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A study on traffic hierarchy to substantiate pedestrian priority in crosswalks

Research Project

Project/Area Number 21K04569
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 25020:Safety engineering-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

KATO MAKI  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (00312166)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 友野 貴之  札幌学院大学, 心理学部, 講師 (00845703)
佐藤 健  実践女子大学, 生活科学部, 教授 (40277794)
申 紅仙  常磐大学, 人間科学部, 教授 (80382828)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsトラフィックヒエラルキー / 自転車 / 歩行者 / 交通弱者 / 交通安全 / 安全確認 / 信号機 / 横断歩道 / キックボード / 優先性 / 無信号横断歩道
Outline of Research at the Start

我が国には道路交通法で無信号横断歩道上の歩行者が優先される規定があるが,適切な運用に至っていない. 一方, 先進諸外国では交通弱者を保護するトラフィックヒエラルキー(Traffic Hierarchy)の理念が有効に機能し, 歩行者は横断歩道で優先される.本研究では, 無信号横断歩道で歩行 者が優先されない理由を明らかにすることを目的として,いわゆる交通事故対策の着眼点 (4E)すなわち,規制,技術,環境,教育の観点から, ドライブシミュレータおよび実車による実験, 交通弱者保護にかかる国際比較調査を実施し,課題解決策を構築して我が国のトラフィックヒエラルキーの指針として提案する.

Outline of Final Research Achievements

In terms of traffic regulations, pedestrians (including cyclists and other light vehicles) are often not practically prioritized on the road. Studies reveal that drivers are less likely to yield when there are other vehicles present. Experiments also demonstrate that cars tend to accelerate prematurely at signalized crosswalks, indicating a lack of awareness of pedestrian right-of-way. Pedestrians frequently avoid using crosswalks even when ample distance is available and tend to be cautious of vehicles by checking for them before crossing. Cyclists riding on the left side of the road are observed to filter through traffic if there is more than 1.2 times the vehicle's width in clearance. However, the effectiveness of checking for safety when avoiding parked vehicles varies depending on cyclists' experience levels.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,道路交通における歩行者と自転車の実際の優先度と,混合交通におけるドライバーの運転行動にかかる現状を科学的に示した.法的な規定と実際の交通現場での乖離が明らかにされ,特に他の車両が存在するとドライバーの優先行動が低下する傾向や,自動車は信号機付き横断歩道でも早期発進の傾向が示された.これに対して優先されるべき歩行者が横断時に自動車を警戒していることと,道路左側を走行する自転車の挙動特性が明示されたことで,ドライバーの交通安全教育や行動変容の促進に向けた知見として,より安全な交通環境の構築に寄与することが期待される.

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2024 2023 2022

All Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] Road bike motion for safety confirmation of vehicle behind before avoiding parked vehicle on the road2024

    • Author(s)
      Macky Kato, Shu Onooka, Ryota Murano, Takeshi Sato
    • Organizer
      International Cycling Safety Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 信号待ち停止時における道路の環境要因がドライバーの視線行動に与える影響2023

    • Author(s)
      竹安 広樹,村野良太,加藤麻樹
    • Organizer
      日本交通心理学会第88回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 電動キックボードおよび自転車乗用時の間隙通過可否判断2023

    • Author(s)
      水守啓太,小野岡 秀,村野良太,加藤麻樹
    • Organizer
      日本交通心理学会第88回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 自転車走行中の後方安全確認におけるサイドミラーの効果2022

    • Author(s)
      小野岡 秀,村野 良太,友野 貴之,岩浅 巧,加藤 麻樹
    • Organizer
      日本人間工学会第63回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

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