• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Evaluation of Methods for Detection of Learning Difficulties on Programming Learning Sites

Research Project

Project/Area Number 21K02809
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKanto Gakuin University

Principal Investigator

Takano Tatsuyuki  関東学院大学, 理工学部, 助手 (30637294)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords学習支援システム / プログラミング教育 / ソースコード解析 / プログラミング
Outline of Research at the Start

Webブラウザを利用したプログラミング学習サイトは主な仕組みとして,学習者が使用するブラウザとその通信先であるサーバーの機能を連携して成り立っている.プログラミング言語にはブラウザで実行されることを想定しているものは多くなく,そのような言語を扱ったサイトの場合はサーバー側で実行などを行って,その結果をブラウザに伝えている.そして,学習者の数が多くなるとサーバー側の負担が比例して大きくなる.
本研究ではブラウザに実行する環境を整えることで学習者数が増えてもサーバーの負担が少なく,さらに学習者が作成過程のプログラムを解析することで学習のサポートも行うサイトの開発とその評価を行う.

Outline of Final Research Achievements

In this study, we investigated a method to realize a system construction that reduces both the restriction of contents and the server load in a programming education environment using a Web browser. First, an environment incorporating a virtual machine on a Web browser was constructed on a trial basis. Next, evaluation items and feedback for software that analyzes source code for beginning programming students were studied in actual lectures. Then, based on the research results, we ran the program analyzer in a virtual machine on a Web browser and verified the differences from a PC. As a result of the verification, the output of evaluation results was confirmed for almost all functions with some exceptions, indicating the usefulness of the developed system.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では一般的にサーバー側で行われてきたプログラムの実行・評価をWeb ブラウザ側にプログラムの実行環境を用意することで,プログラミング学習環境を容易に提供し,サーバーの計算能力の制約を取り除いたシステム構築に関して可能性を示した.そして,開発したプログラム解析器を実際の講義に利用し,コンパイラーが出力するメッセージより詳細なメッセージを返却する手法の改善を重ね,その機能を取り入れたプログラミング学習サイトを試作し,より細かい学習サポートの手法が機能することを示した.これらの研究成果から社会的・学術的意義を有するものと考える.

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2024 2023

All Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Presentation] プログラミングにおける概念の学習支援システムの開発2024

    • Author(s)
      石田 啓樹, 高野 辰之, 小濱 隆司, 宮川 治
    • Organizer
      情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of Tools to Support the Creation of Programming Test Questions2023

    • Author(s)
      Takashi Kohama, Tatsuyuki Takano, Osamu Miyakawa
    • Organizer
      The Barcelona Conference on Education 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of an Automatic Multiple Choice Question Generation System to Promote Understanding of Programming Concepts2023

    • Author(s)
      Yoshiki Sugihara, Tatsuyuki Takano, Takashi Kohama, Osamu Miyakawa
    • Organizer
      The Asian Conference on Education 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of a Java Source Code Analyzer for Learning Support That Runs in a Web Browser2023

    • Author(s)
      Tatsuyuki Takano, Takashi Kohama, Osamu Miyakawa
    • Organizer
      The Asian Conference on Education 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] プログラミングにおける知的技能に注目した多肢選択問題自動生成システムの設計開発2023

    • Author(s)
      杉原 美騎,高野 辰之,小濱 隆司,宮川 治
    • Organizer
      情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Development of a Tool to Analyze Source Code Submitted by Novice Programmers and Provide Learning Support Feedback with Comments2023

    • Author(s)
      Tatsuyuki Takano, Osamu Miyakawa, and Takashi Kohama
    • Organizer
      The Asian Conference on Education & International Development (ACEID2023)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi