• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of multiple representations based on thinking process survey in university introductory physics course students

Research Project

Project/Area Number 21K02891
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University (2023)
Tokyo City University (2021-2022)

Principal Investigator

Ukon Shuji  東京学芸大学, 教育学部, 研究員 (60735629)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 新田 英雄  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (50198529)
山本 明利  北里大学, 理学部, 教授 (70751105)
中村 正人  東京都市大学, 理工学部, 講師 (90247130)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords多様表現 / 多重表現 / 物理教育研究(PER) / DBER / 反駁テキスト / 数式表現 / 概念的理解 / 仕事とエネルギー / multiple representations / 物理教科書 / 学生の仕事とエネルギー理解 / 物理教育研究(PER) / 相互型演示実験授業(ILDs) / アクティブ・ラーニング型授業 / デジタル教科書 / learning attitude / 問題解法スキル / 思考過程調査
Outline of Research at the Start

基盤研究(C)(課題番号18K02964)の調査過程において,都市大学理工学部初年度生力学クラス学生レポートを文章表現,図解表現,数式表現の多様表現3観点と解検討の優劣を評価したところ,成績上位グループと下位グループにおいて顕著な違いが見られることが判明した。本研究はこうした知見を手掛かりに,学生は問題解法の過程において多様表現をどのように活用するのか,その取り組み方は学生の概念的理解度に加え,個々の学生が抱く物理学に対する学習観や素朴概念とどのように関連しているのかを解明し,多様表現を効果的に活用した教材群とそれに応じた指導法を開発するものである。

Outline of Final Research Achievements

This study developed a set of teaching materials utilizing various representations such as diagrams, graphs, equations, and videos based on the Physics Education Research (PER), and proposed concrete measures to improve teaching.
Analysis of student reports revealed that diagrammatic representations are deeply associated with students' problem-solving skills. In the field of “work and energy” in introductory university mechanics education, students face significant difficulties in conceptual understanding, largely due to the ambiguity in the selection and determination of systems in teaching activities at both high school and university levels. Overcoming these difficulties requires the integration of diagrammatic, mathematical, and video representations with the concepts of work and energy.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

物理教育研究(PER)は科学的思考法に基づいた学問固有の科学的題材についての学習と教授に関する教育研究(DBER)である。DBERの研究者は通常の教育研究に加えて物理学領域固有の専門性を必要とする。本研究の特色は,こうしたDBERの研究プログラムに沿って,入門力学における「仕事とエネルギー」分野について学生が抱く概念的困難を明らかにし,教育活動と多様表現・多重表現との連携が必須であることを具体的に示した点にある。物理学の概念的理解と多様表現の関わり,そして学生の問題解法スキルの育成に焦点を当てた本研究は,今後の物理教育に新たな道筋をつけるものである。

Report

(3 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 7 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 物理教育における数式表現2023

    • Author(s)
      右近 修治
    • Journal Title

      Journal of Association for Phyiscs Education of Japan

      Volume: 190 Issue: 0 Pages: 50-60

    • DOI

      10.24594/apej.190.0_50

    • ISSN
      2423-8988, 2433-4529
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 光電効果の話題3つ2023

    • Author(s)
      右近 修治
    • Journal Title

      物理教育通信

      Volume: 191 Pages: 8-14

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小中高で獲得すべきエネルギー概念2023

    • Author(s)
      右近 修治
    • Journal Title

      理科教室

      Volume: 66 Pages: 29-36

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 痩せた男はどこまで飛び上がるか2022

    • Author(s)
      右近 修治
    • Journal Title

      Journal of Association for Phyiscs Education of Japan

      Volume: 189 Issue: 0 Pages: 20-23

    • DOI

      10.24594/apej.189.0_20

    • ISSN
      2423-8988, 2433-4529
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教科書の研究ー物理教科書は生徒の学びとどう関わるのかー2021

    • Author(s)
      右近修治
    • Journal Title

      青山学院大学 教職研究

      Volume: 8 Pages: 15-33

    • NAID

      40022678623

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 科学教育と単位2021

    • Author(s)
      右近修治
    • Journal Title

      理科教室

      Volume: 64 Pages: 40-47

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「エネルギー保存則」どう教えるか2021

    • Author(s)
      右近 修治
    • Journal Title

      Journal of Association for Phyiscs Education of Japan

      Volume: 186 Issue: 0 Pages: 20-43

    • DOI

      10.24594/apej.186.0_20

    • NAID

      130008159531

    • ISSN
      2423-8988, 2433-4529
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 認知ツールとしての多様表現2023

    • Author(s)
      右近 修治
    • Organizer
      科研費研究「思考過程調査に基づいた多様表現の研究」/「物理教育研究を踏まえた中高教員育成プログラム開発」合同研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学生のエネルギー概念理解(3)2023

    • Author(s)
      右近 修治
    • Organizer
      日本物理学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 物理教育における多様表現の活用2022

    • Author(s)
      右近 修治
    • Organizer
      大学の物理教育研究会(UPEC)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 物理教育における数式表現2022

    • Author(s)
      右近 修治
    • Organizer
      物理教育研究会(APEJ)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学生が持つ「エネルギーと仕事」概念2022

    • Author(s)
      右近 修治
    • Organizer
      物理教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 物理教育における数式表現(1)2022

    • Author(s)
      右近 修治
    • Organizer
      日本物理学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 光電効果の話題3つ2022

    • Author(s)
      右近 修治
    • Organizer
      物理教育研究会(APEJ)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「エネルギー保存則」どう教えるか2021

    • Author(s)
      右近修治
    • Organizer
      物理教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 物理教育における反論テキスト2021

    • Author(s)
      右近修治
    • Organizer
      日本物理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学生のエネルギー概念理解2021

    • Author(s)
      右近修治
    • Organizer
      日本物理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi