• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a cross-curriculum to promote the SDGs in the post-Coronavirus Era

Research Project

Project/Area Number 21K03008
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionTsuda University

Principal Investigator

TAKAGAKI Mayumi  津田塾大学, 学芸学部, 教授 (50350567)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田爪 宏二  京都教育大学, 教育学部, 教授 (20310865)
清水 誠  国際学院埼玉短期大学, 幼児保育学科, 教授(移行) (30292634)
中西 良文  三重大学, 教育学部, 教授 (70351228)
荻原 彰  京都橘大学, 発達教育学部, 教授 (70378280)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords教育心理学 / 学習環境 / SDGs / クロスカリキュラム / 教授法 / ポストコロナ
Outline of Research at the Start

本研究は、ポストコロナを見据えた新しい時代に向けて、「持続可能な未来に向けた教育の再構築(Reorienting education towards sustainable development)」の実現のために、わが国の小・中学生を対象に、「SDGs(Sustainable Development Goals:持続可能な国際開発目標)」を推進する学習環境を、開発・実施・評価する。

Outline of Final Research Achievements

This study have constructed a multilateral research organization by Takagaki(teaching strategy), Nakanaishi(motivation), Shimizu & Ogihara(science education),Tazume(psychological statistics)and research collaborators. This study examined the bridging between the cognitive and sociocultural approaches in psychological research. Accordingly, a teaching strategy of integrating cognitive and sociocultural approaches was designed and developed, which applied a cross-curriculum to promote the SDGs(Sustainable Development Goals) in the post-Coronavirus Era.The results obtained have been presented in papers(15 papers),in books(6 books) and announced at conferences(16 presentations).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、ポストコロナを見据え、SDGsを推進する新しいクロスカリキュラムを開発・実施・評価する点に学術的な特色がある。国家的に顕在化した今日的課題を取り上げることは、「持続可能な未来に向けた教育の再構築(Reorienting education towards sustainable development)」をもたらす結果が予想され、社会的な意義は大きい。研究体制は、教授法(高垣)、動機づけ(中西)、理科教育(清水・荻原)、分析(田爪)、クロスカリキュラムの検討・実践(教育実践者)が協同で、各々の専門的視点から研究が成し得る点で最先端研究の連携のあり方も提言できることが予想される。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (15 results) (of which Open Access: 10 results,  Peer Reviewed: 7 results) Presentation (16 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] ウイズコロナ時代における持続可能な教育実習に向けた課題の実践的検討2024

    • Author(s)
      高垣マユミ・吉村麻奈美・牛島順子
    • Journal Title

      津田塾大学紀要

      Volume: 56 Pages: 13-27

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 生徒が教師の視点に立って地域学習の授業計画を考える活動によって得られる学びについての検討-高大連携で取り組む授業の一例として-2024

    • Author(s)
      多賀秀徳・木義人・中西良文
    • Journal Title

      ユマニテク教育研究所紀要

      Volume: 3 Pages: 74-91

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教職課程における容易なダンスエクササイズを用いた非言語による「発達支持的教育相談」の学習の試み:量的及び質的分析を交えての考察2024

    • Author(s)
      森田健宏・田爪宏二
    • Journal Title

      関西外国語大学教職教育センター教職研究・実践収録

      Volume: 17 Pages: 1-9

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Changes and Interactive Processes of Self-efficacy for Accuracy of Knowledge and Reconstruction of Knowledge during Learning Tasks by Different Teaching Strategies2023

    • Author(s)
      中西良文, 梅本貴豊
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: Suppl. Pages: 173-176

    • DOI

      10.15077/jjet.S47088

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-12-20
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ドローンによる画像とバーチャル・リアリティーを活用した治水教育プログラムの開発2023

    • Author(s)
      荻原彰・前田 昌志・船橋拓磨・宮岡 邦任
    • Journal Title

      地学教育

      Volume: 75-4 Pages: 165-178

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業改善に向けた外化・可視化の効果-授業科目「環境」の学修を事例に-2023

    • Author(s)
      清水 誠
    • Journal Title

      国際学院埼玉短期大学研究紀要

      Volume: 51 Pages: 13-22

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍における教育実習の諸問題と持続可能な教育実習に向けた課題の実践的検討2023

    • Author(s)
      高垣 マユミ・ 吉村 麻奈美・ 牛島 順子
    • Journal Title

      津田塾大学紀要

      Volume: 55 Pages: 73-88

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Practice of River Education in Primary School using Drone2022

    • Author(s)
      荻原 彰・前田 昌志・森下 祐介・宮岡 邦任
    • Journal Title

      STEM kyoiku kenkyu

      Volume: 4 Issue: 0 Pages: 3-11

    • DOI

      10.57333/jjstem.4.0_3

    • ISSN
      2434-6438
    • Year and Date
      2022-05-16
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学習履歴表を活用した授業改善 -領域「環境」の学習を事例に-2022

    • Author(s)
      清水誠
    • Journal Title

      国際学院埼玉短期大学研究紀要

      Volume: 49 Pages: 1-10

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等学校の地域協働における資金と組織2022

    • Author(s)
      荻原彰・及川幸彦・小玉敏也・中口毅博・水山光春
    • Journal Title

      日本環境教育学会関東支部年報

      Volume: 16 Pages: 9-14

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育内容「環境」の指導への自信2022

    • Author(s)
      清水誠
    • Journal Title

      国際学院埼玉短期大学研究紀要

      Volume: 48 Pages: 1-9

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 授業をつくる・授業を診るための動機づけマトリックスの提案2022

    • Author(s)
      鈴村一将・中西良文
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要

      Volume: 73 Pages: 209-228

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] マンガケースメソッド学習が、教員養成学部生が持つ協同学習の指導に対する認識に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      中西良文・大黒孝文
    • Journal Title

      ユマニテク教育研究所紀要

      Volume: 1 Pages: 17-27

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Practical Research on the Development of Teaching Materials for “Cross-Curricular Educational Content on Contemporary Issues”2021

    • Author(s)
      田爪宏二・高垣マユミ
    • Journal Title

      The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development

      Volume: 44 Issue: 1 Pages: 81-92

    • DOI

      10.18993/jcrdajp.44.1_81

    • ISSN
      0288-0334, 2424-1784
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development and trial practice of teaching material for “Cancer and Immunity” education using puppet theater and supplementary reader in high school2021

    • Author(s)
      荻原 彰・森ひなの・小西伴尚
    • Journal Title

      Japanese Journal of Biological Education

      Volume: 62 Issue: 3 Pages: 140-149

    • DOI

      10.24718/jjbe.62.3_140

    • NAID

      130008134420

    • ISSN
      0287-119X, 2434-1916
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] コロナ下の教育実習における不安が教師効力感に及ぼす影響(2):コロナ前の教育実習との比較2023

    • Author(s)
      田爪宏二・高垣マユミ
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン学習における2種類の自己効力感の変化2023

    • Author(s)
      中西良文・梅本貴豊
    • Organizer
      日本教育工学会春季全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカの学力重視の教育改革と環境教育2023

    • Author(s)
      荻原彰
    • Organizer
      アメリカ教育学会第35回大会シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学での防災・減災教育ー教師教育に焦点化して2023

    • Author(s)
      荻原彰
    • Organizer
      日本環境教育学会第33回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 防災・減災教育のリテラシーについて2023

    • Author(s)
      荻原彰
    • Organizer
      日本環境教育学会関西支部・関西環境教育学会合同大会シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「クロスカリキュラム」と連携させたスタディツアーが非認知能力に与える影響:スタディツアー「旅する学校/東京探究」の実践から2022

    • Author(s)
      山藤旅聞・田爪宏二・高垣マユミ
    • Organizer
      日本教科教育学会第48回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 先進事例に見る高等学校の地域協働2022

    • Author(s)
      荻原彰
    • Organizer
      日本環境教育学会第32回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 公立高等学校における地域協働の実態と課題2022

    • Author(s)
      荻原彰
    • Organizer
      日本高校教育学会第29回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学びを育む-自律した学習者の育成-2022

    • Author(s)
      清水誠
    • Organizer
      蕨市教育委員会研究委嘱研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成大学生の認知的個性のタイプが教育実習の経験に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      田爪宏二
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成大学生の認知的個性のタイプが教育実習における授業力に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      田爪宏二・森田健宏
    • Organizer
      日本教科教育学会第48回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生におけるSDGsに対する認識の構造2022

    • Author(s)
      田爪宏二・高垣マユミ・杉坂郁子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ下の教育実習における不安が教師効力感に及ぼす影響:持続可能な教育実習に向けた一考察2021

    • Author(s)
      田爪宏二・高垣マユミ
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] クロスカリキュラムの実践における非認知的能力のコンピテンシーの検討2021

    • Author(s)
      山藤旅聞・高垣マユミ・田爪宏二
    • Organizer
      日本教科教育学会第47回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 新型コロナウイルス感染症による環境教育関連施設への影響と対応に関する調査報告2021

    • Author(s)
      荻原彰
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] マンガケースメソッド学習が教員養成学部生が持つ指導観に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      中西良文・大黒孝文
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] グローバル時代の教育相談2024

    • Author(s)
      大家まゆみ・稲垣勉・田爪宏二他
    • Total Pages
      148
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779517778
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 教職エクササイズ 教育相談(第2版)2024

    • Author(s)
      森田健宏・吉田佐治子・田爪宏二他
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623096114
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] ユネスコ・教育を再考する Rethinking Education グローバル時代の参照軸2022

    • Author(s)
      日本教師教育学会第10期国際研究交流部
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762031960
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 主体的に学ぶ発達と教育の心理学2022

    • Author(s)
      髙村和代・安藤史高・小平英志 編
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779516542
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 筑波書房2022

    • Author(s)
      荻原彰(編著)
    • Total Pages
      218
    • Publisher
      SDGs時代の教育:社会変革のためのESD
    • ISBN
      9784811906157
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 三恵社2022

    • Author(s)
      下村智子・中西良文(編)
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      多様なPBLの実践事例と7-Stepからの学習過程の検討
    • ISBN
      9784866936192
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi