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Proposal of a combination of sustainable urban transport policies using a multi-agent model

Research Project

Project/Area Number 21K04307
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

Inokuchi Hiroaki  関西大学, 環境都市工学部, 准教授 (10340655)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 秋山 孝正  関西大学, 先端科学技術推進機構, 研究員 (70159341)
尹 禮分  関西大学, 環境都市工学部, 教授 (10325326)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords交通機関 / マルチエージェントモデル / BRT / シェアサイクル / マルチエージェントシミュレータ / 端末交通手段 / 駐輪場 / 交通手段 / オンデマンドバス / 電動キックボード / 超小型モビリティ / 都市交通政策 / 複雑系モデル / 脱炭素社会 / ファジィ推論
Outline of Research at the Start

超高齢社会に対応した持続可能なまちづくりを目指した取り組みが進められている。本研究では複雑系の現象記述が可能な「マルチエージェントシミュレータ(MAS)」を用いて環境型都市交通政策を検討する。従来型の交通サービス水準の変化を都市交通機関の需要変化として記述する将来交通量推計では、持続可能なまちづくりの方向性の把握が困難である。そのため、市民の意識変化過程を内包したMASにより、交通行動者の相互作用を前提として地域特性に応じた具体的な政策の組み合わせを提案する。

Outline of Final Research Achievements

Various transportation systems have been developed in recent years. In this study, combinations of transportation modes are analyzed using a multi-agent system. The study focused on the southeastern part of Osaka City, where BRT and on-demand buses are operated.
It was found that the share of walking among the access transportation modes is high, and the introduction of BRT increases walking, which is effective in promoting health. In addition, as a measure to promote the use of BRT, the development of bicycle parking stations and share cycle ports near BRT stops are examined, and found that while the provision of bicycle parking stations leads to increased use of BRT, the provision of share cycle ports leads to increased use of bicycles to railway stations. Furthermore, in the southern part of the BRT route, even if bicycle parking stations are provided, there is little hope of increasing BRT usage.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

交通機関の多様化が進むとともに、公共交通は利用者数の減少・採算性に加え、ドライバー不足の問題も深刻になり、減便などが行われている。適切な交通機関の整備水準は、都市構造・人口構成などに依存するため、都市に合わせた適切な交通機関の組み合わせの検討が必要である。また、たとえばシェアサイクルはポートに自転車がなければ利用できないなど、交通機関の選択行動は複雑になっている。本研究では、マルチエージェントモデルを用いて相互作用などを考慮したモデル化を行ったことに意義がある。結果として、分析対象地域では、シェアサイクルの整備はBRT利用が減少する可能性があることが明らかとなった。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Combinations of Transportation Policies to Promote BRT Usage Using Artificial Society Model2024

    • Author(s)
      Hiroaki Inokuchi
    • Journal Title

      Journal of Traffic and Transportation Engineering

      Volume: 12 Issue: 1 Pages: 1-10

    • DOI

      10.17265/2328-2142/2024.01.001

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Estimation of Effects of Introducing Various Transport Policies in Urban Areas Using an Artificial Society Model2023

    • Author(s)
      井ノ口弘昭, 秋山孝正, 尹禮分
    • Journal Title

      Journal of Japan Society for Fuzzy Theory and Intelligent Informatics

      Volume: 35 Issue: 1 Pages: 517-520

    • DOI

      10.3156/jsoft.35.1_517

    • ISSN
      1347-7986, 1881-7203
    • Year and Date
      2023-02-15
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 交通行動変化からみたMaaS型統合情報の有効性に関する分析2023

    • Author(s)
      秋山孝正, 董亮
    • Journal Title

      交通学研究

      Volume: 66 Pages: 95-102

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Car-Following Model of ULVs using a Deep Learning Model2022

    • Author(s)
      Hiroaki Inokuchi, Takamasa Akiyama
    • Journal Title

      2022 Joint 12th International Conference on Soft Computing and Intelligent Systems and 23rd International Symposium on Advanced Intelligent Systems (SCIS&ISIS)

      Volume: 2022 Pages: 1-4

    • DOI

      10.1109/scisisis55246.2022.10001997

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 沿線住民意識に着目した地下鉄代替路線BRTの評価に関する研究2022

    • Author(s)
      256.秋山孝正,井ノ口弘昭
    • Journal Title

      交通学研究

      Volume: 65 Pages: 91-98

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Effective combinations of urban transportation policies using an artificial society model2023

    • Author(s)
      H. Inokuchi, X. Gao
    • Organizer
      World Conference on Transport Research 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 人工社会モデルによる自転車を活用したBRT利用促進策の検討に関する研究2023

    • Author(s)
      田村圭佑,井ノ口弘昭
    • Organizer
      第39回ファジィシステムシンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 道路交通シミュレーションを用いたBRTの速達性に関する分析2022

    • Author(s)
      高旭ヨウ, 井ノ口弘昭
    • Organizer
      土木学会関西支部年次学術講演会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 人工社会モデルによる都市部の各種交通政策導入効果の検討2022

    • Author(s)
      井ノ口弘昭, 秋山孝正, 尹禮分
    • Organizer
      第38回ファジィシステムシンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] BRTの速達性に関する実証的分析2022

    • Author(s)
      井ノ口弘昭, 谷和峻, 高旭ヨウ
    • Organizer
      土木学会全国大会第77回年次学術講演会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 超小型モビリティシェアリングの利用意向推計への機械学習モデルの適用2021

    • Author(s)
      井ノ口弘昭, 秋山孝正
    • Organizer
      第37回ファジィシステムシンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 利用者意識からみた地下鉄代替路線のBRT整備効果についての研究2021

    • Author(s)
      秋山孝正, 井ノ口弘昭
    • Organizer
      日本交通学会第80回研究報告会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

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Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

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