• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of systematic teaching materials for computing education in primary and secondary education and support for teachers.

Research Project

Project/Area Number 21K02827
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

Oomori Yasumasa  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (80233279)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsコンピューティング教育 / プログラミング教育 / 初等・中等教育 / 情報科学技術教育 / アルゴリズムの体系化 / 3D没入型コミュニケーション / AIリテラシ / 情報モラル教育 / 3D没入型コミュニケーション / IoT教材 / D没入型コミュニケーション / 教材開発 / 指導者支援
Outline of Research at the Start

本研究では,AIやIoTなどの技術,蓄積したデータの活用などを体系的に学ぶため,代表者の所属大学が立地している北信越地方の特色である米作りなどの農業分野を対象として,初等・中等教育における各教科間で連携して学ぶオーセンティックなカリキュラムと評価および教材の開発を行う。さらに,それを活用する指導者への支援方法として3D没入型コミュニケーションツールを用いた研修プログラムの開発を行う。これら開発したカリキュラム等は,北信越地方の実践協力校および協力団体において実践や評価等を行い改善を図る。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed a computing education curriculum and programming environment that systematically teaches techniques such as data structures and algorithms, AI, and information ethics in primary and secondary education. We also evaluated the use of generative AI, and were able to gain new insights into evaluation methods for computing education that uses generative AI in primary and secondary education in the future.
In particular, we proposed a curriculum for computing education that systematically teaches data structures and algorithms, as well as a curriculum consisting of problem-solving exercises. We also developed programming education materials based on this, as well as problem-solving materials, and confirmed their usefulness.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

データ構造とアルゴリムを体系的に学ぶコンピューティング教育のカリキュラムは,今後の初等・中等教育における一貫したプログラミング教育の可能性を示すと考えられる。特にこれにより,現在の初等・中等教育の教育課程の中で,一貫した題材を活用することで教科間,校種間連携による教育カリキュラムと教材の可可能性と,コンピューティング教育体制の充実に関する新たな知見を得ることができた。また3D没入型コミュニケーションツールを使うことで従来型の遠隔研修ではなくオンラインによるアクティブラーニングの可能性を示唆することができた。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022

All Presentation (9 results)

  • [Presentation] 特定の専門領域に関する情報を活用したAI アシスタントシステムの開発と教育応用2024

    • Author(s)
      大森康正,前澤侑
    • Organizer
      一般社団法人 日本産業技術教育学会 第39 回情報分科会(静岡)研究発表会 講演論文集
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] アルゴリズムの体系に基づくプログラミング教育教材の開発2024

    • Author(s)
      大森康正
    • Organizer
      一般社団法人 日本産業技術教育学会 第39 回情報分科会(静岡)研究発表会 講演論文集
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] AI チャットボット構築を題材としたプログラミング教育環境の開発2024

    • Author(s)
      大森康正,前澤侑
    • Organizer
      一般社団法人 日本産業技術教育学会 第39 回情報分科会(静岡)研究発表会 講演論文集
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 体系的なプログラミング教育が可能な学習システムの開発2023

    • Author(s)
      大森康正
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第66回 全国大会(鹿児島)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報モラル問題解決力を育成するための授業モデルの提案2023

    • Author(s)
      飯田弘基,大森康正
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第3 回情報分科会(大阪)研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大規模言語モデルを用いた小テスト採点支援システムの検討2023

    • Author(s)
      阿部暢史,大森康正
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第3 回情報分科会(大阪)研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大規模言語モデルを用いた小テスト採点支援システムの検討2023

    • Author(s)
      大森康正
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第3 回情報分科会(大阪)研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] メタバース利用における学習体験に関する基礎調査2022

    • Author(s)
      大森康正
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第37回情報分科会(大阪)研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] データ駆動型社会の実現に向けた情報システム教材の開発2022

    • Author(s)
      大森康正,阿部暢史
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第37回情報分科会(大阪)研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi