• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an English Vocabulary Learning Support Tool to Promote Independent Learning by Japanese College Students

Research Project

Project/Area Number 21K02853
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Takefuta Junko  千葉大学, 大学院国際学術研究院, 教授 (00352740)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 土肥 充  國學院大學, 教育開発推進機構, 教授 (00323428)
高橋 秀夫  千葉大学, 大学院国際学術研究院, 教授 (30226873)
与那覇 信恵  千葉大学, 大学院国際学術研究院, 准教授 (30522198)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords英語語彙教材 / 教材作成支援ツール / 主体的な学び / 英単語アプリ / プロトタイプシステムの開発 / プロトタイプ開発 / 語彙学習 / 学習支援ツール / オンライン
Outline of Research at the Start

本研究では、科学的指導理論に基づく語彙力養成用Web教材を開発し、英語教育の中の語彙学習を高度化することを目的とした研究を行う。通常の語彙教材では、教材作成者側が語彙レベルやジャンルなどを基準として選定した語彙が教材として提示されるが、現実には学習者ごとに英語学習のニーズや目標は異なり、それぞれ異なる語彙の習得を必要としている。このため、本研究では、学習者自身が習得したいと思う語彙を、科学的指導理論に基づく語
彙力養成用Web教材として自動生成するシステムを開発する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, an English vocabulary learning support tool called "VOICE-Q" was developed to help Japanese college students learn and acquire vocabulary tailored to their individual needs. VOICE-Q integrates a frequency-based word list, a lemma list, a translation API (DeepL), and a text-to-speech system (web browser). By analyzing texts selected by the learner, the tool identifies vocabulary appropriate to the learner's level and automatically generates vocabulary learning materials in five different modes of varying difficulty. The tool was tested on 247 Japanese college students, and the results indicate that VOICE-Q can effectively promote a proactive attitude toward vocabulary learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、教材制作者が一方的に学習語彙を選定・提示するのではなく、学習者個々のニーズに応じた学習語彙を選定し、その語彙を発信語彙としても活用できるようにするWeb教材を自動生成する英語語彙学習支援ツール「VOICE-Q」を開発した。これにより、日本人英語学習者が自ら習得したい語彙を主体的に学び、スピーキング力やライティング力に繋がる豊富な語彙力を効率的に習得することが期待される。
開発した英語語彙学習支援ツールは、広く英語学習者に役立てられることを目指してインターネットで公開しており、多くの学習者が自律的かつ効果的に語彙を習得し、英語力の向上を図ることが期待される。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 6 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] Development of a Prototype System for an English Vocabulary Learning Support Tool to Promote Independent Learning by College Students2024

    • Author(s)
      竹蓋 順子, 与那覇 信恵
    • Journal Title

      千葉大学国際教養学研究 = Journal of Liberal Arts and Sciences, Chiba University

      Volume: 8 Pages: 109-124

    • DOI

      10.20776/S24326291-8-P109

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122302/

    • Year and Date
      2024-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of English Listening CALL Materials for Social Science Students2024

    • Author(s)
      与那覇 信恵、土肥 充、竹蓋 順子、阿佐 宏一郎、ルーク ハリントン、セーラ モリカワ、高橋 秀夫
    • Journal Title

      Journal of English Language Education and Research

      Volume: 1 Pages: 88-98

    • DOI

      10.20776/S2758707X-1-P88

    • ISSN
      2758-707X
    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122265/

    • Year and Date
      2024-03-15
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] English Language Education at Chiba University Based on the Advanced LTM-CALL System2024

    • Author(s)
      竹蓋 順子、与那覇 信恵、高橋 秀夫
    • Journal Title

      Journal of English Language Education and Research

      Volume: 1 Pages: 110-123

    • DOI

      10.20776/S2758707X-1-P110

    • ISSN
      2758-707X
    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122267/

    • Year and Date
      2024-03-15
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of an Educational English Vocabulary Diagnostic System to Motivate Japanese Learners of English to Learn Vocabulary2023

    • Author(s)
      竹蓋順子
    • Journal Title

      千葉大学国際教養学研究 = Journal of Liberal Arts and Sciences, Chiba University

      Volume: 7 Pages: 19-40

    • DOI

      10.20776/S24326291-7-P19

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900121514/

    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Using CALL Materials in English Classes at a High School2022

    • Author(s)
      与那覇信恵, 楠知美, 竹蓋順子, 高橋秀夫
    • Journal Title

      千葉大学国際教養学研究 = Journal of Liberal Arts and Sciences, Chiba University

      Volume: 6 Pages: 133-143

    • DOI

      10.20776/S24326291-6-P133

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120380/

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] An attempt to teach presentation online using student-centered activities2022

    • Author(s)
      Tara MCILROY, Junko TAKEFUTA
    • Journal Title

      千葉大学国際教養学研究 = Journal of Liberal Arts and Sciences, Chiba University

      Volume: 6 Pages: 145-170

    • DOI

      10.20776/S24326291-6-P145

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120381/

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] テスト作成ソフトを使用した高度なマルチメディア・テストの作成・集計分析の効率化2022

    • Author(s)
      竹蓋順子
    • Organizer
      長崎大学言語教育研究センターファカルティ・デベロップメント
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 続・英語教育の科学―三ラウンド・システムの理論と中高大での教育実践―2022

    • Author(s)
      竹蓋順子, 高橋秀夫, 椎名紀久子, 土肥充, 長谷川修治, 武谷容章, 与那覇信恵, 桑原市郎, 岡﨑伸一, 阿佐宏一郎
    • Total Pages
      325
    • Publisher
      学術研究出版
    • ISBN
      9784910733340
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] オンライン英語語彙学習支援ツール「VOICE-Q」

    • URL

      https://voice-q.glexa.net/voiceq/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] オンライン英語語彙学習支援ツール「VOICE-Q」の管理画面

    • URL

      https://voice-q.glexa.net/admin/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] オンライン英語語彙学習支援ツール「VOICE-Q」マニュアル

    • URL

      https://cele.chiba-u.jp/call/takefuta/downloads.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
  • [Remarks] オンライン英語語彙学習支援ツール「VOICE-Q」

    • URL

      https://voice-q.glexa.net/develop/voiceq/

    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
  • [Remarks] オンライン英語語彙学習支援ツール「VOICE-Q」マニュアル

    • URL

      http://www.junko-takefuta.jp/downloads.html

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi