術情報処理研究集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ユーザカスタマイズ可能な、MoodleとSISの連携2023

    • Author(s)
      隅谷孝洋, 秋元志美
    • Organizer
      MoodleMoot Japan 2023
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 広島大学における全学LMSの移行2022

    • Author(s)
      隅谷孝洋, 秋元志美, 近堂徹
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2022年度年次大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] アカデミックプレゼンテーションに関する学習効果のチェックリストによる評価と対面授業有無の比較2021

    • Author(s)
      天野由貴, 隅谷孝洋, 稲垣知宏, 長登康
    • Organizer
      情報処理学会CE研究会、CLE研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 提出日時分析2021

    • Author(s)
      隅谷孝洋
    • Organizer
      情報処理学会CE研究会、CLE研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi