• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing designs for project-based learning (PBL) in data science

Research Project

Project/Area Number 21K02905
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionYokohama City University

Principal Investigator

Nishiuchi Hiromu  横浜市立大学, データサイエンス研究科, 客員教授 (00530669)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田栗 正隆  東京医科大学, 医学部, 主任教授 (20587589)
坂巻 顕太郎  順天堂大学, 健康データサイエンス学部, 准教授 (30644819)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsデータサイエンス教育 / 統計教育 / 課題解決型学習 / Project-Based Learning / データサイエンス
Outline of Research at the Start

近年,データサイエンス教育では,実践的教育の一つである課題解決型学習(PBL:
Project-Based Learning)の重要性が高まっている.しかし,データ定義・データ取得,
そのためのデザインとエビデンスの関係性を学習できるPBLは,現在のところ実施されていない.そこで本研究では,データ収集のための予備調査(量的・質的調査),エビデンスを意識したデータ収集のデザイン,収集したデータの分析,プレゼンテーション,という内容を含む,データサイエンス教育における新しいPBL教材の開発を行う.また,開発した教材の実践や学習効果に関する検討を行う.

Outline of Final Research Achievements

Project-Based Learning (PBL) was implemented with the themes of "Promoting new Girl Scout membership" in 2021 and "Considering measures to address population decline in Kanazawa Ward" in 2022. The goal of PBL is to gain a deep understanding of the background of the issue through group work and learn the process of appropriately setting issues and using data to find solutions. The developed program allows participants to learn the practical application of data science through a series of activities, including research design exercises, qualitative research, quantitative survey form development, data analysis, proposal creation, marketing material creation, report writing, and a final presentation. Through PBL, participants gained new insights to improve the practice and effectiveness of data science education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

社会の課題解決とデータサイエンス教育の質向上において重要な社会的意義を持つものである。「ガールスカウトの新規入会促進」や「金沢区の人口減少対応策」という具体的なテーマに取り組むことで、社会の活性化にも寄与した。開発したプログラムから、実際のデータを用いて課題解決のプロセスを学び、実践的なデータサイエンススキルの習得ができる。これにより、企業や公共機関におけるデータ活用が促進される人材の育成が進む。また、リサーチデザイン、質的・量的調査、データ分析、報告書作成などのスキルを総合的に学ぶことで、教育の質が向上する。他の教育機関などの参考となるデータサイエンス教育の実践的プログラムが開発できた。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2022

All Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] Experience of distance education for project-based learning in data science.2022

    • Author(s)
      Sakamaki K, Taguri M, Nishiuchi H, Akimoto Y, Koizumi K.
    • Journal Title

      Japanese Journal of Statistics and Data Science

      Volume: - Issue: 2 Pages: 757-767

    • DOI

      10.1007/s42081-022-00154-2

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] データサイエンス教育における実課題に基づく課題解決型学習の実践2022

    • Author(s)
      坂巻顕太郎, 田栗正隆, 西内啓, 秋元良友, 小泉和之
    • Organizer
      2022年度統計関連学会連合大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi