• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The effects of implementing school-wide positive behavior support on teachers' professional development and mental health improvement

Research Project

Project/Area Number 21K03016
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionKindai University

Principal Investigator

Otsui Kanako  近畿大学, 総合社会学部, 准教授 (80509927)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大久保 賢一  畿央大学, 教育学部, 教授 (40510269)
田中 善大  大阪樟蔭女子大学, 児童教育学部, 准教授 (60729143)
野田 航  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (70611440)
庭山 和貴  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 准教授 (80805987)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords学校規模ポジティブ行動支援 / 教師 / 専門性向上 / メンタルヘルス / 教員のメンタルヘルス / 教員の専門性 / 応用行動分析学 / クラスルームマネジメント / 研修プログラム
Outline of Research at the Start

教師の精神的健康問題の要因の一つとして,児童生徒の問題行動への対応の難しさがある。問題行動に対しては,注意叱責などの対応に陥る傾向が高いが,そのような対応は教育的効果が低いだけでなく,教師にとってもストレスを感じる対応となる。児童生徒の問題行動に対しては,予防的観点から適応的な行動を増やすよう支援する学校規模ポジティブ行動支援(School-Wide Positive Behavior Support; 以下SWPBSとする)が注目されている。本研究ではSWPBSの実践により,教員が児童生徒の問題行動に効果的に対応できるようになるか,またメンタルヘルスが向上するかを検討する。

Outline of Final Research Achievements

The objective of this research project was to investigate two key aspects of implementing School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS). The first was to determine whether this implementation enhances the degree to which teachers adhere to PBS-aligned practices. The second was to examine if it leads to improvements in teachers' mental health.

In Study 1, a checklist was developed to measure the extent of teachers' adherence to PBS practices, and a survey was conducted using this tool. Study 2 expanded this checklist to include items related to classroom management. The revised checklist was then used to explore the relationships between teacher burnout, efficacy, and classroom climate.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

昨今,日本においてSWPBSの導入が進められており,その効果についても複数の研究で確認されており,児童生徒の問題行動が改善することや,「学校が好きである」という児童生徒の自己評価である学校肯定感が向上することが明らかにされている(大久保他, 2020)。しかし,SWPBSの実践が教師にどのような効果をもたらすのかについては,ほとんど検討されていないため,本研究課題では特に教師へのSWPBSの効果について検討した。特に,教師のメンタルヘルスへの関連性について検討したことは,現在深刻な問題となっている教師の精神的疾患による休職や離職に対して,SWPBSの効果を示唆する重要なものと言える。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 中学校での学校規模ポジティブ行動支援が中学1年生の不登校,学校肯定感および自己肯定感に及ぼす効果 -生徒主体による取り組みの効果に着目して―2022

    • Author(s)
      大対香奈子
    • Journal Title

      近畿大学総合社会学部紀要

      Volume: 10 Pages: 15-28

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校規模ポジティブ行動支援が教師のバーンアウトおよび効力感に及ぼす効果2021

    • Author(s)
      大対香奈子・庭山和貴・田中善大・松山康成
    • Journal Title

      近畿大学 心理臨床・教育相談センター紀要

      Volume: 6 Pages: 31-42

    • NAID

      120007146496

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Preliminary examination of how teachers practice PBS in their classrooms2023

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Noriko Hirasawa, Kazuki Niwayama, Wataru Noda, Yoshihiro Tanaka, Ken'ichi Ohkubo
    • Organizer
      20th International Conference on Positive Behavior Support
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Increasing teachers use of behavior specific praise: An international exploration2023

    • Author(s)
      Nick Gage, Ashley MacSuga-Gage, Kanako Otsui
    • Organizer
      20th International Conference on Positive Behavior Support
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Six-year journey of SWPBS implementation in a Japanese middle school2023

    • Author(s)
      Kanako Otsui
    • Organizer
      4th Asia Pacific International Conference on PBS
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Universal parenting program for parents of children with developmental disabilities2023

    • Author(s)
      Yuri Tamaki, Kanako Otsui
    • Organizer
      4th Asia Pacific International Conference on PBS
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The effects of an individual teacher fidelity checklist in classroom practice2023

    • Author(s)
      Noriko Hirasawa, Kanako Otsui, Kazuya Hattori, Norimasa Hayashi, Noriko Ohmura, Tetsuya Tsuchida, Yukari Sumi
    • Organizer
      4th Asia Pacific International Conference on PBS
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教師のPBS実行度を高めるために何ができるか2023

    • Author(s)
      大対香奈子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会 自主シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校システムへのアプローチ 学校規模ポジティブ行動支援2023

    • Author(s)
      大対香奈子
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会 自主シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of SWPBS Tier 1 intervention in multiple Japanese elementary schools2022

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Wataru Noda, Yoshihiro Tanaka, Kazuki Niwayama, and Ken'ichi Ohkubo
    • Organizer
      The19th International Conference on Positive Behavior Support
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Investigating teachers' use of classroom management skills that align with SWPBS implementation2022

    • Author(s)
      Kanako Otsui
    • Organizer
      The 19th International Conference on Positive Behavior Support
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 学校全体で取り組む ポジティブ行動支援スタートガイド2023

    • Author(s)
      若林上総、半田健、田中善大、庭山和貴、大対香奈子
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • ISBN
      4863716656
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 対人援助職のための発達心理学2021

    • Author(s)
      渡辺弥生監修、藤枝静暁・藤原健志 編,(大対香奈子分担執筆)
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      4779306574
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 日本ポジティブ行動支援ネットワーク

    • URL

      https://pbsjapan.com/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi