• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

途上国におけるディーセント・ワーク就労スキル育成に資する教育プログラム開発

Research Project

Project/Area Number 21K02902
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

小澤 大成  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (60253241)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsディーセント・ワーク / 就労スキル / 授業研究
Outline of Research at the Start

カメルーン国を対象とし,働きがいのある人間らしい仕事(ディーセント・ワーク)につくのにどのようなスキルが必要とされ,現状どのような教育が実践されているのかを,当国の産業界のニーズ調査,当国が実施している初等・中等教育カリキュラム,およびそれに基づく授業実践をもとに明らかにする。

Outline of Annual Research Achievements

カメルーン国を対象とし,働きがいのある人間らしい仕事(ディーセント・ワーク)につくのにどのようなスキルが必要とされ,現状どのような教育が実践されているのかを,当国の産業界のニーズ調査,当国が実施している初等・中等教育カリキュラム,およびそれに基づく授業実践をもとに明らかにする。それに基づきヤウンデ市における授業研究プロジェクトのパイロット初等学校および中等学校を対象として,必要なスキルを向上させる理数科教育プログラムの開発を,現地教育省カウンターパートと共同で実施する。その際,日本の初中等教育でのグッドプラクティスを参考に,現地の文脈に即して提案する。さらに子どもたちのスキルを評価する方法を開発し,スキル育成の指針を示すとともに,実施された教育プログラムの妥当性及び適用性を検証することが本研究の目的である。
2023年度は,カメルーンの中等教育カリキュラムの分析および理数科授業との関連について調査した。カリキュラムで提示されている日常生活の文脈は,「家族および社会生活」,「経済生活」,「環境、健康、福祉」,「市民権」,「メディアとコミュニケーション」の5観点であり,それぞれの文脈に沿った教科の学習による教科固有のコンピテンシーとともに,教科横断的な学習による 「知的・方法論的領域」および「社会的および個人的領域」からなるカリキュラム横断的コンピテンシーを獲得することとなっている。カメルーンの理数科授業では5観点の文脈を考慮した課題が与えられ,その中で生徒個人が自分の考えを持ち,仲間とコミュニケーションをとり問題解決活動を共同で行うことでこれらの教科横断的汎用能力を育成しようとしていた。さらに中等前期と後期の授業を比較すると,後期では「学習者が合理的な判断を下せるよう」な課題が設定されていた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

コロナウイルス感染が落ち着きを見せ,昨年度に引き続き海外調査を実施することができたため

Strategy for Future Research Activity

改訂中等教育カリキュラムの分析により判明した前期中等および後期中等の2つのサイクルの違いに着目し,ディーセント・ワークに関連した就労スキル育成の方針の改善点を明らかにする。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2024 2022 2021

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Development of a self-reflection scale for observers of mathematics lesson during lesson study2024

    • Author(s)
      Sakai Takeshi、Akai Hideyuki、Ishizaka Hiroki、Tamura Kazuyuki、Choy Ban Heng、Lee Yew-Jin、Ozawa Hiroaki
    • Journal Title

      International Journal for Lesson & Learning Studies

      Volume: 13 Issue: 2 Pages: 71-86

    • DOI

      10.1108/ijlls-07-2023-0090

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Changes in qualities and abilities of Japanese teachers through participation in Global Lesson Study on mathematics2022

    • Author(s)
      Sakai, T., Akai, H., Ishizaka, H., Tamura, K., Lee, Y.-J., Choy, B.H. and Ozawa, H.
    • Journal Title

      International Journal for Lesson and Learning Studies

      Volume: 11 Pages: 290-304

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ウガンダ初等学校における学力改善への取り組み―事例研究2021

    • Author(s)
      小澤大成,Kyasanku Chares,Connie S. Masembe
    • Journal Title

      国際教育協力論集

      Volume: 24 Pages: 17-27

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Global Lesson Study in Mathematics: Online-based professional development2022

    • Author(s)
      Takeshi Sakai, Hideyuki Akai, Hiroki Ishizaka, Kazuyuki Tamura, Hiroaki Ozawa
    • Organizer
      Asia Pacific Conference of curriculum studies and instructional designs
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi