• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Improving the Quality of Active Learning through the LTD Teaching Model : Focusing on Cooperative Recognition and LTD Proficiency

Research Project

Project/Area Number 21K02845
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKurume University

Principal Investigator

Yasunaga Satoru  久留米大学, 文学部, 教授 (60182341)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
KeywordsLTD授業モデル / AL型授業 / 協同教育 / 協同認識尺度 / 授業設計 / 初年次教育 / LTD話し合い学習法 / 協同学習 / 協同教育(学習) / アクティブラーニング / 授業評価 / 協同認識 / ディスカッション・スキル / 感情変化 / 習熟度
Outline of Research at the Start

本研究は、アクティブラーニング(AL)型授業の質向上をめざして提案したLTD授業モデルによる、高等教育における授業改善を目的としている。LTDとは協同学習の技法であり、理想的な読解法・対話法として知られている。LTD授業モデルは、協同学習の各種スキルや協同の精神に基づきLTDを育成する基礎段階と、その学習内容を活用する応用段階からなる。本研究ではLTD授業モデルに基づく授業を計画・実践し、それを分析対象とする。その際、LTD習熟度を測定する評価表と協同認識尺度を作成したうえで、両者がAL型授業の質向上におよぼす効果を検討する。その際、基礎段階と応用段階との接続のあり方に焦点をあてる。

Outline of Final Research Achievements

The aim of this study was to improve the quality of Active Learning (AL) based teaching in higher education. In doing so, it attempted to plan and practice teaching based on the 'LTD teaching model', which is centred on 'Learning Through Discussion', based on the theory and techniques of the Study of Cooperation in Education. In addition, we focused on the recognition of cooperation in learning with peers (cooperative recognition) and the level of proficiency of LTD.
The classes studied were first year courses for medical and nursing students and specialist courses for psychology students. During the three years of the research period, the teaching practices of the previous year were examined and the structure, content and teaching methods of the classes were improved. The results showed that perceptions of cooperation were significantly improved and maintained in all practices, confirming the improvement of AL based teaching.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高等教育におけるAL型授業の質向上が大きな課題として指摘されている。この課題を解決するために、協同教育の理論と技法に依拠した「LTD話し合い学習法」が有効であることが知られている。そこで本研究では「LTDを学ぶ」基礎段階と「LTDで学ぶ」応用段階からなるLTD授業モデルに依拠した授業づくりを展開した。応用段階では、協同による探究活動や反転授業を展開した。
その結果、学び合い苦手学生も含めて、参加学生の活動性の高い授業を展開することができた。感情尺度により測定した学生の授業に対する動機づけは短期間で向上し維持すること、協同認識やコミュニケーション・スキルも向上することが確認できた。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (16 results)

  • [Journal Article] グループ学習に苦手意識を持った大学生の体験過程 -苦手意識の形成と克服のプロセス-2023

    • Author(s)
      平上久美子・安永悟
    • Journal Title

      協同と教育

      Volume: 18 Pages: 15-28

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] LTD授業モデルに依拠した授業改善:看護専門学校における初年次教育科目での実践2023

    • Author(s)
      安永悟・知念榮子・大城明枝・片桐君佳
    • Journal Title

      久留米大学心理学研究

      Volume: 22 Pages: 15-28

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] LTD話し合い学習法2022

    • Author(s)
      安永悟
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 62 Pages: 50-51

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Webで伝える協同学習:大学での実践をとおして2021

    • Author(s)
      安永 悟
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 62 Pages: 756-764

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] アクティブラーニング2021

    • Author(s)
      安永 悟
    • Journal Title

      健康教室

      Volume: 7 Pages: 26-27

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] LTD授業モデルによる授業開発とその成果2024

    • Author(s)
      安永悟・小松誠和・知念榮子・大城明枝・藤田裕美子
    • Organizer
      協同教育研究会 第59回
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Think about Thinking ー探究において"考えること”とは?ー2023

    • Author(s)
      小松誠和・安永悟・その他3名
    • Organizer
      日本協同教育学会・第19回全国大会(於:比治山大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業改善に向けた学生と教師との対話ー学生の発言を対象とした質的記述的分析2023

    • Author(s)
      平上久美子・小松誠和・安永悟
    • Organizer
      日本協同教育学会・第19回全国大会(於:比治山大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 語り合いと対話ー語れない想いのBarー2023

    • Author(s)
      平上久美子・比嘉真子・新垣凜・安永悟
    • Organizer
      日本協同教育学会・第19回全国大会(於:比治山大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 科目「協同学習」を受講した学生の肯定的感情と不確定志向性との関連性について2023

    • Author(s)
      小松誠和・その他・安永悟
    • Organizer
      日本医学教育学会・第55回大会(於:長崎大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 協同学習を基盤としたPBLの改善2022

    • Author(s)
      小松誠和、力丸由起子、太田啓介、原樹、渡部功一、安陪等思、安永悟
    • Organizer
      日本医学教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 協同実践力の育成を目指した初年次教育2022

    • Author(s)
      安永 悟
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 協同実践力の育成を目指した初年次教育2022

    • Author(s)
      安永 悟
    • Organizer
      一般社団法人全国私立大学教職課程協会 第41回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] これからも協同学習を行っていくために:協同学習の始め方、引き継ぎ方、発展のさせ方の確認2022

    • Author(s)
      石山信幸・安永悟
    • Organizer
      日本協同教育学会 第18回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] LTDで学ぼう!「協同学習の技法」 -「まとめや振り返り」の技法に注目して-2022

    • Author(s)
      須藤文・安永悟
    • Organizer
      日本協同教育学会 第18回大会.
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] LTD型PBLの最前線 -理論と実践の隙間をどう埋めるか?-2022

    • Author(s)
      小松誠和・安永悟・田谷雄二・長田敬五
    • Organizer
      日本協同教育学会 第18回大会.
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Experiential process of university students who have difficulties in group learning: the process of forming and overcoming discomfort.2022

    • Author(s)
      Hirakami, K., & Yasunaga, S.
    • Organizer
      The 7th International Nursing Research Conference of World Academy of Nursing Science
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 精神科病棟にいるような臨地協同学内実習の試みと評価 その2:アンケート調査から.2022

    • Author(s)
      平上久美子・安永悟 ・鈴木啓子・大城凌子・澤田由美・山岡八千代
    • Organizer
      日本精神保健看護学会 第32回学術集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 充実した小グループ活動を行うには?2021

    • Author(s)
      小松誠和・安永 悟
    • Organizer
      日本協同教育学会 第17回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] LTD話し合い学習法 ー基礎と応用ー2021

    • Author(s)
      安永 悟
    • Organizer
      初年次教育学会 第14回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 深い学びをもたらす授業づくり ー協同学習のすすめー2021

    • Author(s)
      安永 悟
    • Organizer
      日本学校心理学会 第23回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi