Project/Area Number |
21K03933
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 20010:Mechanics and mechatronics-related
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Research Institution | Kanazawa University |
Principal Investigator |
Tachiya Hiroshi 金沢大学, 高度モビリティ研究所, 教授 (10216989)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
樋口 理宏 金沢大学, フロンティア工学系, 准教授 (50455185)
鈴木 陽介 金沢大学, フロンティア工学系, 准教授 (20582331)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
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Keywords | タイヤ / インテリジェントタイヤ / 路面摩擦係数 / スリップ率 / ブレーキングスティフネス / ADAS / 制動制御 / μ-S関係 / スリップ室 / 制動操舵制御 |
Outline of Research at the Start |
本研究では,先に開発を行ったタイヤ走行模擬装置を用いてタイヤ接地面に生じる粘着からすべりまでの摩擦状態の変化を力学的,可視的に測定して明らかにする.同結果に基づきタイヤ走行状態に対する路面摩擦係数の変化を表すモデルを構築し,車の走行時に得られる情報から同モデルを実時間で同定可能とする方法を確立する.さらに,得られたモデルを用いて摩擦係数が最大となる走行条件などを予測可能にするとともに,これらの結果を用いた操舵制動方法を確立し,車両制御シミュレーションで有用性を確認して,乾燥路のみならず,凍結路など,滑路面でのスリップの防止,短距離での停止が可能な運転支援システムを実現可能とする.
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Outline of Final Research Achievements |
Measurements of tire behaviors under various conditions were performed with the previously fabricated equipment, and calibration conditions that improve the measurements accuracy with intelligent tires were clarified. Then, actual driving experiments have revealed the problem of the determination of the tire reference angle affecting the measurement accuracy, and a correction method for this problem has been established. Additionally, a highly accurate measurement method using intelligent tires without using the tire rotation angle. Furthermore, the relationship between the coefficient of road friction and the slip rate, which is an index of the speed difference between the tires and the road surface on various road surfaces and under various driving conditions, was clarified. Obtained relationships were expressed in experimental formulas. The results show that the relationship between the coefficient of road friction and the braking distance can be predicted by using this equation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
車の安全性を高めるため,路面と車の唯一の接点であるタイヤを用いて路面摩擦係数を測定する試みは多数なされてきたが,高価な装置,複雑な測定が必要であった,これに対し,本研究の成果によれば,安価なセンサで実時間での測定が可能となる.また,同成果によって,車の走行状態と路面摩擦係数との関係を明らかにすることができ,さらに,同結果を応用することで制動制御性能の向上も図れる.以上の成果は,車の走行安全性を高め,交通事故などの削減に大きく寄与する.また,高齢化,人手不足などから,自動運転の普及が期待されているが,本成果は様々な状況での自動運転の実現に貢献するものであり,生活環境の維持,高品質化にも貢献する.
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