Project/Area Number |
21K04274
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22040:Hydroengineering-related
|
Research Institution | Tottori University |
Principal Investigator |
Kajikawa Yuki 鳥取大学, 工学研究科, 准教授 (70432606)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
|
Keywords | 津波 / 地形変化 / 土砂輸送 / 瓦礫輸送 / 数値解析 / 個別要素法 / 掃流砂層モデル |
Outline of Research at the Start |
本研究では、津波防災・減災対策に資するため、平面2次元と3次元解析によるハイブリッド津波移動床モデルおよび瓦礫輸送を統合した新たな解析モデルを開発するとともに、解析モデルよる土砂・瓦礫の集積予測から「インフラ網断絶リスクマップ」の提案を目指す。 ハイブリッド津波移動床モデルでは、その解析精度・効率性を明らかにするとともに、瓦礫輸送との統合モデルでは、地形変化が瓦礫輸送に及ぼす影響を解明する。また、実地形を対象とした津波シナリオ解析より、「インフラ網断絶リスクマップ」を提案する。
|
Outline of Final Research Achievements |
The objectives of this study were to develop a new analytical model that integrates a tsunami movable bed model and debris transport, and to propose a “Infrastructure Network Disconnection Risk Map” based on the prediction of sediment and debris accumulation by this analytical model on a real-scale, in order to contribute to tsunami disaster prevention and mitigation measures. First, a two-dimensional analytical model was developed to accurately reproduce the formation of tsunami deposits on land and local scour around a cylinder caused by a tsunami run-up. Next, a model that can simultaneously analyze topographic change and debris transport due to tsunami was developed, and the effects of topographic change on debris transport were elucidated from numerical experiments. Finally, the analysis was performed for the real-scale, and the results of the analysis using this model showed the possibility of expressing the results as the risk map.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来,津波による土砂移動(地形変化)予測および瓦礫の輸送・集積予測はそれぞれ個別に研究が進められてきた.本研究では,それらを同時に予測できる解析モデルの開発に成功し,さらには地形変化が瓦礫輸送に与える影響を明らかにした.この点が本研究の学術的意義と考えている.また,津波の防災・減災対策では,津波本体による人や物への直接的な被害に着目されてきたが,本研究で開発した解析モデルの利用により,津波による直接的な被害だけでなく,土砂・瓦礫の堆積・集積によるインフラ網の断絶という間接的な被害予測が可能となる道筋も示せた.この点が本研究の社会的意義と考えている.
|