Project/Area Number |
21K04446
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
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Research Institution | Kanazawa Institute of Technology |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 建築設計教育 / VR / コミュニケーション / 仮想空間体験 / メタバース / 会話分析 / 形式知 / 感覚知 / 没入 / ソーシャルVR / 遠隔授業 / 設計教育 / 遠隔教育 / 空間体験 / 没入型VR |
Outline of Research at the Start |
ニューノーマル時代に相応しいリモート&デジタルならではの建築教育手法の開発が必要と考えられる。本研究ではソーシャルVR(Virtual Reality)に着目し、VRヘッドセットを装着した没入型でこれを利用することによって可能となる、リアルスケールでの空間体験型の授業の有効性を実践的に探る。没入型のソーシャルVR、画面閲覧でのソーシャルVR、通常のスライド形式の3タイプでの建築作品の説明と意見交換の実験と分析を通して、特に没入型ソーシャルVRの有効性や他の形式との相違点などを明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
As a new attempt regarding architectural design education, the purpose of this study was to clarify the learning effects of architectural space characteristics through simultaneous immersive VR space experiences by multiple people. The object of this study was a record of a VR exercise conducted in a graduate school class. In the first half of the exercise, the students made a slide presentation of the architectural work and exchanged opinions, and in the second half, they made a presentation of the same work by experiencing it simultaneously in an immersive VR space and exchanged opinions. After the class, the content of the conversation was analyzed by protocol analysis and visualized in a directed network graph. The results revealed that the slide presentation was more about formal knowledge and information about the architectural work, whereas the VR presentation was relatively more about sensory exchange of opinions with experiential understanding.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
Society5.0社会としてのサイバーとフィジカルが融合した社会を実現するDXの試みがあらゆるシーンで求められている。本研究は建築分野における新たなDXの取組であると同時に、建築という体感的な理解や学びが重視される分野において、本来あるべき実寸大での建築空間特性の理解やそれを踏まえた感覚的なコミュニケーションの活性化という観点での建築教育の質的改善を目指した研究である。学術的には、既往研究において没入型VR同時体験が空間理解に及ぼす効果を明らかにした研究もごく僅かに見られるが、会話の一部に限定した定性的な分析によるものであった。本研究はプロトコル分析に基づいて定量的にその特徴を明らかにした。
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