• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Digital Materials for a Comprehension-Based Approach to English Grammar and Usage

Research Project

Project/Area Number 21K02854
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

Nakagawa Yuya  三重大学, 教育学部, 准教授 (10551161)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小林 翔  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (10821647)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
KeywordsICT教育 / デジタル教科書 / 英文法・語法学習 / 認知言語学 / 教育工学 / イメージ・スキーマ / 個別最適化学習 / デジタル教材開発
Outline of Research at the Start

本研究では文法・語法を納得しながらタブレット端末で学習できる動画の教材開発を目指す。文法・語法は、抽象的概念であることから、一般認知能力が高くない学習者にとって難解なものである。本研究では、イラストを基に動画化し、学習者が素朴に思う疑問について、視覚を通して理解を促す教材開発を行う。イラストを元に文法の背後にあるイメージを動画化し、示すことができれば、直感的に納得ができ、学習者の理解を促すことが可能と考えられる。しかし現在のところ、学習者タブレット端末を使って学ぶことができる、文法・語法用のデジタル教材はないことから、効果を検証しながら教材開発を行う本研究は学術的意義があると考えられる。

Outline of Final Research Achievements

The present study focuses on the development of a system to support the learning of English grammar and usage. Specifically, the development of materials that explain English grammar and usage, which are difficult for learners to understand, based on the findings of cognitive linguistics and enable them to deepen their understanding through illustrated videos of these explanations. In consideration of the widespread use of tablet devices, a system was also developed to facilitate self-study. Grammar items were selected, a literature survey on them was undertaken in parallel with the creation of explanations, and then illustrated videos were produced. After verifying the learning effects using prototype videos and making revisions, the materials were completed.
The research results were widely published through books, academic journals, and seminars, and are considered to be useful for researchers and educators to utilize.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、端末を活用して英文法・語法の学習を促進させるという観点から学術的意義を有している。文法・語法に関して、学習は主に暗記に頼っていたが、本研究では認知言語学に基づき、学習者がなぜそうなるのかを理解しやすい形で提示することに重点を置いている。動画教材は、学習者がイメージを通じて理解を深めることを可能にし、規則の暗記ではなく、背後にある原理を理解し、応用力を身に付けることが期待され、テキストや静止画よりも学習者の興味を引きやすく、理解の促進に繋がると考えられる。
社会的な観点から、本研究の成果は教育現場におけるタブレット端末の活用を推進し、教育のデジタル化を進める上で重要な役割も果たす。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 不定詞と動名詞の動詞補部における形式の選択-認知言語学の知見に基づいた明示的指導法-2023

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集

      Volume: 23 Pages: 552-557

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 認知言語学の知見にもとづいた文法説明―To do, or doing, that is the question2023

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 72(10) Pages: 28-29

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 主体的・対話的で深い学びの観点からの句動詞学習法2022

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集

      Volume: 22 Pages: 451-456

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語を活用した基本レベルの英文法指導2022

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 71(10) Pages: 28-29

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 現在完了の明示的指導における動画の効果-認知言語学の知見を活かして-2022

    • Author(s)
      中川右也・近藤泰城
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 51 Pages: 187-194

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 認知言語学と英語学習―教育法と研究法―2023

    • Author(s)
      中川右也
    • Organizer
      日本認知言語学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 認知言語学的アプローチによる動詞補部の明示的指導法2023

    • Author(s)
      中川右也, 白畑知彦, 横田秀樹, 箱崎雄子, 大瀧綾乃
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 認知言語学と英語学習―教育法と研究法―2023

    • Author(s)
      中川右也
    • Organizer
      日本認知言語学会 第2回 チュートリアル
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] アニメーションを用いた現在完了の指導法2021

    • Author(s)
      中川右也・近藤泰城
    • Organizer
      中部地区英語教育学会第50回記念愛知大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 第二言語習得研究の科学 2:言語の指導 第4章「不定詞・動名詞選択の明示的指導-動詞補部に焦点を当てて-」2023

    • Author(s)
      大瀧綾乃/須田孝司/横田秀樹/若林茂則[編者]杉浦香織/田村知子/大瀧綾乃/中川右也/箱﨑雄子/吉田龍弘/白畑知彦/今井隆夫/大山廉/澤﨑宏一/森千加香[著者]
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      487424937X
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 第二言語習得研究の科学 2:言語の指導 第4章「不定詞・動名詞選択の明示的指導-動詞補部に焦点を当てて-」2023

    • Author(s)
      中川右也
    • Total Pages
      21
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249376
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi