Project/Area Number |
21K04404
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
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Research Institution | Tokyo City University |
Principal Investigator |
Nakajima Shin 東京都市大学, 都市生活学部, 准教授 (50706942)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
石榑 督和 関西学院大学, 建築学部, 准教授 (10756810)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 都市空間形成史 / 都市史 / 生業空間 / 産業構造 / 北前船寄港地 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、近代以降の港町の中でも北前船寄港地に着目し、港町を空間および産業構造から生業的なものと国家政策的なものの間に揺れる実空間と捉え、その空間形成史の分析から今後の生業空間更新計画論確立に向けた知見を得ることを目的とする。本研究の生業空間更新計画論とは、計画主体と生活者間の相互影響による空間生成の把握を通じて、生業構造を生活基盤とした職住に関する新しい空間更新技術としての計画論構築を試みる。生業構造を詳細にレビューし空間形成の実態を明らかにすること、そこから計画論を展望することを目指し、これらの生業の転換、政策的再編を空間と社会の両側から実態を解明し、近現代の港町形成の特徴を考察する。
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Outline of Final Research Achievements |
This study created a database on the urban development of ports of call for Kitamae ships, and clarified how the geographical location characteristics and the economic performance of the ports of call were linked to the urban development of port towns in the modern era and beyond. In addition, it was possible to organize and understand the subsequent transformation of industrial structure and port development. Through this research, it was found that social improvement movements, such as lobbying the government by local leaders who were considered to be prominent figures in each region, had a major impact on the subsequent formation of cities. After the decline of the Kitamae ships port, the geopolitical concept of "Ura-Nihon" (Backside of Japan) took hold, and we were able to clarify the possibility that this may have had a major impact on the formation of the city, including in attracting public works projects.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでの都市計画史研究で積極的に扱われてなかった中小の北前船寄港地の近代以降の都市形成を把握することで、北前船寄港地としての地理的経済的特性が産業構造の転換に大きく影響していることが明らかとなり、そうした各港湾の優位性がその後の公共投資として事業実施の重層性の程度に影響していることが明らかとなった。特に漁港を含めた港湾整備では国事業として段階的整備が各地方の港湾の位置づけによって優先順位をもって行われたため、各地での公共事業誘致においては旧北前船船主といった名士による事業誘致などの取り組みがその後の生業としての経済振興と都市基盤整備にも影響を与えていることが把握できた。
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