Project/Area Number |
21K02827
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Joetsu University of Education |
Principal Investigator |
Oomori Yasumasa 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (80233279)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | コンピューティング教育 / プログラミング教育 / 初等・中等教育 / 情報科学技術教育 / アルゴリズムの体系化 / 3D没入型コミュニケーション / AIリテラシ / 情報モラル教育 / 3D没入型コミュニケーション / IoT教材 / D没入型コミュニケーション / 教材開発 / 指導者支援 |
Outline of Research at the Start |
本研究では,AIやIoTなどの技術,蓄積したデータの活用などを体系的に学ぶため,代表者の所属大学が立地している北信越地方の特色である米作りなどの農業分野を対象として,初等・中等教育における各教科間で連携して学ぶオーセンティックなカリキュラムと評価および教材の開発を行う。さらに,それを活用する指導者への支援方法として3D没入型コミュニケーションツールを用いた研修プログラムの開発を行う。これら開発したカリキュラム等は,北信越地方の実践協力校および協力団体において実践や評価等を行い改善を図る。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, we developed a computing education curriculum and programming environment that systematically teaches techniques such as data structures and algorithms, AI, and information ethics in primary and secondary education. We also evaluated the use of generative AI, and were able to gain new insights into evaluation methods for computing education that uses generative AI in primary and secondary education in the future. In particular, we proposed a curriculum for computing education that systematically teaches data structures and algorithms, as well as a curriculum consisting of problem-solving exercises. We also developed programming education materials based on this, as well as problem-solving materials, and confirmed their usefulness.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
データ構造とアルゴリムを体系的に学ぶコンピューティング教育のカリキュラムは,今後の初等・中等教育における一貫したプログラミング教育の可能性を示すと考えられる。特にこれにより,現在の初等・中等教育の教育課程の中で,一貫した題材を活用することで教科間,校種間連携による教育カリキュラムと教材の可可能性と,コンピューティング教育体制の充実に関する新たな知見を得ることができた。また3D没入型コミュニケーションツールを使うことで従来型の遠隔研修ではなくオンラインによるアクティブラーニングの可能性を示唆することができた。
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